آیا برای دیدن کوه مریخی باید تا مریخ برویم؟

تا حالا اسم کوه مریخی به گوش‌تان خورده؟ شاید فکر کنید برای دیدنش تا مریخ باید بروید، بدون اینکه بدانید کوه‌ های مریخی جزو عجایب ایران است و برای دیدنش باید فقط زحمت سفر به چابهار را به خودتان بدهید.

کوه‌ مریخی کجاست؟

کوه های مریخی چابهار

همین‌طور که هوا به روز به روز خنک‌تر می‌شود، سفر به جنوب هم کار منطقی‌تری به‌نظر می‌رسد. چابهار هم چند وقتی‌ست که به یکی از مقاصد محبوب سفر تبدیل شده و موسم سفر به جنوب که از راه برسد، چابهار، اولی و دومی نباشد، حتما سومی مقصد است.

مناطق دیدنی چابهار که جزو دیدنی‌ترین جاهای ایران هم محسوب می‌شود، کم نیستند و یکی از این جاها کوه مریخی‌ست. این کوه‌ها شاید خیلی شناخته‌شده نباشند، اما در ایران و دنیا کم‌نظیرند. رنگ، جنس و شکل ظاهری‌‌شان خیلی عجیب و غریب است و بیشتر از پنج میلیون سال قدمت دارند. این‌‌ کوه‌ها ادامه رشته کوه‌های زاگرس‌اند که ادامه‌اش به پاکستان می‌رسد و و مشابه‌اش را در نهبندان خراسان جنوبی هم می‌شود دید.

حال برای دیدن این کوه‌ها باید چه راهی را برویم؟ ساده‌ترین راه برای رفتن به چابهار این است که راهی فرودگاه مهر‌آباد بشویم و بعد از یک سفر هوایی نسبتا طولانی  و ۳ساعت و نیمه در فرودگاه چابهار پیاده شویم.  اما شاید با توجه به قیمت بلیت هوایپما دل‌مان هم بخواهد زمینی برویم. اگر ساکن پاتخت باشیم باید مسیر تهران به یزد، کرمان، بم، ایرانشهر، نیکشهر و بالاخره چابهار را در پیش بگیریم. سفر زمینی به چابهار حدود ۱۹ ساعت طول می‌کشد و اگر بخواهیم با قطار برویم باید در زاهدان یا کرمان از قطار پیاده شویم و بقیه راه را زمینی طی کنیم.

چرا باید این‌جا را ببینیم؟

مسیر دسترسی به کوه های مریخی

خیلی‌ها عاشق کشف جاهای عجیب و غریب‌اند و دل‌شان می‌خواهد جز جاهای معمول و شناخته شده، جاهایی را هم ببینند که کمتر بر سر زبان‌ها یا در عکس‌ها هستند و چابهار بهشت این عده به حساب می‌آید. چابهار، شهر چهار بهار است و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود. شب‌ها، فیتوپلانگتون‌ها، ساحل‌اش را نورانی می‌کنند و جاهایی مثل ساحل لیپار یا روستای درک و کوه‌های مریخی را در شهر دیگری نمی‌شود، دید. کوه مریخی، از نظر زمین‌شناسی یکی از پدیده‌های نادر به‌حساب می‌آیند.

شکل و فرم عجیب و بکر این کوه‌ها  بر اثر فرسایش سریع باد و باران اتفاق افتاده و اگر دقیق‌تر بخواهیم بدانیم، این فرسایش‌ها طوری هستند که زمین و خاک در برابرشان  واکنش برابری ندارد و همین هم باعث به وجود آمدن منظره‌ نفس‌گیری شده که ما می‌بینیم.

رنگ زیبای این کوه‌ها سفید مایل به طوسی‌ست. شیارها، جلوه‌ عجیبی به کوه‌ها داده‌اند. کارشناسان می‌گویند این کوه‌ها سال‌ها زیر خاک بوده‌اند و در طی سالیان و بعد از سال‌ها بارش و فرسایش از زیر خاک بیرون آمده‌اند. به‌خاطر شیارهای ریز و نزدیک به همی که روی دامنه‌ کوه‌ها دیده می‌شوند به این کوه‌ها، کوه مینیاتوری هم می‌گویند.

ارتفاع کوه‌های مینیاتوری اختلاف زیادی با هم دارد. شما با یک رشته کوه هم‌اندازه روبرو نیستید. یکی ۵ متر بلندی دارد و دیگری ۱۰۰ متر. با توجه به اینکه اینکه جنس کوه‌ها از ماسه و خاک رس و رسوبات آهکی‌ست، چابهاری‌ها در تولید سیمان و آجر هم از خاک این کوه‌ها استفاده می‌کنند.

ارتفاع کوه مریخی در هماجا یکسان نیست

به دلیل سرعت فرسایش در این ناحیه، هیچ درخت و بوته‌ای روی کوه‌ها رشد نکرده. البته این بی‌آب و علف بودن، لطمه‌ای هم به ظاهر اینجا نزده و چیزی از جلوه‌ کوه‌‌ها کم نکرده و فقط باعث شده یکی، برای چرای حیوان‌ها و کشاورزی مناسب نباشد و دیگر اینکه، در دسته‌ بدلند یا بدبوم قرار بگیرد. اگرچه در این حوالی به دلیل نزدیکی به تالاب لیپار و دریای عمان، عقاب دشتی، حواصیل، تیهو و فلامینگو پیدا می‌شود.

یکی دیگر از جذابیت‌های کوه‌ مریخی، فسیل‌ صدف و ماهی و نهنگ است که در گوشه‌ و کنار اینجا پیدا شده. برخی می‌گویند احتمالا یا این کوه‌ها زمانی زیر آب‌های دریای عمان بوده‌اند، یا اینکه جزر و مد دریا به این منطقه هم می‌رسیده و اثرش به این شکل به‌جا مانده.

آسمان این حوالی هم قشنگ و صاف است. در آسمان این ناحیه می‌شود ۱۴ صورت فلکی را در یک زمان رصد کرد. چند سالی‌ست که در این منطقه مجتمع گردشگری‌ای ساخته شده که در آن امکانات رفاهی‌ای مثل سرویس بهداشتی، آلاچیق، ۶ سوئیت و سکویی برای رصد ستاره‌ها پیدا می‌شود.

شگفتی این کوه‌ها وقتی بیشتر می‌شود که در سمت دیگر جاده چشم‌تان به منظره دریای عمان بخورد. آسمان آبی در بالا، کوه‌های چین‌خورده خارق‌العاده در یک طرف و آب‌های آبی دریای عمان در سمت دیگر جاده، کاری می‌کنند که دل‌تان نخواهد از این‌جا بروید. با تغییر نور روز، رنگ کوه‌ها هم تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا باید به جای استانبول به چابهار سفر کرد؟

بهترین زمان سفر

تعطیلات نوروز طولانی‌ست و به‌درد سفر به مقصدهای دور می‌خورد، ولی شاید این موقع نتوانید بلیط و جا پیدا کنید و بهتر باشد به موقع دیگری فکر کنید. مثلا پاییز و زمستان‌ها هوای اینجا بهاری می‌شود، آفتاب ملایم است و از داغی جنوب خبری نیست.

جاذبه‌های نزدیک

ساحل لیپار

تالاب صورتی با ساحل قشنگش یکی از جاهایی‌ست که به کوه‌ها نزدیک است. این تالاب در جاده‌ چابهار به بندر گواتر قرار گرفته.

روستای رمین یکی از بزرگ‌ترین روستاهای چابهار است که در فاصله ۷ کیلومتری شهر واقع شده. در این روستا می‌توانید از درخت کهنسال مکرزنان دیدن کنید. عمر این درخت از ۵۰۰ سال بیشتر است و مردم محلی  برایش ارزش زیادی قائلند. می‌توانید به اسکله رمین سر بزنید که بازار صید ماهی در آن خیلی داغ است. نوار ساحلی کلات رود، به این روستا خیلی نزدیک است. اصلا چی قشنگ‌تر از ساحلی با ماسه‌های طلایی، آن‌هم از نوع بکر و تمیز و خلوت؟

کجا اقامت کنیم؟

هتل لیپار چابهار

بهتر است قبل از رزرو هتل ‌های چابهار، قیمت و امکانات‌شان را مقایسه کنید تا باتوجه به بودجه‌تان، بهترین هتل را انتخاب کنید. قیمت هر شب اقامت در چابهار از ۱۰۵ هزار تومان شروع می‌شود.

مسیر دسترسی

کوه‌های مریخی در جاده چابهار به بندر گواتر قرار دارند که خودش یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. در این جاده و در کیلومتر ۴۰، دریا را در سمت راست جاده می‌بینید و کم‌کم منظره‌ کوه‌ها در سمت چپ هم نمایان می‌شوند و تا چندین کیلومتر هم ادامه پیدا می‌کنند. مسیر آسفالت است و عرض کمی دارد.

عکس‌ها: خبرگزاری ایرنا

نوشته آیا برای دیدن کوه مریخی باید تا مریخ برویم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *