توچال به عنوان میراث طبیعی پایتخت ثبت می‌شود

اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرح ثبت توچال به عنوان میراث طبیعی پایتخت رأی مثبت دادند.

ایسنا: صبح امروز یک فوریت طرح ثبت میراثی توچال روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و احمد مسجدجامعی به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح با بیان اینکه توچال به عنوان یک میراث طبیعی باید ثبت شود، گفت: ثبت میراث طبیعی توچال مورد حمایت وزارتخانه میراث فرهنگی نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۶۰۰ گونه گیاهی در محدوده تهران وجود داشت اما در بسیاری از مناطق این گونه‌ها از بین رفته است، افزود: از این ۱۶۰۰ گونه گیاهی بخشی از آنها صرفا در ارتفاعات توچال می‌رویند که باید از این میراث باقیمانده حمایت کنیم و این در حالیست که چندین پناهگاه توچال در حوزه شهرداری منطقه یک است.

مسجدجامعی با بیان اینکه توچال را از نزدیک دیده‌ام و معتقدم که در مورد حفظ و نگهداری آن باید برنامه‌ای مدون داشته باشیم، گفت: تابلوهای تبلیغاتی متعدد که حتی دامنه کوه را پوشانده و همچنین وجود رستوران‌های متعدد موجب آشفتگی فضا شده است که موجب دلخوری کسبه و کوهنوردان شده و حتی شهردار منطقه۱ نیز از وضعیت سرویس‌های بهداشتی و وضعیت موجود اعلام نارضایتی کرده‌اند و حالا معتقدیم اگر توچال ثبت ملی شود، حداقل توسعه آن در چارچوب و قوانین محدود ایجاد می‌شود و به ارتقاء شاخص‌های نگهداری کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه به نظر من حتی حالا هم برای ثبت میراث طبیعی توچال دیر شده است، گفت: از اعضای شورای شهر می‌خواهم که به یک فوریت این مهم رای دهند.

محمد سالاری در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: برای من ابهام است که آیا کل محدوده توچال در حوزه مدیریت جغرافیایی تهران است؟ چرا فقط توچال باید ثبت شود؟ آیا نمی‌توانیم کل کوه‌های تهران را مورد ثبت طبیعی قرار دهیم؟ به نظر من کل ارتفاعات باید مورد ثبت قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، حجت نظری هم به عنوان موافق یک فوریت طرح گفت: کل کوه‌ها سرمایه تهران هستند و توچال نیز یکی از این سرمایه‌هاست که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است و هر روز که دیرتر توچال را ثبت کنیم، این میراث طبیعی بیشتر دچار خدشه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در نهایت اعضای شورای شهر با ۱۷ رأی از مجموع ۱۸ نفر عضو حاضر به یک فوریت طرح ثبت میراث طبیعی توچال رأی مثبت دادند.

The post توچال به عنوان میراث طبیعی پایتخت ثبت می‌شود appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *