بنای تاریخی برج قابوس از سیل آسیب ندیده است

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس می گوید که به دنبال بارش های شدید روزهای پایانی سال ۹۷ و وقوع سیل در گنبدکاووس، آسیب جدی و مشهود در بنای تاریخی گنبد (برج) قابوس که به ثبت جهانی هم رسیده است، به چشم نمی خورد.

ایرنا: عبدالمجید نورتقانی گفت: پایش های اولیه نشان می دهد که خسارتی به گنبد قابوس وارد نشده اما برای اطمینان بیشتر نیاز به پایش های دقیق تر می باشد.
وی با اشاره به رطوبت موجود در پایه بنای گنبد قابوس، افزود: بخشی از این رطوبت از گذشته وجود داشته و به احتمال زیاد همچنان نیز باقی خواهد ماند اما بخش قابل توجه آن، ناشی از بالا آمدن آب های زیر سطحی است، اگرچه فرسایش زیستی هم آن را تسریع کرده است.
نورتقانی اضافه کرد: هم اکنون قسمت مخروطی گنبد قابوس نیاز جدی به بندکشی و از بین بردن علف های هرز دارد که قبل از بارش های شدید روزهای پایانی سال گذشته، در دستور کار این پایگاه قرار داشت.
وی تصریح کرد: براثر بارش های شدید اشاره شده که منجر به آبگرفتگی بخش هایی از شهر گنبدکاووس و معابر اطراف محوطه گنبد قابوس شد، آب و گل و لای ناشی از آن، آسیب جدی به زیرساخت های درحال انجام قسمت شرقی و سرویس بهداشتی این قسمت وارد کرد.
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس ادامه داد: این بارش ها همچنین سبب رانش بخش هایی از تپه اطراف برج شد که در دوره های مختلف خاک هایی به صورت دستی پای آن ریخته شده بود.
نورتقانی، از وارد شدن خسارت به موزه تخصصی فرش و نیز شهر باستانی ‘جرجان’ براثر بارش های شدید روزهای پایانی سال گذشته خبر داد و گفت: این بارش ها به دو کارگاه کاوش این شهر باستانی که یکی ترانشه برداری و دیگری سفال بود، آسیب جدی وارد کرد.
وی، آبگرفتگی دیگر بخش های شهر جرجان و تخریب سه واحد از پنج واحد مسکونی بنا شده در محوطه این شهر باستانی را از دیگر خسارات بارش های رگباری روزهای پایانی سال گذشته ذکر کرد و افزود: این بارش ها به زیرساخت های بخش گالری موزه تخصصی فرش گنبدکاووس نیز آسیب جدی وارد کرد اگرچه با خارج کردن بموقع اموال موجود در این قسمت، از خسارات بیشتر به این بخش جلوگیری شد.
نورتقانی اضافه کرد: برای جبران خسارات وارده به زیرساخت های محوطه شرقی گنبد قابوس، بندکشی و حذف علف های هرز این بنای تاریخی، فعال کردن دو کارگاه کاوش شهر باستانی جرجان و زیرساخت های آسیب دیده موره فرش گنبدکاووس نیاز به افزون بر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار می باشد.
وی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران گنبدکاووس و استان گلستان می بایست اعتبار مورد نیاز برای اقدامات اشاره شده را از محل اعتبارات حوزه سیل به پایگاه میراث جهانی قابوس اختصاص دهند.
به گزارش ایرنا، گنبد قابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره ‘قابوس بن وشمگیر’، بنایی باز مانده از سده چهارم هجری است که بر فراز تپه ‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ است.
ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته به ۵۵ متر می‌رسد که اگر ارتفاع ۱۵ متری تپه‌ای که برج روی آن بنا شده است را به آن اضافه کنیم، به ارتفاع ۷۰ متری این بنا از سطح زمین می‌رسیم.
این بنا به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.
شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

The post بنای تاریخی برج قابوس از سیل آسیب ندیده است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *