اقامت در هتل‌های ۵ ستاره کشور با بیت‌کوین/بیت کوین به صنعت گردشگری ایران وارد شد؟

هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند بیت کوین، پول دیجیتال و رمز ارز چیست ولی برخی هتل‌های ۵ ستاره بین المللی و داخلی حاضرند با بیت کوین به مشتریان خود خدمات بدهند.

چمدان: پول مجازی به هر پولی گفته می‌شود که بتوان آن را از طریق اینترنت انتقال داد. پی پال، وبمانی، بیت کوین و … نمونه‌هایی از پول مجازی هستند. پول‌های مجازی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تبدیل می‌شوند. پول‌های مجازی غیرمتمرکز اصطلاح ارزهای رمزپایه یا ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) نامیده می‌شود. پول‌های مجازی متمرکز زیر نظر یک شرکت یا موسسه واسطه‌ای خاص فعالیت می‌کنند. مثلا پی‌پال یک پول مجازی متمرکز است.

در حوزه پول‌های مجازی غیرمتمرکز تراکنش‌ها توسط پایگاه داده توزیع شده به اسم «بلاک چین» انجام می‌شوند و شرکت خاصی مالک آنها نیست. کاربران بدون نیاز به ثبت نام می‌توانند با نصب کیف پول ارز مورد نظر در کامپیوتر یا موبایل خود تراکنش‌های خود را بدون واسطه و به صورت همتا به همتا انجام دهند. این ارزها پشتوانه ارزهای دیگر را ندارند و به صورت کاملا یکتا فعالیت می‌کنند. مثلا بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون واسطه فعالیت می‌کند و واحدهای آن به صورت غیرمتمرکز استخراج و توزیع می‌شوند و قیمت آن متغیر خواهد بود.هیات وزیران کشورمان ۱۳ مرداد تصویب کرد که استفاده از رمز ارزها با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملان صورت می‌گیرد، مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست. براساس این مصوبه، استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمز ارزها با اخذ مجوز از وزارت صنعت مجاز است و سازمان ملی استاندارد ایران نیز موظف شد تا با همکاری وزارت‌خانه‌های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی را در این زمینه تدوین و ابلاغ کند.

برخی مسافرانی که با مزیت‌های ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند به جای حمل دلار و یا ارز کشور مقصد، اقدام به واریز بیت کوین در کیف پول الکترونیکی خود (والت) می‌کنند. این مسافران به جای اسکناس و ارز فیزیکی که احتمال سرقتش وجود دارد از این ابزارهای جدید برای پرداخت در مراکز تجاری، خرید بلیت هواپیما و پرداخت هزینه رستوران استفاده می‌کنند.

حمید راد از فعالان صنعت ارزهای دیجیتال چندی پیش گفت: در شماری از کشورهای اروپایی برای خریدهای خرد مانند خرید بلیت هواپیما از این نوع ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود اما هنوز آنگونه که باید همه‌گیر نشده است.

این فعال صنعت ارزهای دیجیتال اظهار داشت: یکی از بهترین استفاده‌ها از ارزهای دیجیتال مربوط به توریست‌ها و گردشگران خارجی در کشورمان است که نمی‌توانند کارت‌های اعتباری خود مانند مسترکارت و یا ویزا کارت را مورد استفاده قرار دهند. در چندین مورد، گردشگرانی که به ایران سفر کرده بودند به علت اینکه نتوانستند کارت بانکی کشور خود را در ایران استفاده کنند با مشکلاتی مواجه شدند، این در حالی است که در صورت داشتن ارزهای دیجیتال به راحتی می‌شد آن را به پول نقد تبدیل کنند.

پول‌های مجازی حالا در بخش دیگری از صنعت گردشگری دنیا جای خود را کم کم بازمی‌کنند. احمد محمدی سهروردی کارشناس ارشد اقتصاد انرژی و استاد دانشگاه به ایرنا می‌گوید: اگرچه اکنون بیت کوین فقط در تجارت خارجی وجود دارد ولی به مرور شامل تجارت داخلی خواهد شد. اکنون بیت کوین به صورت غیررسمی در تجارت داخلی وجود دارد مثلا هتل‌های پنج ستاره بین‌المللی داخلی مسافران را با بیت کوین می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: دولت دو وظیفه عمده دارد. یکی وظیفه حاکمیتی و دیگری تصدی‌گری است. اما دولت بر اساس مصوبه هیئت وزیران فقط از نظر حاکمیتی اعلام کرده که منافع عمومی دولت را این‌گونه تضمین می‌کند که در این نوع تجارت نه وارد رقابت می‌شود و نه به درآمد آنها کار دارد. بنابراین دولت از ابتدا وظیفه خود را مشخص کرده است.
استفاده مسافران ایرانی از ارزهای مجازی در سفرهای خارجی | تاثیر ارز مجازی بر جذب توریست خارجی | چطور کیف‌پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری نیز پیش از این بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارز دیجیتال گردشگری برای برون رفت از چالش‌های پیش روی سرمایه گذاران و فعالان صنعت گردشگری تاکید کرده بود.

The post اقامت در هتل‌های ۵ ستاره کشور با بیت‌کوین/بیت کوین به صنعت گردشگری ایران وارد شد؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *