ایران سومین پهنه‌ فعال در عرصه صنایع‌دستی جهان

صنایع دستی ایران

پارس توریسم؛ ایران یکی از کشورهای پیشگام در تولید صنایع‎دستی است. هر قوم و هر شهری در ایران صنایع‎دستی مربوط به خود را دارد که البته همه آنها به یک اندازه شناخته شده نیستند. با این حال به لطف سازمان جهانی یونسکو بخش زیادی از این هنر، بخصوص صنایع دستی اصفهان به ثبت جهانی رسیده و از این طریق آشنایی با صنایع دستی ایران برای جهانیان محقق شده است. با این وجود صنایع‎دستی پتانسیل زیادی دارد و از طریق تجارت صنایع دستی هم می‎توان برای بخش گردشگری درآمدزایی کرد و هم هنر و فرهنگ کشور را به نقاط مختلف جهان انتقال داد.

علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، در پیام تبریک روز جهانی صنایع دستی ایران را به‎عنوان سومین پهنه‌ فعال در عرصه صنایع‌دستی جهان معرفی و بیان کرده است : « ارتقای جایگاه صنایع‌دستی، تقویت ارتباط میان هنرمندان صنایع‌دستی سراسر جهان، تشویق، یاری‌رسانی و ارائه مشاوره به فعالان این بخش در حیطه  شیوه‌های درآمدزایی، کاربردی و به‌روزکردن صنایع‌دستی در عین حفظ میراث گذشتگان و استفاده از فناوری‌های مدرن در راستای دستیابی به بازارهای جدید، محورهایی بوده که طی بیش از نیم قرن از سوی این شورا و کشورهای عضو مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و امروزه جایگاه این هنر-صنعت را نه تنها به عنوان بخشی مهم از زندگی فرهنگی جوامع، بلکه به عنوان یک عنصر تعیین‌کننده در حیات اقتصادی ملت‌ها تعالی بخشیده است.» با تمام این اوصاف رتبه ایران در فروش صنایع دستی هنوز آنطور که باید جایگاه اصلی خود را به‎دست نیاورده و آمار صادرات صنایع دستی درمیان کالاهای صادراتی با بالاترین درصد قرار نگرفته است.

کدام صنایع دستی ایران ثبت جهانی شده‎اند

در ادامه این یاداشت به‎مناسبت روز جهانی صنایع دستی به معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی ایران که در فهرست جهانی ثبت شده است خواهیم پرداخت.

قالی بافی

عکس صنایع دستی ایران

شاید بتوان قالی بافی را یکی از زیباترین صنایع‎دستی ایران و البته معروف‎ترین آنها در جهان دانست. از دیرباز فرش ایرانی به‎عنوان بهترین فرش در جهان شناخته می‎شده است. قالی بافی فارس و کاشان در فهرست جهانی صنایع دستی ثبت شده است. جالب است بدانید شهر تبریز به‎عنوان شهر فرش ثبت جهانی شده است.

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی ایران

شهر اصفهان صنایع‎دستی زیادی دارد که همه این صنایع در نوع خود اصالت و زیبایی خاصی دارند. میناکاری، منبت کاری و… نمونه‎هایی از این صنایع هستند. شهر اصفهان به‎عنوان شهر صنایع دستی ایران ثبت جهانی شده ادست. شما می‎توانید اطلاعات بیشتر درباره صنایع‎دستی اصفهان را از اینجا بخوانید.

سفال

صنایع دستی ایران

یکی دیگر از زیباترین صنایع‎دستی ایران سفال می‎باشد که از دیرباز ساخت آن درمیان ایرانیان رواج داشته است. سفال‎گردی صنایع دستی بسیاری از شهرهای ایران است اما لاله جین به‎عنوان شهر جهانی سفال شناخته می‎شود. همچنین در سیستان و بلوچستان نیز روستای کلپوران به‎عنوان دهکده جهانی سفال شناخته می‎شود.

گلیم

صنایع دستی ایران

گلیم بافی نیز یکی دیگر صنایع دستی معروف در ایران است که مانند سفال گری در بسیاری از شهرهای ایران بافته می‎شود. با این حال شهر سیرجان از استان کرمان به‎عنوان شهر جهانی گلیم ثبت شده است.

سخن پایانی

همانطور که ذکر شد ایران هنوز پتانسیل‎های زیادی برای نشان دادن هنر خود در زمینه صنایع‎دستی به جهانیان دارد.این شناخت علاوه بر اینکه چهره فرهنگی ایران را به‎خوبی در جهان به نمایش می‎گذارد می‎تواند سرمایه‎گذاری ای مفید در زمینه گردشگری باشد و اقتصاد را یک گام از صادرات تک محصولی دور کند. بنابراین ضرورت توجه به تمام پتانسیل‎های موجود در زمینه صنایع دستی از مهم‎ترین مسائلی است که  باید از سوی سازمان گردشگری  بدان توجه شود.

نوشته ایران سومین پهنه‌ فعال در عرصه صنایع‌دستی جهان اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *