آغاز کاوش اضطراری محوطه باستانی «شهران»

همزمان با اجرای پروژه عمرانی در کنار محوطه باستانی شهران رستم آباد و به دلیل به مخاطره افتادن بخشی از این محوطه کاوش اضطراری در آن آغاز شد.

خبرگزاری مهر: شهرام رامین سرپرست کاوش باستان‌شناختی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد گیلان با اعلام این خبر گفت : این محوطه باستانی برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۷تا ۱۳۵۲ توسط باستان‌شناسان ژاپنی و به سرپرستی شینجی فوکایی مورد کاوش علمی گرفت.

او افزود : در حدود سال های ۱۳۶۷تا ۱۳۶۵ هیاتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و دامنه‌های جنگلی آن و نقاطی چون ویاوکوه به حفاری پرداخت که نتیجه آن دستیابی به آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی بود.

رامین اظهار داشت : این محوطه در سال ۱۳۹۳ توسط هیأتی به سرپرستی مرحوم بهروز همرنگ کارشناس فقید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به‌منظور تعیین حریم مورد گمانه‌زنی قرار گرفت که حاصل آن کشف قبوری متعلق به هزاره اول پیش از میلاد، از جمله دوره اشکانی بود.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اجرای پروژه عمرانی شرکت آتیه زیباکنار در جوار محوطه باستانی شهران، بخشی از این محوطه که در حاشیه زمین‌های شرکت موردنظر قرار دارد به مخاطره افتاده است و ضرورت کاوش اضطراری این محوطه باستانی را دوچندان کرده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی تصریح کرد : در این راستا هیأتی به این محوطه اعزام و کاوش اضطراری در آن در حال انجام است .

سرپرست هیات کاوش محوطه شهران افزود: این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشکری تا بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و نتایج تحقیقات باستان‌شناختی آن به زودی منتشر خواهد شد.

The post آغاز کاوش اضطراری محوطه باستانی «شهران» appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *