تلاش برای باز زنده‌سازی لاله‌زار و حفظ تاریخ گویای بناهای قدیمی/ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت آخرین فرصت بازدید از تماشاخانه قدیمی تهران

معاون فنی و طراحی سازمان زیباسازی شهر تهران از تلاش برای باز زنده‌سازی خیابان لاله‌زار از طریق مرمت و احیای خانه اتحاد و تئاتر نصر خبر داد.

هنرآنلاین: یاسر جعفری، معاون فنی و طراحی سازمان زیباسازی شهر تهران، مرمت و احیای تئاتر نصر را اقدامی در راستای باز زنده‌سازی خیابان لاله‌زار دانست و در این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تئاتر نصر، بحث ساماندهی بافت تاریخی تهران به خصوص خیابان لاله‌زار است بنابراین با توجه به شرایط کالبد فرهنگی خیابان، سازمان زیباسازی سعی دارد که از ظرفیت‌های موجود در این خیابان استفاده کند، زیرا بنا به دلایلی این اماکن فرهنگی متروکه شده‌اند.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات شهری، احیای فضاهای کهن و تاریخی است که بخش مهمی از آن را در خیابان لاله‌زار داریم. بر همین مبنا تا امروز خانه اتحاد و تئاتر نصر به عنوان بناهای تاریخی در دست مرمت و احیاء قرار گرفته‌اند.

معاون فنی و طراحی سازمان زیباسازی شهر تهران درباره روند احیاء و مرمت تئاتر نصر توضیح داد و گفت: پس از اینکه سازمان زیباسازی توانست، مالکیت تئاتر نصر را به عنوان یک بنای تاریخی و ارزشمند، به دست آورد، یک سری اقدامات در دست انجام قرار گرفت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها انتخاب یک مشاور متخصص بود. بر همین اساس فراخوانی عمومی منتشر شد و پس از آن یکی از مشاورین مجرب انتخاب و مشغول تهیه طرح مرمت تئاتر نصر شدند. البته به دلیل برخی از مشکلات، احیای برخی از بخش‌ها با سرعت بیشتری نسبت به مرمت آغاز شد.

جعفری افزود: ابتکار عمل سازمان زیباسازی در مورد تئاتر نصر این است که ما سعی کردیم، یک تغییر رویکرد را در بدنه این اثر با ارزش ایجاد کنیم. بر همین اساس هم‌زمان با طرح مطالعات مرمت برخی اقدامات اضطراری چون بخش‌های شیروانی مورد ترمیم و احیاء قرار گرفت زیرا این تماشاخانه تهران دارای شرایط خاص و قابل تأملی است که می‌تواند تأثیر مهمی را در بر جامعه مخاطب و منطقه تاریخی ایجاد کند.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تئاتر نصر یک بنای مهم است که تاریخی قابل تأمل را نیز در کارنامه کاری خود دارد، تصمیم گرفته شد که یک رویکرد هنری در ساختمان داشته باشیم. با توجه به حضور سیل علاقه‌مندان به بازدید از تئاتر نصر، درهای این مجموعه در ساعات مشخصی به روی علاقه‌مندان باز شد. در این برنامه‌ها علاوه بر اجرای پرفورمنس، چیدمانی هنری را نیز داشتیم که یک معمار هنرمند، آن را اجرا کرد.

معاون فنی و طراحی سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: در واقع تمام تأکید و توجه ما این بود که تئاتر نصر با تاریخی که در دل خود دارد، دوباره زنده شود زیرا این بنا پیرمردی ۸۰ ساله است که داستان‌های بسیاری را برای بازگو کردن دارد.

جعفری درباره بازگشایی تئاتر نصر گفت: ایجاد امکان بازدید علاقه‌مندان در مدت زمان تعیین شده به روی ما و مدیران دریچه تازه‌ای گشود تا جایی که پس از بازدید، مردم، کارشناسان و اساتید فن، کاربری‌های مشخص و جدیدتری تعریف شد. در واقع ما تصمیم گرفتیم که فضای تئاتر نصر را بیش از آنکه به نمایش اختصاص دهیم، بتوانیم به عنوان یک موزه مرمت و احیاء کنیم.

او درباره زمان اتمام طرح مرمت و احیای تئاتر نصر گفت: در حال حاضر ما نیازمند بازنگری در طرح مرمت نهایی هستیم و فکر می‌کنم که طی دو یا سه ماه آینده این بازنگری‌ها که بخشی از آن مدیون مردم و بازدیدکنندگان و پیشنهاد‌های آن‌هاست به اتمام می‌رسد اما به طور حتم ما و تیم اجرایی تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد تا شکل واقعی فضا را حفظ کنیم، زیرا بازدیدها نشان داد که مردم بیشتر واقعیت این بنا و دیگر ساختمان‌های تاریخی را دوست دارند.

معاون فنی و طراحی سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: امیدواریم که تا پایان سال ۹۸ بتوانیم، بنای تاریخی و زیبای تئاتر نصر را به بهره‌برداری برسانیم؛ اما تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و به عنوان بخش پایانی بازدید از تئاتر نصر پیش از مرمت و احیاء ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه نیز برنامه‌ای در این بنا اجرا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با رزرو قبلی در آن حضور داشته باشند.

The post تلاش برای باز زنده‌سازی لاله‌زار و حفظ تاریخ گویای بناهای قدیمی/ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت آخرین فرصت بازدید از تماشاخانه قدیمی تهران appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *