اورامانات اولویت نخست سازمان برای ثبت جهانی است

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، فرهاد عزیزی امروز چهارشنبه ۷ فروردین در نشست بررسی پرونده ثبت جهانی اورامانات که در فرمانداری پاوه برگزار شد اظهار داشت: «قبل از انقلاب ۳ اثر ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است که با وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی و شرایط بعد از آن مجددا از سال ۱۳۸۲ با ثبت جهانی تخت سلیمان این روند شکل منظمی به خود گرفته است. »

وی با تاکید بر اینکه ما سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی داریم تصریح کرد: «الان حدود ۵۰ اثر در لیست موقت داریم که هرکدام ارزشها و ویژگی های خاص خود را دارند. »

عزیزی با بیان اینکه رویکرد گردشگری و ارائه فرهنگ در تمام دنیا به یک اصل تبدیل شده است، عنوان کرد: «هر اثری که در دنیا ثبت شود تبدیل به میراث بشری و ما امیدوارم با ثبت اورامانات این منطقه به میراثی برای جهان تبدیل شود. »

مدیر کل دفتر امور پایگاه های جهانی کشور با اشاره به رقابت شدید بین استان ها برای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست جهانی تاکید کرد: «ما سالانه یک سهمیه داریم که تا آخر شهریور باید پرونده آن ارسال شود و نمی توان روی سهمیه ریسک کرد. »

عزیزی تشکیل و ارسال پرونده ثبت جهانی اورامانات را اولویت اول سازمان دانست و گفت: «ما قول داده ایم که این پرونده را با تکیه بر غیرت و شرافت مردم منطقه برای ارسال به یونسکو برسانیم و الان باید همه با همه توان و به سهم خود کمک کنند تا این پرونده به سرانجام برسد. »

وی تصریح کرد: «منطقه اورامانات بسیار غنی است که هم به لحاظ کالبدی و مهندسی و معماری و هم به لحاظ محتوای فرهنگی و آداب و رسوم در دنیا بی نظیر است. »

عزیزی با اشاره به اینکه در دنیا منطقه ای با این ویژگی ها و با این مقیاس و گستردگی وجود ندارد، گفت: «با ثبت جهانی  اتفاقات مثبتی در منطقه  رخ می دهد که از جمله آنهاحفاظت، افتخار ملی، کمک های فنی و اعتباری، آموزش، معرفی و تبلیغات، اشتغال با رونق گردشگری هستند. »

مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی کشور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در فرصت پیش رو و حل مشکلات قبل از حضور ارزیاب های یونسکو را یک ضرورت دانست و گفت: «مقیاس پروژه یک مقیاس بسیار گسترده است که نیازمند کار بسیار بزرگی است. »

منبع

نوشته اورامانات اولویت نخست سازمان برای ثبت جهانی است اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *