بیل مکانیکی بقایای گور باستانی در گیلان را هویدا کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: بیل مکانیکی بقایای یک گور باستانی حین عملیات گاز رسانی به روستای موسی کلایه املش را پدیدار کرد.

ایرنا : شهرود امیرانتخابی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود از جمله دو قطعه سرنیزه مفرغی و قطعات سفال و استخوان از جمله یافته های فرهنگی دیگر در این گور باستانی است.
وی توضیح داد: یکی از پروژه های زیرساختی و مهم استان ، عملیات گاز رسانی به روستاهای ییلاقی است که با نظارت کارشناسان باستان شناس انجام می شود.
وی ادامه داد: در یکی از این پروژه ها که در محدوده روستای موسی کلایه شهرستان املش در حال انجام بود ، در روز اول آبان، عملیات خاکبرداری با استفاده از بیل مکانیکی پیمانکار شرکت گاز، منجر به کشف یادشده است.
امیرانتخابی گفت: در این راستا با دستور ناظر میراث فرهنگی، پروژه گازرسانی متوقف و با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی، صورتجلسه توقف کار نیز تنظیم شد.
وی اظهار داشت: برنامه ریزی های لازم برای اخذ مجوز کاوش اضطراری و نجات بخشی محدوده مذکور از پژوهشکده باستان شناسی کشور نیز در دستور کار معاونت میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.
وی ادامه داد : نظارت باستان شناسی بر اجرای عملیات گازرسانی در روستاهای ییلاقی استان طی یک تفاهم نامه چند جانبه بین اداره کل میراث فرهنگی استان ، استانداری گیلان، شرکت گاز استان ، دانشگاه گیلان و جهاد دانشگاهی در حال انجام است.

شهرستان املش در ۷۰ کیلومتری شرق گیلان واقع شده است؛ قدمت این شهر به دوران صفویه بر می‌گردد. در این دوران امرایی به نام‌های ولی سلطان صوفی و بهرام علی صوفی به امر شاه عباس به حکومت رانکوه و دیلمان منصوب و در املش سکنی گزیدند. املش مجاور رودخانه شلمان‌رود واقع شده و کشف آثاری از قرون گذشته در این منطقه، حاکی از این است که املش سابقه کهن تاریخی پیش از اسلام را دارد.
گیلان دارای یک هزار و ۸۰ اثر تاریخی ثبتی در فهرست آثار ملی است.

The post بیل مکانیکی بقایای گور باستانی در گیلان را هویدا کرد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *