ایران در چند قدمی دستیابی به سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی است

شاملو، از فاز اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور تا ۶ ماه دیگر خبر داد و گفت: این پروژه را مقدمه‌ای برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی و افزایش کیفیت خدمت رسانی در این حوزه دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان: وحید شاملو رئیس گروه همکاری‌های بین المللی و مدیر اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور، اظهار کرد: گروه همکاری‌های بین المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران زیرمجموعه اداره کل برنامه ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد است که وظیفه انجام مذاکره‌ها و همکاری‌های بین المللی و نیز برقراری و مدیریت ارتباط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با سازمان‌ها و مجامع بین المللی را برعهده دارد.

شاملو با اشاره به افزایش قابل ملاحظه ارتباط‌های بین المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با کشور‌های مختلف در دو سال اخیر گفت: از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۱۵۰ جلسه بین المللی با بخش‌های دولتی و خصوصی کشور‌های مختلف از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان، هلند، بلژیک، ایتالیا، سوئد، مجارستان، چین، هند، کره جنوبی، امارات، قطر و روسیه در حوزه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خرید تجهیزات، انتقال دانش و آموزش داشته ایم که از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های آنها می‌توان به برگزاری اجلاس بین المللی کاپا در تهران با همکاری مرکز بین المللی هوانوردی (CAPA)، اجرای پروژه ملی بازمهندسی ساختار فضای کشور، طرح اینگام و همکاری با TCB (دفتر همکاری‌های فنی ایکائو) و عضویت در هیات مدیره ACI برای اولین بار اشاره کرد.

رئیس گروه همکاری‌های بین المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری موفق اجلاس CAPA در ایران (سال ۱۳۹۵) به عنوان نخستین رخداد موفق بین المللی صنعت هوانوردی برای شرکت پس از توافق برجام یاد کرد و توضیح داد: این نشست با حضور ۲۰۰ نفر از متخصصان و مدیران صنعت هوانوردی از کشور‌های مختلف دنیا برگزار شد و سرآغازی برای ارتباط ما با سازمان‌ها و شرکت‌های مهم و مطرح صنعت هوانوردی برای همکاری‌های مشترک و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین المللی برای ارتقای سطح خدمات فرودگاهی و هوانوردی بود.

مدیر اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور افزود: انعقاد قرارداد با شرکت ADS برای اجرای پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور در سال ۹۵ محقق شد که اکنون در مرحله اعتبارسنجی طرح‌های جدید قرار دارد و تا ۶ماه دیگر در پایانه هوایی تهران و مسیر‌های هوایی کشور اجرایی می‌شود. یکی از اهداف اجرای این طرح اصلاح ساختار فضای فعلی و شیوه کنترل و مدیریت ترافیک هوایی بر پایه ناوبری ماهواره‌ای (GNSS) با توجه به افزایش ترافیک و اشباع شدن فضای پایانه تهران و مسیر‌های بین المللی است که با اجرای این پروژه شاهد بهینه سازی مسیر‌های هوایی و افزایش ظرفیت فضا و نیز ایمنی پرواز‌ها خواهیم بود. ارتقای سطح مهارت‌های کنترلر‌های ترافیک هوایی جهت استفاده از شیوه‌های نوین کنترل ترافیک از اهداف دیگر این پروژه است.

وی گفت: در این طرح با استفاده از مشاور بین المللی تلاش شد شیوه ناوبری هوایی کشور، ماهواره‌ای و مسیر‌های هوایی موازی طراحی شوند که با اجرای این طرح در کنار راه اندازی اتوماسیون جدید مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه مهرآباد به زودی شاهد راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی خواهیم بود که انقلابی در کیفیت خدمت رسانی در این حوزه را به نمایش می‌گذارد.

شاملو هدف از برقراری ارتباط و انعقاد قرارداد با TCB (دفتر همکاری‌های فنی ایکائو) را استفاده از تجربه این دفتر و خدمات مشاوره‌ای تخصصی آن برای طراحی مجدد سامانه‌های مدیریت ترافیک هوایی کشور مطرح کرد و گفت: با اجرای این قرارداد در تمام مراحل از تعریف نیاز تا تامین تجهیزات مورد نیاز برای اتوماسیون جدید مرکز کنترل فضای کشور و طراحی مجدد مدیریت ترافیک هوایی از مشاوره و توان فنی TCB استفاده خواهیم کرد.

رئیس گروه همکاری‌های بین المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین انجام موفق مذاکرات بین المللی در اجرای طرح تربیت نسل آینده مدیران فرودگاهی (اینگام) را از دیگر توفیق‌های این گروه عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح که به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد نتیجه تشکیل کارگروه مشترک میان ایران و یکی از کشور‌های اروپایی در سال ۹۵ بوده است و از دیگر اهداف این کارگروه می‌توان به جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه فرودگاه ها، مدرن سازی زیرساخت‌های هوانوردی و انتقال دانش و تجربه به کشور یادکرد که همچنان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه بالا بودن سطح کیفی هوانوردی کشور‌های حوزه خلیج فارس برای ایران هم تهدید و در عین حال فرصت است، تصریح کرد: فاصله داشتن کیفیت خدمات ما با سطح خدمات هوانوردی این کشور‌ها در ایجاد انگیزه بیشتر برای کسب دانش روز و ارتقای صنعت فرودگاهی و هوانوردی کشورمان موثر است. در خصوص خدمات ناوبری هوایی فضای کشور ما در نقطه ارتباط اروپا با خاور دور قرار دارد و دارای مزیت رقابتی یک و نیم ساعته نسبت به کشور‌های منطقه در مسیر پرواز‌های عبوری هستیم و اگر بتوانیم سطح خدمات هوانوردی خود را ارتقا دهیم شاهد افزایش تقاضای پرواز‌های عبوری بین المللی از آسمان ایران و ارایه خدمات ترانزیت مسافر و کالا خواهیم بود. البته نمی‌توان نقش مناسبات سیاسی را در این حوزه در کنار مباحث فنی نادیده گرفت. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در این حوزه در دو سال گذشته بیشترین تحول را از منظر فنی و تهیه زیرساخت‌های لازم ایجاد کرده که نتیجه آن مدیریت ترافیک هوایی در فضای کشور با وجود افزایش چند برابری و نیز نقش آفرینی در مدیریت بحران قطر است.

شاملو تأکید کرد: ما نیازمند تغییر نگاه و نگرش به ارایه خدمات به مشتری‌های داخلی و بین المللی شامل مسافران داخلی و بین‌المللی در فرودگاه ها، شرکت‌های هواپیمایی داخلی و بین المللی و پرواز‌های عبوری هستیم. باید از مرحله تولید خدمت عبور و در مسیر ارزش آفرینی برای مشتری و ارایه خدمات با کیفیت و مطابق با نیاز و مطلوب مشتری قدم برداریم. اصلاح ساختار و شیوه دریافت عوارض پرواز‌های عبوری و استفاده از روش‌های نوین بازاریابی فضا و فرودگاه ها، از اقداماتی است که از طریق آن می‌توانیم نقش خود را در منطقه و در سطح بین المللی پررنگ‌تر کنیم. البته دراین زمینه تلاش‌های خوبی انجام شده و توانسته ایم تعداد پرواز‌های عبوری روزانه را با وجود تحریم و محدودیت‌ها از حدود ۴۰۰ پرواز به بیش از هزار پرواز برسانیم ولی تا جایگاه مطلوب فاصله داریم.

رئیس گروه همکاری بین المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عضویت غلامحسین باقریان، عضو هیئت مدیره شرکت را در هیئت مدیره شورای بین المللی فرودگاه‌های دنیا (ACI) فرصتی برای ارتقای خدمات فرودگاهی کشور بیان کرد و گفت: با برنامه ریزی مدون و هدفمند می‌توانیم از توان این نهاد برای توسعه صنعت فرودگاهی و ارتقای سطح خدمت رسانی فرودگاه‌های کشور به مسافران استفاده کنیم. سرعت تحولات در صنعت هوانوردی بالاست و برای بهره مندی از فرصت‌های سرمایه گذاری و به کارگیری فناوری‌های روز دنیا و افزایش درآمد‌های هوانوردی و غیر هوانوردی نیازمند چابکسازی هرچه بیشتر ساختار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همگرایی همه بخش‌های شرکت هستیم. توسعه ارتباطات و همکاری‌های بین المللی با کشور‌های صاحب صنعت هوانوردی در همه زمینه‌ها و همگرایی با سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی، توسعه صنعت هوانوردی ایران را در پی خواهد داشت و گروه همکاری‌های بین المللی همچون سالیان گذشته تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهد داد.

The post ایران در چند قدمی دستیابی به سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *