آگاهی بر ذهن راه حل سفری شگفت انگیز

راهکارهایی برای آگاهی بیشتر برای سفری پرمعنی

شاید خیلی وقت ها شما هم در سفرتان درگیر رسیدن به برنامه بعدی و عجله برای خرید بلیت یا رسیدن به پرواز یا فراموش کردن لذت بردن از لحظات سفرتان بوده‌اید و وقتی برگشتید بیشتر از بیش خسته و رنجور بودید. بیایید فرصت آگاهی بیشتر را در سفرها از خود نگیریم.

منظور ما از آگاهی یا آگاهی بر ذهن چیست؟

بر اساس گفته های دایانا وینستون مدیر تحصیلات آگاهی بر ذهن در مؤسسه تحقیقاتی آگاهی دانشگاه UCLA: آگاهی بر ذهن به معنی توجه به لحظه حاضر و تجربه آن با آزادگی، توجه و علاقه است. به گفته ایشون ظرفیت ذهن ما نباید در گذشته یا آینده به هدر برود و باید در زمان حال صرف شود تا کمتر منفعل شود.

به نظر ایشون یک گردشگر آگاه بر ذهن نقش پذیرنده و مورد توجه دارد. کسی است که به فرهنگ ها احترام گذاشته و برای تلقین صحت فرهنگ و دانسته خود هیچ تلاشی نمی‌کند و سعی می‌کند که تجربه سفر خود را مانند یک آماتور و خالی از پیش‌فرض به انجام برساند تا اینکه با پیش فرض های ذهنی خودش با وقایع برخورد نماید.

مزایای داشتن آگاهی بر ذهن

به گقته وینستون فرد آگاه بر ذهن از لحظات بیشتر لذت می برد. او با احساسات خود روراست و صریح است و برای کسب تجربیات بیشتر آمادگی داشته و زندگی را از روی عادت و به صورت اتومات انجام نمی دهد. چنین فردی منعطف، طبیعی، صادق و معمولاً با شرایط متفاوت به راحت و آسودگی برخورد می‌کنند. این افراد بسیار کمتر درگیر استرس هستند، بیشتر پیشرفت می‌کنند و کمتر تصمیمات احساسی و غیرمنطقی می‌گیرند و بیشتر از دیگران راحت و آسوده هستند و آرامش دارند.

برای آگاهی بر ذهن چه باید کرد؟

  1. توقف: هرگاه حس کردید که نمی‌توانید ادامه دهید یا مشکلی وجود دارد واژه Stop را بخاطر داشته باشید. حرف S برای توقف، حرف T برای تنفس، حرف O برای مشاهده موقعیت و حرف P برای ادامه با راهی جدید که آگاهانه تر باشد.
  2. عجله کار شیطان است. از قدیم به ما آموخته شده است که عجله خوب نیست. وقتی ناگهان به خود آمدید و دیدید شبیه یک ماشین ربانی دارید کار می‌کنید، بهتر است توقف کنید و از عجله کردن دست بردارید. سعی کنید به دنبال موقعیتی بهتر برای گذارن وقت بدون عجله و با آگاهی بیشتر باشید. گاهی خوردن یک قهوه یا غذا می‌تواند به تکمیل این حس کمک نماید.
  3. حس کنید. گاهی اوقات بهترین راه برای رهایی از ذهنتان که مانع لذت بردن شما از لحظات می‌شود این است که به حواس پنجگانه خود تمرکز کنید. مثلاً به صحبت های افراد خارجی زبان توجه کنید، طلوع و غروب خورشید را ببینید یا غذایی تند را طعم کنید. خلاصه از حواستان استفاده کنید تا به زمان حال برگردید.
  4. موبایل و لوازم ارتباط جمعی مجازی را کنار بگذارید. ارتباط واقعی با افراد و محیط برقرار کنید.
  5. سعی کنید اتفاقات واقعی همان لحظات را برای خود بنویسید تا به این ترتیب توجه شما به حال افزایش پیدا کند.
  6. در طول زندگی روزمره با خود تمرین کنید. آگاهی بر ذهن یک روند همیشگی و بدون وقفه است که هر چه بیشتر با آن همراه باشید میزان لذت بردن شما از لحظات نیز بیشتر خواهد شد.

نوشته آگاهی بر ذهن راه حل سفری شگفت انگیز اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *