باید به سمت ثبت جهانی بازارهای صنایع دستی برویم

همزمان با روز جهانی صنایع دستی، خیابان نجات‌اللهی تهران به گذر صنایع دستی تغییر کرد و از سر در آن که با کاشی هفت‌رنگ طراحی شده است نیز رونمایی شد.

ایسنا: مراسم نامگذاری گذر صنایع دستی عصر یکشنبه همزمان با روز جهانی صنایع دستی (۲۰ خرداد ماه) با حضور علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، پیروز حناچی (شهردار تهران)، پویا محمودیان (معاون صنایع دستی)، احمد مسجد جامعی (عضو شورای شهر تهران)، حق‌شناس (عضو شورای شهر تهران) و رئیس شورای صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه در خیابان نجات‌الهی برگزار شد.

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی با بیان اینکه هر آنچه در صنایع دستی کشورمان داریم مدیون هنرمندان و صنعت‌گران این حوزه است، اظهار کرد: امروز حال و هوایی متفاوت را در یکی از پرخاطره‌ترین و تاثیرگذارترین مناطق شهری تهران تجربه و مراسم بزرگداشت صنایع دستی را در سال رونق تولید برگزار می‌کنیم. در سالی که خودمان رو موظف می‌دانیم با غیرت ایرانی از هنر ایرانی و از هنرمندان ایرانی به عنوان سرمایه‌های ملی حمایت کنیم.

او افزود: نامگذاری گذر صنایع دستی شاید باید پیشتر در پایتخت جمهوری اسلامی ایران که رتبه سوم جهان را در تولید صنایع دستی دارد، اتفاق می‌افتاد؛ ولی باز هم خوشحالیم که سر فصل این اتفاق را در روز جهانی صنایع دستی آغاز می‌کنیم و امیدواریم که این رویکرد الگویی برای استان‌های دیگر باشد تا از ظرفیت‌های شهری برای نشان دادن هنرهای سنتی خود بهره ببرند. همچنین امیدواریم نامگذاری گذر صنایع دستی در تهران فرصتی برای جذب جوانان کشورمان و درخور توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

محمودیان اظهار کرد: در سال رونق تولید بر آن هستیم که جایگاه صنایع دستی و هنرمندان این حوزه را در شأن جمهوری اسلامی بالا ببریم. امروز در جمع ما رئیس شورای منطقه آسیا و اقیانوسیه حضور دارند و این نشان‌دهنده اهمیت صنایع دستی ایرانی است. یکی از اتفاقاتی که در زمان حضور ایشان در ایران رقم می‌خورد بازدید از سعد السلطنه قزوین برای ثبت جهانی بازارهای صنایع دستی است. بر این اساس امیداوریم تا علاوه بر ثبت شهرها و روستاهای صنایع دستی بتوانیم بازارهای صنایع دستی ایران را نیز به سمت جهانی شدن پیش ببریم.

در ادامه این مراسم با حضور حناچی، مونسان، حق شناس، مسجد جامعی، اسماعیل آذر، دهداری پور و محمودیان از هنر سنتی سنگاب اثر امیر فخرایی منقش به آیات کلام‌الله مجید رونمایی شد. این اثر قرار است به موزه آستان قدس رضوی اهدا شود.

همچنین از سه هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی نیز تقدیر شد.

در بخش پایانی مراسم از نمایشگاه صنایع دستی بازدید و از تابلوی گذر صنایع دستی رونمایی شد.

The post باید به سمت ثبت جهانی بازارهای صنایع دستی برویم appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *