آرزوی موزه‌داران برای فرهنگ و حال خوب کشور

موزه‌داران ایرانی سومین دورهمی خود سالانه خود را با آرزوبرای جوان‌گرایی در مدیریت کشور و سلامتی برای مردم و جامعه به پایان بردند.

ایسنا: موزه‌داران ایرانی، در سومین گردهمایی سالانه خود که دوشنبه بیستم اسفند در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار کردند، با برگزاری دو نشست تخصصی و جداگانه «موزه و رسانه» و «شعار ۲۰۱۹ ایکوم جهانی» با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند و برای سالی بهتر برای مردم و فرهنگ کشور آرزو کردند و تفالی به حافظ زدند.

در مجمع عمومی موزه‌داران محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها – در سخنانی گفت: موزه باید در جامعه به حدی جایگاه مشخصی داشته باشد که بتواند به گسست‌ها و ناهنجاری‌ها پاسخ دهد. در واقع در هر تضاد، صحبت از یک شناخت است که این شناخت، همان رسالت موزه‌هاست.

او ادامه داد: اگر امروز معتقدیم فرزندان و جوانان‌مان کمتر به ایران علاقه دارند، به دلیل شناخت کم آن‌ها از موزه‌هاست، این یک گسست است که نشان می‌دهد وقتی کسی عشق ندارد می‌تواند خانه پدری خود را نیز بفروشد، ضایعه‌ای که موزه‌ها می‌توانند به آن پاسخ دهند.

وی با بیان این‌که با نشان دادن و ملموس کردن نهادهایی مانند موزه می‌توانیم مسیر رسیدن به توسعه پایدار را به جامعه نشان دهیم، افزود: اگر حال موزه‌ها خوب باشد حال فرهنگ‌مان هم می‌تواند خوب باشد.

او در ادامه برای خوب بودن حال مردم و وضعیت کشور آرزو کرد و افزود: چند سال است آرزو می‌کنم تا قبل از به پایان رسیدن زمان‌کاری‌ام در این حوزه، شاهد افتتاح هزارمین موزه کشور باشیم، معتقدم این اتفاق می‌تواند یک نقطه عطف در کشور باشد امیدوارم این اتفاق تا پایان همین دولت به سرانجام برسد.

مدیر اداره کل موزه‌ها با بیان اینکه برخی مواقع از راحت نبودن ایجاد موزه در کشور صحبت می‌شود، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا ایجاد موزه‌ها در حد استاندارد توسط نهادها را در کشور تقویت کنیم، هر چند تا کنون بخش خصوصی از دولت در این ایجاد موزه پیشی گرفته است، به اندازه‌ای که در برخی روستاهای محروم به این فکر درست رسیده‌اند که باید موزه ایجاد شود تا بتوانند خود و سنت‌هایشان را حفظ کنند و پایدار بمانند.

فاضل – پیشکسوت موزه‌های محیط زیست – نیز در سخنانی گفت: باید تعلاملات بین فرهنگی ایجاد کنیم، موزه‌داری یکی از راه‌هایی است که در طول زمان به این نتیجه رسیده‌ایم که به شکل‌ها و سنوات مختلف می‌تواند تکرار شود و حتی از آن بهره‌برداری اقتصادی شود.

او افزود: امیدوارم جوانان ما به خود سرعت دهند تا تغییرات خوبی در این زمینه ایجاد شود.

سید احمد محیط طباطبایی – عضو ایکوم ایران – نیز در سخنانی آرزو کرد: باید در سازمان میراث فرهنگی به دنبال ایجاد نوروزی متفاوت باشیم، آرزو می‌کنم بر اساس فلسفه‌ی نوروز بتوانیم از دل‌ها غبارروبی کنیم و برای آینده‌ی بهترامیدوار باشیم.

احمدی – معاون موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس – نیز در سخنانی گفت: آرزو می‌کنم براساس فرمان رهبری که فرموده بودند باید «میدان به جوانان سپرده شود» این اتفاق رخ دهد تا آن‌ها نیز وارد صحنه شوند.

مهران نوروزی – موزه‌دار – نیز به نیابت از همه موزه‌داران آرزو کرد، او در بخشیا از آرزونامه خود نوشته است؛ «موزه‌ها را چنان که هستند بپذیریم و بر آن شویم که در فرآیند تحولاتشان، هم دل و هم گام باشیم. موزه اگر برای همه موزه است، برای من و تو خانه است. چه روزها که در این خانه داشته‌ایم. اگر همه از آثار موزه روایت‌ها خوانده‌اند، من و تو روایت‌هایمان را برای این آثار خوانده‌ایم. ما خودمان را در این خانه تعریف کرده‌ایم. موزه‌دار، متولی موزه است و حرمت امام‌زاده به متولی‌اش. وقتی که موزه‌دار شدیم، دیگر امکانِ گفتنِ هر حرفی را نداریم. باید گذر کنیم از خیلی ناملایمت‌ها، باید خیلی حرف‌ها را نشنیده بگیریم و خیلی کنش‌ها را بی‌واکنش بگذاریم. چرا که رسمِ موزه، بیداری و پردردی است، رسمِ موزه آگاهی و رخ زردی است. این خانه دانش و منشِ ما را ارتقا می‌بخشد و ما راویانِ تحولی هستیم که در این سرا زیسته‌ایم. لباسی که در این خانه بر تن داریم، معرف جایگاه و شخصیتی است که خودمان مرتبه‌اش را تعریف می‌کنیم. موزه، بخشی از شخصیت من و تو است و موزه‌دار، بخشی از آنِ موزه است. موزه‌ها را موزه‌داران، رگِ حیات و تپشِ نبض‌اند. اینکه بدانیم کیستیم، خود مرتبه‌ای ست که وام‌دار خانه‌مان هستیم؛ پس این خانه را پاس داشتن نکوست.

سالی دیگر را در موزه زیستیم و از دریچه‌ی موزه به پاسبانی از ارزش‌های‌مان پرداختیم. پاسبانی از همه‌ی خوبی‌ها، زیبایی‌ها، فرهنگ و تاریخ، یادها و ارزش‌ها، رسم‌ها و ایثارها… چه شکری بر آوریم که کافی باشد این نعمتِ والا را؟ چه مقامی بالاتر از پاسداشتِ خوبی‌ها؟ و چه خوش پس اندوختیم یک سالِ دیگر، انبانی از تجربیات و همزیستی‌ها را. حقاً که سالی نیکوتر در راه است و تجربه‌ای گرانبهایما، متضمنِ این نیکویی‌اند.»

نوروزی همچنین آرزوی خود را این‌طور بیان کرده است: «اینک در سرآغاز برگی دیگر از این دفتر، نو دیدن، نو اندیشیدن و نوآورانه راه رفتن را آرزو می‌کنیم. آرزو می‌کنیم سالِ جدید، سالِ تحققِ رویاها و به دست آوردنِ آرزوهای‌مان باشد.»

در پایان نیز پیام «سوای آکسوی» – رئیس شورای جهانی موزه‌ها – به سومین دورهمی موزه داران خوانده شد. وی در این پیام اعضای ایکوم ایران را یکی از فعال‌ترین کمیته‌های ملی در سال‌های گذشته دانسته و گفته بود: «گردهمایی سالانه موزه داران ایران، یکی از موقعیت‌های مغتنمی است که متخصصان موزه‌ها جهت تبادل تجارب و آرا، همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک و مهارت‌افزایی و شبکه سازی گردهم آیند. اعضای ایکوم ایران یکی از فعال‌ترین کمیته‌های ملی در سالهای اخیر بوده اند و بدین جهت به مدیریت و اعضا این کمیته تبریک می‌گویم.»

حمیدرضا حسینی از روزنامه‌نگاران و از فعالان موزه‌ای نیز درباره‌ی نشریه «فرهنگ موزه» مطالبی که در این نشریه منتشر می شود، توضیحاتی داد.

The post آرزوی موزه‌داران برای فرهنگ و حال خوب کشور appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *