تراژدی اُستاد/ قتل میترا استاد تا بازداشت و اعتراف محمدعلی نجفی به قتل

همسر دوم محمدعلی نجفی دیروز به ضرب گلوله کشته شد؛ در یکی از گران‌ترین و امن‌ترین برج‌های تهران؛ آرمیتا. عصر دیروز فارس از قول شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران خبر داد: «محمدعلی نجفی به پلیس آگاهی تهران مراجعه و خود را تسلیم ماموران کرد. وی انگیزه خود را از ارتکاب جنایت، اختلافات خانوادگی مطرح کرده است.»

روزنامه سازندگی : داستان به شدت سورئال است؛ قتل همسر دوم یکی از قدیمی‌ترین سیاست‌مداران پس از انقلاب. با داستان‌هایی پیچیده؛ مرد سیاست‌مدار، همسرش را کشته؟ مرد سیاست‌مدار کجاست؟ شایعات پیش از روز گذشته حول و حوش مرد سیاست‌مدار آنقدر عجیب و غریب بود که وقتی دیروز گفته شد او همسرش را کشته، کسی تلاش نکرد این گمانه‌زنی را تکذیب کند. اما صلات ظهر دیروز بود که خبر هولناک و شوک‌آوری منتشر شد. همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار تهران به ضرب گلوله کشته شد. خبری کوتاه که به سرعت دست به دست شد و شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس آن را تایید کرد؛ «براساس اطلاعات موجود همسر نجفی که زن جوانی بود در خانه مسکونی خود در منطقه سعادت‌آباد به قتل رسید. این زن جوان به علت اصابت گلوله در خانه‌اش به قتل رسیده است».

ماجرایی که به نوعی هم تداعی‌کننده خبر قتل همسر ناصر محمدخانی در سال‌های پیش بود و هم تداعی‌کننده‌ی خبر مرگ حمید حاجیان، وکیل محمدرضا هدایتی، مفسد اقتصادی و قتل مصطفی قاسمی، طلبه همدانی که مانند این زن هر دو به ضرب گوله کشته شدند.

زن‭ ‬بیچاره‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬۵‭ ‬گلوله‭ ‬کشت‭!‬

ساعت حدود یک‌و‌نیم بعدازظهر دیروز بود که خبر قتل میترا استاد، همسر دوم محمد علی نجفی مخابره شد. خبر دست به دست شد و خیلی‌ها به محل حادثه رسیدند. به برج آرمیتا در بلوار خوردین در سعادت‌آباد. یکی از سه قل برج‌های سه قلو که محل زندگی خیلی از سلبریتی‌ها بوده و هست. از کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی گرفته تا الهام حمیدی هنرپیشه، محسن بنگر و مهدی رحمتی. برج‌هایی که در و دیوارشان پر از نگهبان است و دوربین‌های مدار بسته. حالا قتل در طبقه‌ی هفتم برج آرمیتا رخ داده بود. جایی که پسربچه‌ی ۱۳ ساله‌ی مقتول هم در آنجا بوده است.

به گزارش خبرنگار سازندگی در محل حادثه جمعیت جلوی خانه و توی خیابان جمع شده بود. از همسایه‌ها گرفته تا بعضی از فروشنده‌های مغازه‌ها و مردم عادی و مهم‌تر از همه مامورهای پلیس. همه رنگ و رو پریده و فرو رفته در بهت. هیچ‌کس باورش نمی‌شد. قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران هم بود. همان که در لحظات اول خبر قتل زن را تایید کرده بود. مامورهای پلیس جمعیت را متفرق می‌کردند. بعضی از نیروهای پلیس هم خودشان در صحنه بودند. لابد صحنه را بررسی می‌کردند، نمونه‌برداری، انگشت‌نگاری و کارهایی از این دست. بعد هم جسد درون کاور را راهی پزشکی قانونی کردند. صدا صدای پچ‌پچ‌ها بود. صدای گمانه‌زنی‌ها. صدای اینکه ماجرا چه بوده. صدای اینکه نجفی کجاست! محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران کجا بود واقعا؟ تا جسد بود، خبری از نجفی نبود. او را ندیدیم. فقط جمعیت بود و موبایل‌هایی که فیلم می‌گرفت. از ازدحام آدم‌ها. از شهریاری که آمد در جمع خبرنگارها گفت که تا صحت‌وسقم ماجرا مشخص نشود، نمی‌شود حرفی زد. گفت به محض اطلاع درباره وقوع قتل، ماموران تشخیص هویت پلیس و بازپرس ویژه قتل سر صحنه حاضر شدند و بررسی‌های اولیه را انجام دادند. گفت که نجفی در صحنه نبوده. گفت که با سلاح گرم تیر خورده به قلب مقتول و کشته شده است.

جمعیت ایستاده بودند. از ساکنان برج آرمیتا، محل زندگی میترا گرفته تا همسایه‌های دیگر. میترا استاد و نجفی تازه به این خانه آمده بودند و هنوز خیلی از همسایه‌ها خوب آنها را نمی‌شناختند. مردها و زن‌هایی که دچار بهت شده بودند و حالا خبر قتل یکی از زن‌های همسن‌و‌سال خودشان را می‌شنیدند. یکی ‌گفت: «دخترم صدای تیر رو شنید. انگار اسلحه‌ش کلت بوده». یکی دیگر ‌گفت: «من صدای دعوا شنیدم، صدای داد و بیداد و زد و خورد. واقعا آقای نجفی زن جوونش رو کشته؟!» یکی دیگر از زن‌های همسایه گفت: «تازه اومدن تو این خونه. ما خیلی نمی‌دیدیم‌شون. اما امروز یه سروصداهایی اومد. خدا می‌دونه ولی من آقای نجفی رو ندیدم امروز. آدم تا به چشم نبینه که نمی‌تونه بگه یکی قاتله!»

هر کسی چیزی می‌گفت. حرف‌هایی که بیشتر به گمانه‌زنی شبیه بود. گمانه‌زنی‌هایی که همان‌جا دست به دست می‌شد و کوچه به کوچه راه باز می‌کرد و به دست بقیه‌ که دورتر ایستاده بودند می‌رسید. بعضی‌ها می‌گفتند قتل، کار خود نجفی است. یکی از مغازه‌دارها گفت: «از ساعت ۱۱ پلیس اومده بود و سروصدا بود. قبلش من از توی پارکینگ پریدم تو ساختمان. اما شنیدیم که آقای نجفی به خاطر مسائل مالی زنش رو کشته. زن بیچاره رو با ۵ تا گلوله کشت». مرد با قاطعیت از قاتل بودن نجفی می‌گفت اما هیچ‌کس رد و نشانی از حضور نجفی در ساختمان ندیده بود. حتی نگهبان برج هم گفت که ماشین نجفی از دیروز ساعت حدود دوی عصر تا حالا از پارکینگ خارج نشده است. بماند که گفته شد نجفی صبح دیروز در دوربین آسانسور محل قتل همسر دومش دیده شده است و قوی‌ترین مظنون برای این قتل است! «او قوی‌ترین مظنون بوده اما پلیس با مراجعه به خانه دختر نجفی در ولنجک متوجه فرار او شده است و یادداشتی از خود برجای گذاشته که در اختیار بازپرس پرونده است.»

و البته پلیس هم آن را رد کرد: «رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا نجفی متواری شده به ایلنا گفت: چنین چیزی نیست، فرضیات بسیاری در این زمینه مطرح شده است و فعلا تحقیقات پرونده در بخش مقدماتی است». وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در فیلم‌ها آقای نجفی هم مشاهده شده ادامه داد: «در حال حاضر در حال بررسی موضوع هستیم و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود. تحقیقات از همسر مقتول هم در حال انجام است».

جلوی برج گران پایتخت پچ‌پچ‌ها در جریان بود و جمعیت کم‌کم متفرق می‌شدند. ساعت چهار نشده بود که دیگر نه خبری از تجمع مردم بود، نه هیاهوی پلیس و رفت‌و‌آمدهای مشکوک. انگار نه انگار که خانی رفته، خانی آمده. انگار نه انگار که زنی در صلات ظهر در وسط خانه‌اش و در یکی از خیابان‌های اصلی شهر به قتل رسیده است.

نجفی قاتل بود

تا چند ساعت بعد شایعاتی مبنی بر قاتل بودن محمدعلی نجفی بیشتر رسانه‌ها را پر کرد. اما ساعت هنوز چهار نشده بود که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ی قضائیه این گزاره را تکذیب کرد: «اکیپ‌های مربوط به کشف جرم، پزشکی قانونی و پلیس آگاهی نیز در محل هستند و مستنداتی هم جمع‌آوری شده است. در خصوص شایعه احضار و بازداشت شهردار اسبق تهران اطلاعی ندارم. اما می‌دانم تاکنون شخصی به عنوان متهم این قتل دستگیر نشده است». البته محمدعلی نجفی مصاحبه‌ی کوتاهی هم با خبرگزاری فارس کرد و در رابطه با قتل همسرش گفت: «این پرونده در حال بررسی است. اجازه بدهید تحقیقات انجام شود». گرچه او مایل به صحبت نبود و گفت: «من الان مشغول کاری هستم و نمی‌توانم صحبت کنم».اما کمی بعد خبری جنجالی منتشر شد. پایگاه خبری رکنا مدعی شد که نجفی در دوربین آسانسور محل قتل همسر دومش دیده شده! و الان هم متواری است؛ «نجفی صبح امروز در دوربین آسانسور محل قتل همسر دومش دیده شده است و قوی‌ترین مظنون برای این قتل است! قتل در آپارتمان شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتا و درحالی رخ داد که میترا در حال استحمام بود که با دو گلوله به قلبش از پای درآمد. پلیس گفته با توجه به اینکه همزمان با قتل این زن، شوهرش نجفی شهردار اسبق تهران در فیلم آسانسور برج آرمیتا دیده شده است، او قوی‌ترین مظنون بوده اما پلیس با مراجعه به خانه دختر نجفی در ولنجک متوجه فرار او شده است و یادداشتی از خود برجای گذاشته که در اختیار بازپرس پرونده است». اما تمام این گمانه‌زنی‌ها ساعت ۳۰:۱۹ دیروز به پایان رسید؛«شهریاری» سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به فارس گفت: ️لحظاتی قبل محمد علی نجفی به پلیس آگاهی تهران مراجعه کرده و خود را تسلیم مأموران کرد. ️نجفی با اعتراف به قتل همسرش انگیزه خود را از ارتکاب جنایت، اختلافات خانوادگی مطرح کرده است.

میترا استاد که بود؟

یک ماه بعد از استعفای نجفی از سمت شهرداری تهران، یعنی در آبان سال ۹۷، عکس‌های جنجالی او با زن جوانی منتشر شد که بعدا مشخص شد این زن همسر شرعی و قانونی اوست؛ زنی به نام میترا استاد. زنی حدودا ۳۵ ساله که در شهریور ۹۶، برای بازی در فیلم «واران» در بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی سراسر کشور از مرکز کرمانشاه مورد تقدیر قرار گرفته بود و پیش از آن هم در فیلم «دختر شاه‌پریون» به ایفای نقش پرداخته بود.

ماجرا به قدری جنجالی شد که در هفت آبان ۹۷، میترا استاد در رابطه با ازدواجش با محمدعلی نجفی به کانال خبری امید مردم گفت: «هر فردی می‌تواند عاشق شود و ازدواج کند، همه انسان‌ها تا زمانی که جان دارند حس دوست داشتن در وجودشان است. هر انسانی یک زندگی خصوصی دارد؛ چه آقای دکتر نجفی و چه هر شخصیت دیگری؛ درست نیست با کسی که واقعا اینقدر برای کشور و نظام زحمت کشیده است، اینطور رفتار کنند؛ با تمسخر صحبت کنند که ایشان چرا ازدواج کرده است. متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه‌ای دکتر نجفی هستم در حالیکه من عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد هیچ مشکلی نداشت». او در رابطه با نحوه‌ی ازدواجشان هم گفته بود: «آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده‌ای دنبال حواشی باشند؛ هر موضوع و مسئله‌ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه‌ها اعلام می‌کنم؛ ما اردیبهشت ۹۷ با هم ازدواج کردیم و متاسفانه بر اساس عکس زناشویی ما گفته‌اند چون رابطه نامشروع داشته با او ازدواج کرده است. تهمت‌زننده‌ها را به خدا واگذار می‌کنیم».

حرف‌هایی که برای بسیاری خوشایند نبود. از جمله فاطمه دانشور، عضور شورای چهارم شهر تهران که در پیج شخصی‌اش نوشت: «آقای دکتر نجفی! کار خوبی کردید که استعفاء دادید! چون مردی که پای عهد با همسری که یک عمر به پایش نشسته نایستد پای عهدش با مردم و شهروندان شهرش هرگز نمی‌ایستد».

چند روز بعد نجفی هم به حواشی ازدواج دومش واکنش نشان داد. او عکسی دو نفره از خودش و همسر جدیدش در اینستاگرام منتشر کرد و چند بیتی از غزل حافظ نوشت: «بیا تا گل برافشانیم و می‌ در ساغر اندازیم/ فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم/ اگر غم لشگر انگیزد که خون عاشقان ریزد/ من و ساقی بهم سازیم و بنیادش براندازیم».

ماجرای ازدواج نجفی همین‌جا تمام نشد. گمانه‌زنی و حرف و حدیث‌ها ادامه داشت تا جایی که ۱۱ آبان سال گذشته میترا استاد در آخرین مصاحبه‌ی خود با انصاف‌نیوز گفته بود: «دلیل اینکه من برخلاف میلم مجبور شدم صحبت کنم، انتشار عکس‌های مراسم خصوصی عقد ما بود. من برای دفاع از حیثیت و آبروی چهل ساله‌ی آقای دکتر نجفی و خودم مصاحبه کردم. بالاخره من هم خویشان و آشنایانی دارم و در عرصه‌ی سیاسی و هنری فعال بوده‌ام. صحبتی هم که کردم این بود که من زن رسمی ایشان هستم. منظورم از اینکه “اگر هم صیغه بود مشکلی نداشت” در آن مصاحبه، این بود که این‌کار از نظر شرعی و اسلامی مشکلی نداشته است. خود من هم مخالف چندهمسری و تعدد زوجات هستم و می‌گویم فساد و هرج و مرج در جامعه به وجود می‌آورد؛ مگر اینکه دلیل محکمی از سوی طرفین وجود داشته باشد».

در این مصاحبه او ارتباط استعفای نجفی از شهرداری تهران با ازدواج دومش را رد می‌کند: «آن زمان که نامزد بودیم از من سوالاتی پرسیده شد، اما این‌گونه نبود که کسی بیاید بگوید ازدواج کردن یا نکردن ما مشکلی دارد؛ سر آن مسائلی که در برج میلاد رخ داد دوستان سوالاتی هم از من پرسیدند، اما اینکه کسی بخواهد از ازدواج ما جلوگیری کند یا ما را وادار به ازدواج کند به والله العلی العظیم، چنین نبود».

حالا حدود هفت ماه از این حرف‌ها گذشته است. آنطور که دیروز خبرنگار انصاف‌نیوز توئیت کرده بود، میترا استاد قرار بوده دیروز به خواست خودش و برای انجام مصاحبه به دفتر این خبرگزاری برود اما سایه‌ی سنگین مرگ امانش نمی‌دهد. پریسا صالحی در توئیت خود نوشته: «دیروز زن دوم نجفی زنگ زد انصاف و می‌خواست باهامون مصاحبه کنه، امروز قرار بود بیاد دفتر، همین امروز به قتل رسید. گفته من همسرم رو دوست دارم، میخوام باهاش زندگی کنم و نجفی از همسر اولش جدا شده است».

محمدعلی نجفی کیست؟

ازدواج دوم محمد‌علی نجفی، آن هم درست یک ماه پس از استعفای او از شهرداری تهران با حواشی زیادی همراه بود. نجفی متولد ۲۳ دی ۱۳۳۰ است. او دانش‌آموخته کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف است. مهر سال ۱۳۵۳ وارد دوره‌ی دکترای موسسه فناوری ماساچوست (اِم‌آی‌تی) شد. سال ۵۷ و همزمان با تحولات انقلاب با وجود اینکه به پایان کارش نزدیک بود، به ایران آمد. چون به‌طور مستقیم وارد دوره دکترای ریاضی شده بود، به اصرار استادش، از کارهای ناتمام رساله دکترایش به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد دفاع کرد و فروردین ۱۳۵۸ بدون گرفتن مدرک دکترا به ایران آمد.

دو سال بعد از بازگشت به ایران، در سال ۱۳۵۹ به ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان رسید و در دولت‌های موقت باهنر و مهدوی کنی و بعد هم دولت اول میرحسین موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی شد. او همچنین در خلال سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ و در اواخر جنگ ایران و عراق به سمت معاونت آموزشی صداوسیما رسید. او در سال پایانی دولت میرحسین موسوی و دو دوره در دولت هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش خدمت کرد. در دولت سید‌محمد خاتمی هم به ریاست سازمان برنامه و بودجه رسید.

در پاییز ۱۳۸۵ جزء لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت و نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد. سال ۹۲ و در دولت حسن روحانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که تنها با یک اختلاف نتوانست به کرسی وزارت دست پیدا کند. بعد هم از شورا استعفا داد و به ریاست میراث فرهنگی رسید. اما چند ماه بعد از این سمت نیز استعفا داد.

۱۹ مرداد ۹۶ به سمت شهرداری تهران رسید و ۷ ماه بعد از این سمت هم استعفا کرد. دلیل آن را هم ابتلا به بیماری عنوان کرد. پیش از انقلاب نجفی با سرور تابشیان ازدواج کرد. زنی که دستی در کارهای خیریه داشته و مدرسه‌ی خیرساز «سرور» به همت نجفی و همسر اول او ساخته شد.

مریم لطفی

The post تراژدی اُستاد/ قتل میترا استاد تا بازداشت و اعتراف محمدعلی نجفی به قتل appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *