ترفند‌های فوق العاده کاربردی برای تقویت حافظه و ذهن

اگر قصد دارید تمرکز خود را تقویت و مفاهیم جدید را بهتر درک کنید، باید به دنبال روش‌های تمرین حافظه و ذهن خود بگردید. تمرینات ذهنی به شما کمک می‌کند تا حافظه و مغز فعالی داشته باشید.

برترین ها: اغلب افراد به ورزش و انجام تمرینات بدنی اهمیت می‌دهند و معمولا برنامه مشخصی را در زندگی خود به تمرینات فیزیکی اختصاص می‌دهند. ولی معمولا این نکته فراموش می‌شود که باید ذهن را هم ورزش داد و برای پرورش و تقویت آن برنامه ریزی کرد.

اگر قصد دارید تمرکز خود را تقویت و مفاهیم جدید را بهتر درک کنید، باید به دنبال روش‌های تمرین حافظه و ذهن خود بگردید. تمرینات ذهنی به شما کمک می‌کند تا حافظه و مغز فعالی داشته باشید. ممکن است با گذشت زمان دیگر به دنبال یادگیری مسائل جدید نباشید، مطالعه را کنار بگذارید و دانش جدیدی نیز کسب نکنید، ولی باید در همین نقطه اعلام کرد که با این روند زندگی در مدت زمان کوتاهی ذهن و حافظه تان با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شود که قطعا چندان خوشایند هم نیستند. به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکل ۵ تمرین ذهنی فوق العاده را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا ذهن خود را برای مدت طولانی تری جوان و زیرک نگه دارید.

۱- مسائل را هر روز با خود مرور کنید

آیا شب قبل از امتحان را به خاطر می‌آورید که با چه سرعتی در حال یادگیری و ورود اطلاعات مختلف به درون مغز خود بودید؟ باید بدانید که این روش یک تمرین عالی برای حافظه محسوب می‌شود. البته که بسیاری از افراد با گذشت زمان یادگیری و آموزش را متوقف کرده و به یادآوری مطالب مختلف را هم کنار گذاشته اند. برای انجام این تمرین نیاز نیست به سراغ یادگیری رشته یا تخصص جدیدی باشید.

کافی است در ساعات عصر یا شب هنگام همه آنچه در طول روز انجام داده اید، اتفاق‌هایی که برایتان افتاده است و مواد غذایی که خورده اید را به سادگی با خود مرور کنید. همین موارد برای مرور و یادآوری به صورت روزانه کمک کننده هستند.

نوشتن خاطرات روزانه هم روش مناسبی خواهد بود و اطمینان حاصل می‌کند که مجبور می‌شوید این تمرین را به صورت روزانه انجام دهید. شاید به نظر برسد هدفی پشت این راهکار وجود ندارد، ولی باید بدانید که مرور آنچه در طول روز پیش آمده تمرین فوق العاده‌ای برای ذهن و حافظه شماست.

۲- نقشه ذهنی بسازید

حافظه فضایی تان چگونه است؟ برای بسیاری از افراد یادآوری مکان‌ها و مسیر رسیدن به آن‌ها دشوار به نظر می‌رسد و در بسیاری مواقه نمی‌توانند فضا‌های مختلف را در ذهن خود مجسم کنند. اگر شما هم به این مشکل دچار هستید، خلق نقشه ذهنی تمرین فوق العاده‌ای برای تقویت حافظه فضایی شما خواهد بود.

آنچه باید در این تمرین انجام دهید به این صورت است: هر زمان که به مکان جدیدی می‌روید، بعد از بازگشت به خانه نقشه آن را در ذهن مجسم کنید، آن را خلق کنید و روی کاغذ بکشید. این روش هم حافظه فضایی و هم حافظه بصری شما را بهبود می‌بخشد. آیا به نظرتان این تمرین بی نظیر نیست؟

۳- از دست مخالف خود استفاده کنید

چپ دست هستید یا راست دست؟ یکی از جالب‌ترین تمرینات ذهنی این است که همه کار‌های معمول خود را با دست غیر غالب خود انجام دهید. برای مثال اگر راست دست هستید، سعی کنید با دست چپ خود بنویسید یا دندان‌ها را با دست چپ مسواک بزنید. بدون شک در شروع انجام این تمرین متوجه می‌شوید که تمرین به شدت دشوار است، ولی نگران نباشید، این برداشت کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. برای آنکه بتوانید از دست غیر معمول خود استفاده کنید، تلاش بیشتری نیاز دارید. ولی بدانید که نتیجه این تمرین مثبت و بی نظیر است، شما در این تمرین به سختی در حال فعالیت و تمرین هستید.

۴- برنامه معمول زندگی را تغییر دهید

شاید به نظر احمقانه باشد، ولی زمانی که برنامه زندگی معمول و عادت شده تان را تغییر دهید، در واقع در حال تمرین دادن به خودتان هستید. برای مثال به جای استفاده کردن از آسانسور، از پله‌ها به طبقه مورد نظر بروید و به جای روش کاری همیشگی تان، یک برنامه دیگر را پیش بگیرید. این کار سطح توجه شما را تقویت می‌کند و باعث هوشیاری بیشترتان می‌شود. این روش به این دلیل اثرگذار و مثبت است که باعث می‌شود با مسائل جدید مواجه شوید. زمانی که فعالیتی را با روال همیشگی خود انجام دهید، به اطراف خود توجه کمتری خواهید داشت.

برای مثال اگر از مسیر جدیدی به محل کار خود بروید، مجبورید بیشتر به آن فکر و توجه کنید که باید در کدام خیابان به جهت راست بروید یا اگر مسیر را اشتباه رفته اید، به کدام سمت تغییر جهت بدهید. سپس می‌توانید زمانی که به خانه بازگشتید، این تمرین را با ساخت نقشه ذهنی تلفیق کنید تا ذهنتان را فعالتر نگه دارید.

۵- هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید

این تمرین به آن معنا نیست که حتما باید در دوره تخصصی جدیدی ثبت نام کنید یا رشته خاصی را پیش بگیرید. در زندگی روزمره خود مسائل بسیاری وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به چشم تمرین نگاه کنید و از آن چیز‌های جدیدی بیاموزید. برای مثال می‌توانید شماره تلفن یا آدرسی از یک دوست که همیشه عادت دارید در موردش سوال بپرسید و هرگز آن را به یاد نمی‌سپارید را حفظ کنید. این مورد هم به نوعی یادگیری محسوب می‌شود و مفید خواهد بود.

آیا هرگز برای تقویت حافظه خود هیچکدام از این تمرینات را انجام داده اید؟ به نظر شما کدام تمرین مفید و کاربردی‌تر است؟ علاوه بر تمرینات ذکر شده، روش‌های متنوع و بیشتری نیز برای تقویت ذهن و حافظه وجود دارد، برای مثال تمرینات سودوکو و استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص برای فعال نگه داشتن ذهن در این دسته قرار می‌گیرند. این نکته را به یاد داشته باشید که تمرینات ذهن و حافظه در به یادسپاری مسائل مختلف و فراموش نکردن آن‌ها تاثیر به سزایی دارد. انجام تمرینات فیزیکی و ذهنی برای سلامت جسم و روان مفید است و می‌تواند سبک زندگی بهتری برایتان رقم بزند. پس هر چه زودتر دست به کار شوید.

The post ترفند‌های فوق العاده کاربردی برای تقویت حافظه و ذهن appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *