آمادگی واگذاری آثار تاریخی به غیر بناهای تاریخی سطح یک و نفیس

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: آمادگی داریم همه ابنیه تاریخی به غیر از بناهای سطح یک و نفیس را واگذار کنیم.

میراث آریا: علی اصغر مونسان در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و ستادخدمات سفر این استان که شامگاه پنج شنبه در مشهد برگزار شد، در پاسخ به درخواست استاندار مبنی بر واگذاری ابنیه تاریخی با بیان این مطلب افزود: در دولت تدبیرو امید به اندازه تمام دولت های گذشته مرمت و بهره برداری بناهای تاریخی واگذار شده است .

مونسان تاکید کرد: آمادگی داریم به غیر از بناهای تاریخی سطح یک و نفیس مانند برج نجومی رادکان، قلعه فلک الافلاک و… که غیر قابل واگذاری است بقیه را واگذار کنیم.

وی افزود: در ارامگاه فردوسی ساماندهی جلوخان را به شهرداری واگذار کردیم و در فاز بعدی هم با شهرداری همراهی می کنیم که ورودی آرامگاه فردوسی ساماندهی شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور با قدردانی از زحمات اعضای ستاد خدمات سفر خراسان رضوی اظهار کرد: حضور رزم حسینی را برای استان خراسان رضوی به ویژه حوزه میراث فرهنگی و گردشگری غنیمت می دانم.

وی افزود: در سال ۹۷ با وجود مشکلات اقتصادی که در دیگر بخش ها وجود داشت، گردشگری پر رونق به پیش رفت و درصد اشغال هتل ها خوب بود و ارزآوری خوبی برای کشورایجاد شد.

مونسان افزود: گردشگری درآمدهای چند برابری برای کشور ایجاد کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور با با بیان این که ۲ مصوبه خوب در سال ۹۷ برای حوزه گردشگری داشتیم، گفت: یک مصوبه مربوط به قانون واگذاری اراضی بود که برای تغییر کاربری توانستیم مصوبه بگیریم و معافیت خوبی برای سرمایه گذاران در پروژه های گردشگری گرفتیم، این مصوبه در اواخر اسفندابلاغ شد.

وی ادامه داد: مصوبه دیگر معافیت از حقوق گمرکی برای تجهیزات گردشگری که ساخت داخل ندارند، بود که دولت همراهی کرد و تا پایان فروردین باید آئین نامه را ابلاغ کنیم.

مونسان با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و درخواست یکی از فعالان صنعت گردشگری اظهارکرد: برنامه ملی گردشگری به زودی در هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد.

وی درباره تقاضای کاهش تعرفه های آب و برق هتل ها نیزگفت: با وزیر نیرو در این خصوص صحبت کرده ام که وزیر اعلام کرد در حال حاضر نیز تعرفه صنعتی محاسبه می شود.

مونسان درباره درخواست فعالان صنعت گردشگری برای تغییر نرخ های تاسیسات گردشگری اظهار کرد: باید براساس بازار با هماهنگی مدیران این اقدام انجام شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره موازی کاری و اقداماتی در حوزه هتل داری و تورگردانی گفت: دستگاه های دولتی حق ندارند هتل داری یا تورگردانی کنند.

مونسان از اجرایی شدن کارت سفر در سال جای خبردادو افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان برای کارت سفر تخصیص یافته است که در این دوره باید مشکلات قبلی رفع شده باشد و در این دوره پولی به افراد پرداخت نمی شود و به آژانس هایی که بسته سفر خرید کنند این تسهیلات در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

وی درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد دو نوع است، در مورد مالیات برعملکرد و تعدیل نرخ آن در شرایط کنونی چندین بار در دولت صحبت کرده ایم اما بخشی از درآمدهای دولت را تحت تاثیر قرار می دهد و شراطی نیست که بتوان کاری در این زمینه انجام داد اما در این زمینه تلاش می کنیم.

وی درباره مشکلات ضوابط حریم رضوی اظهار کرد: این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده است البته برای افرادی که حقوق مکتسبه دارند مشکل شان را حل می کنیم ولی افرادی که تخلف کرده اند که هم شهرداری اضافه بر ضابطه به آن ها داده و هم خودشان تخلف کرده اند کاری نمی توانیم انجام دهیم با این حال آمادگی داریم موضوع را بررسی و در صورت امکان مشکلات را رفع کنیم.

وی درباره ثبت جهانی آثار تاریخی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: ایران سالیانه یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد که تلاش می کنیم ثبت جهانی برج نجومی رادکان را در اولویت قرار دهیم، طی بازدیدی که از این مجموعه داشتم اعلام کردم که پرونده ثبت جهانی آن تهیه شود.

گردشگری متغیر رونق تولید

هم چنین در این جلسه علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی چند ویژگی منحصر به فرد دارد اول این که زیارت حضرت رضا این استان را بارز کرده است افرادی که برای زیارت می آیند به گردشگری نیز می پردازند .

وی با بیان این که خراسان رضوی تنوع آب و هوایی زیادی دارد، ادامه داد: شمال استان آب و هوایی مشابه شمال کشور و جنوب استان آب و هوایی کویری دارد و در زمینه کویرنوردی ظرفیت دارد.

رزم حسینی افزود: میراث فرهنگی معنوی و تاریخی فاخر زیادی این استان دارد که مهم ترین مجموعه توس و فردوسی و خیام و عطار و فقیهانی که منشاء خیر و برکت بوده اند.

وی یادآورشد: هم چنین صنایع دستی این استان تنوع زیادی دارد که منشاء خوبی برای صادرات است.

استاندار خرسان رضوی گفت: یکی از متغیرهای تحرک اقتصادی یا رونق تولید درمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و برای ما این بخش اهمیت ویژه ای دارد.

وی با طرح درخواست واگذاری ابنیه تاریخی استان اظهارکرد: تلاش می کنیم دوره ای طلائی را برای میراث فرهنگی و گرشگری رقم بزنیم.

براساس ارزشیابی زائران با نشاط و رضایت از مشهد بازگشتند

هم چنین ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و دبیرستاد خدمات سفر استان گزارشی از ستاد خدمات سفر استان ارائه کرد و گفت: ازفرمانداران و روسای میراث فرهنگی شهرستان به عنوان رئیس و دبیران ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان ها به خاطر تلاش های آن ها برای خدمات دهی بهتر به زائران و مسافران قدردانی می کنم.

وی افزود: در ایام نوروز ۹۸ به میزان ۷ میلیون و۷۷۱ هزار و ۱۲۶ نفر شب درخراسان رضوی اسکان داده شده اند به نسبت مدت مشابه پارسال ۷ درصد رشد داشته است.

مکرمی فر به برگزاری ۱۶۸ نوروزگاه دراستان اشاره کرد و گفت: اقدامات کمیته خدمات شهری ستاد خدمات سفر استان شامل کاشت ۱۶ میلیون گل و بوته، نصب ۹۰۰ المان شهری بوده است.

وی افزود: درکمیته تنظیم بازارستاد هم به ۲۰ هزار و ۹۷۳ بازرسی و ۱۰ هزار و ۸۵ شکایت رسیدگی شده است و ۲ میلیارد و ۸۵۵ میلیون تومان به شاکیان برگشت داده شده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان این که از دستگاه های امنیتی و انتظامی برای همراهی و همکاری در این ایام قدردانی می کنم، گفت: خراسان رضوی براساس ارزشیابی زائران با نشاط و رضایت از مشهد بازگشتند.

هم چنین در این جلسه فعالان صنعت گردشگری از بخش خصوصی نیز دغدغه و درخواست های خود را مطرح کردند.

The post آمادگی واگذاری آثار تاریخی به غیر بناهای تاریخی سطح یک و نفیس appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *