آغاز مرمت میراث جهانی تبریز

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرمت بخش‌های آسیب‌دیده بازار جهانی تبریز از آتش‌سوزی، از هفته جاری آغاز خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، ۱۸اردیبهشت ماه بود که بخش سرای «ایکی قاپیلی» بازار جهانی تبریز به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر در دو طبقه طعمه حریق شد.

دنیای اقتصاد : این آتش‌سوزی باعث شد تا به حدود ۱۰۰ مغازه آسیب جدی و به ۵۰ مغازه خسارت جزئی وارد شود؛ آسیبی که برآورد خسارت و مرمت آن به گفته معاون میراث‌فرهنگی کشور، به حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌رسید. البته آن حادثه اولین تجربه آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین بازار تاریخی سرپوشیده جهان نبود؛ ۱۰ سال پیش هم سرای «ایکی‌قاپیلار» بازار تبریز با ۱۲۰ مغازه در آتش سوخت که خاموش کردن آن دو روز طول کشید.
حالا پس از گذشت سه هفته از وقوع حادثه، مرتضی آبدار، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خبر از آغاز مرمت این بخش از میراث جهانی تبریز داده است. به گفته وی، این حریق در کمتر از ۵ ساعت اطفا و مراحل رسیدگی به این بخش از بازار تاریخی تبریز بلافاصله پس از آن آغاز شد. آبدار خاطرنشان کرد: «پس از اتمام مراحل اطفا و لکه‌گیری و همچنین اعلام دلیل این حادثه ناگوار، کارشناسان پایگاه جهانی بازار و دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای انجام اقدامات اولیه مرمت این سرا و دالان‌های میانی و سقط‌فروشان در محل حاضر و نسبت به برآورد خسارات کالبدی و ارزیابی موارد مورد نیاز برای آغاز مرمت اقدام کردند.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مرمت سرای ایکی قاپیلی پس از عملیات آواربرداری، طی هفته جاری آغاز خواهد شد، ادامه داد: «پس از اتمام عملیات آواربرداری توسط شهرداری تبریز، مرمت این سرا با مشارکت کسبه از هفته جاری آغاز و طی آن اقداماتی نظیر سبک‌سازی سقف، تقویت پایه‌ها، بازسازی قسمت‌های تخریب‌شده اعم از طاق و گنبد و تعمیر، مرمت و اجرای درب، پنجره و… انجام خواهد شد.» وی همچنین با یادآوری اینکه جلسات متعددی با هیات امنای بازار تبریز طی چند هفته گذشته برگزار شده، گفت: «طی هفته‌های گذشته جلسات متعددی با هیات امنای بازار تبریز در راستای پیشبرد اهداف مرمتی و حفاظتی و همچنین بررسی مشکلات مطرح‌شده توسط کسبه تشکیل شد که به دنبال آن درصدد تامین نیازهای موجود و همچنین هماهنگی‌های لازم با اصناف و کسبه بازار برای حفاظت هر چه بیشتر از این میراث جهانی خواهیم بود.»

بازار تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در سال ۱۳۸۹ به ثبت جهانی رسید و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود.

The post آغاز مرمت میراث جهانی تبریز appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *