باورهای اشتباه عامل بی‌رنگ‌شدن شادی

شادی، بزرگ‌ترین آرزوی هر فرد است. شاید فکر کنید که شادی به‌سادگی به دست نمی‌آید، اما در واقع این ماییم که گاهی با افکارمان آن را از خود دور می‌کنیم.

آرمان: باورهای رایجی در میان ما وجود دارد که موجب می‌شود مدام احساس ناراحتی کنیم، اگر بدانیم که این باورها اشتباه‌اند و زاویه دیدمان را تغییر دهیم، زندگی شادتری را تجربه خواهیم کرد. در ادامه باورهای اشتباهی را که شادی را از زندگی شما دور می‌کند، با هم مرور می‌کنیم.

شادی من وابسته به دیگران است

یکی از اشتباهات رایجی که در مورد شادی وجود دارد، این است که ما تصور می‌کنیم شادی‌مان وابسته به رفتار و حرف‌های دیگران است. اگرچه ما در کنار دیگران احساس شادی و خوشبختی بیشتری خواهیم کرد اما این بدین معنی نیست که خوشحالی ما به آنها گره خورده است. به بیان دیگر، آنها تنها زمانی می‌توانند در حال و روز ما تاثیرگذار باشند که خودمان بخواهیم. ما زمانی خوشحال خواهیم بود که ترس، نگرانی و مشکلات خود را بتوانیم در زمان حال حل کنیم. اگر ذهن ما از افکار منفی خالی باشد، جا برای خوشحالی بازمی‌شود. بنابراین بهتر است که در زمان حال زندگی کنیم و به دیگران نیز این اجازه را ندهیم که مانع از خوشحالی‌مان شوند.

وقتی خوشحال خواهم بود که به هدفم برسم

یکی دیگر از باورهای غلطی که در مورد خوشحالی وجود دارد این است که ما تنها زمانی که به خواسته دلمان برسیم خوشحال خواهیم بود. به‌عنوان مثال با خودمان می گوییم که اگر در کارمان پیشرفت کنیم، اگر پولدار شویم، اگر خانه بخریم یا به مسافرت رویم… خوشحال خواهیم بود، غافل از اینکه نمی‌دانیم عمرمان را به انتظار روزی که شاید هیچ‌وقت نیاید، تلف کرده‌ایم. این مشکلی است که تقریبا همه ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم به این علت که از آینده بی‌خبریم، اما اگر یاد بگیریم که با داشته‌هایمان خوشحال باشیم و حسرت روزهای نیامده را نخوریم، زندگی شادتری نیز تجربه خواهیم کرد.

هیچ اتفاق خوبی نخواهد افتاد

برخی از افراد با نگاه بدبینانه‌ای که دارند، زندگی را به کامشان تلخ می‌کنند. آنها مدام با خودشان می‌گویند که در زندگی هیچ‌شانسی نداشته‌اند و از این پس هم هیچ اتفاق خوبی نخواهد افتاد. متاسفانه همین تصور باعث می‌شود که چنین افرادی مدام بد بیاورند. در واقع افکار ما بر اتفاقات زندگی‌مان تاثیرگذارند. همین نگاه منفی باعث می‌شود ما چشمان‌مان را به روی زیبایی‌های زندگی ببندیم و به همه‌چیز نگاهی منفی داشته باشیم. اما اگر این عینک بدبینانه را از چشم‌هایمان برداریم، خواهیم دید که اطرافمان پر است از اتفاقات خوبی که می‌تواند ما را تبدیل به فردی شاد و سرزنده کند.

افکار منفی، بد است

باور اشتباهی که اکثر ما داریم این است که تا زمانی شادیم که افکار منفی در ذهن‌مان جای نگیرند. در واقع به محض اینکه فکری منفی می‌کنیم، شادی از زندگی‌مان می‌رود، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. ما نمی‌توانیم از شر افکار منفی خلاص شویم اما قدرت آن را داریم که آنها را از خود دور کنیم. به‌عنوان مثال زمانی که ما افکار و احساسات منفی‌مان را به زبان می‌آوریم یا که آنها را می‌نویسیم، در واقع به شیوه‌ای در حال دورکردن آنها از خودمان هستیم اما اگر آنها را نادیده بگیریم و مدام سرکوب کنیم، نمی‌توانیم علت و ریشه آنها را بیابیم، در این شرایط آنها در ناخودآگاه ما می‌مانند و هیچ‌وقت رهایمان نمی‌کنند. بهترین روش برای مقابله با احساسات، چه مثبت و چه منفی، این است که به آنها فرصت بیان دهیم. تا زمانی که این احساسات به دیگران آسیب نرساند، می‌توانیم ترس، نگرانی و ناراحتی‌مان را بیان و از این طریق آنها را از خودمان دور کنیم.

چیزی که من فکر می‌کنم، درست است

گاهی ما فکر می‌کنیم که آنچه خودمان باور داریم حقیقت محض است و حاضر نیستیم که حرف دیگران را بشنویم. همین رفتار یکی از دلایل عدم احساس شادی و خوشبختی در زندگی است. در واقع زمانی که ما نظرمان را مخالف نظر دیگران می‌بینیم، احساس ردشدن می‌کنیم و همین طرز فکر باعث می‌شود که تبدیل به فردی ناراحت و ناامید شویم، اما واقعیت این است، اینکه نظری خلاف نظر شماست، بدین معنی نیست که اشتباه است. احتمال اینکه شما نیز اشتباه کنید وجود دارد یا حتی خوشبینانه‌تر، ممکن است که نظر هر دوی شما درست باشد. بنابراین بهتر است که زاویه‌ دیدتان را گسترش دهید و نظر دیگران را به‌عنوان یک پیشنهاد بشنوید، نه اینکه آن را دلیلی برای ناراحتی خود بدانید.

همه‌چیز باید تحت کنترل من باشد

ما همیشه در تلاشیم تا تمام وقایع اطرافمان را کنترل کنیم، به همین دلیل است زمانی که شکست می‌خوریم، ناراحت و ناامید می‌شویم و احساس می‌کنیم که شادی در زندگی‌مان جایی ندارد، اما باید این واقعیت را بپذیریم که کنترل تمام امور، غیرممکن است. در حقیقت ما تنها می‌توانیم بر افکار و رفتارهای خودمان تسلط داشته باشیم. از این‌رو به‌جای اینکه زمان را بیهوده صرف کنترل چیزهایی که از توان ما خارج است کنیم، بهتر است که روی افکار خودمان کار کنیم و همیشه این جمله را با خودمان تکرار کنیم: «همه‌چیز بر وفق مراد من پیش خواهد رفت.»

The post باورهای اشتباه عامل بی‌رنگ‌شدن شادی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *