آبشار یخی هملون؛ آبشار یخ‌زده‌ای در همسایگی تهران

درست است که زمستان‌ها بازار سفر به جنوب داغ‌تر است، اما اگر اهل سفر باشیم، مقصدهای زمستانی هیجان‌انگیزی دردسترس ماست؛ جایی مثل آبشار یخی هملون. این آبشار در مسیر میگون به شمشک قرار گرفته و زمستان‌ها پاتوق یخ‌نوردی و پیاده‌روی در برف است.

آبشار یخی هملون کجاست؟

آبشار هملون

آبشار یخی هملون در دره هملون قرار گرفته،‌ درست در شمال شرقی تهران. مسیر ما بسته به اینکه کجای تهران باشیم، از حدود ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بیشتر نیست. اول باید هر جا که هستیم خودمان را به بزرگراه شهید بابایی برسانیم و از جاده لشکرک به فشم و بعد میگون برسیم.

از میدان فشم تا میگون تهران، ۵ کیلومتر راه در پیش داریم. بعد باید جاده میگون به شمشک را در پیش بگیریم. حالا باید ۵ کیلومتر دیگر هم برویم تا به هملون برسیم. نشانی‌اش هم تابلوی رستوران هملون است. اگر بخواهیم زمستان به اینجا بیاییم، زنجیر چرخ لازم‌مان می‌شود.

با اتوبوس هم می‌شود به این منطقه آمد. اتوبوس‌های خطی شمشک، حدود ساعت ۷ صبح از فلکه چهارم تهرانپارس حرکت می‌کنند و حدود ۱۵:۳۰ از شمشک به‌سمت تهران برمی‌گردند. تاکسی‌های شمشک گزینه‌ بعدی هستند که ما را به مقصد می‌رسانند.

چرا اسمش هملون است؟

به دره هملون که برویم، غارها و سوراخ‌های زیادی در دامنه‌هایش می‌بینیم. می‌گویند قدیم‌ها به این منطقه «همه جا لانه» یا «همه لانه» می‌گفتند و تا این اسم به ما برسد به همِلون تبدیل شده.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

آبشار هملون

کلمه آبشار، ما را یاد گرمای تابستان می‌اندازد. درحالی‌که آبشار یخی هملون زمستانش هم قشنگ است. رشته‌های آبی که به پایین می‌ریزند، در دمای زیر صفر یخ می‌زنند و منظره‌ جذابی از قندیل‌های برفی درست می‌کنند.

خیلی‌ها زمستان‌ها برای یخ‌نوردی به آبشار هملون می‌آیند. اگر تجهیزات کافی همراه ببریم، می‌توانیم از دیواره‌های یخی آبشار صعود کنیم.

این حوالی آموزشگاه یخ‌نوردی هم وجود دارد. اما اگر نخواهیم یخ‌نوردی کنیم، باز هم  به ما خوش خواهد گذشت. منظره‌ آبشار یخی هملون آن‌قدر دیدنی و قشنگ هست که یک روز برایش زمان بگذاریم. ضمن این‌که می‌شود به تماشای یخ‌نوردی دیگران بنشینیم و از نزدیک این ورزش هیجان‌انگیز را تماشا کنیم.

بهترین فصل سفر

در فصل گرما می‌شود به دره هملون آمد و با پیاده‌روی در دره و سر زدن به قشنگی‌هایش، از طبیعت لذت برد. اما برای دیدن قندیل‌های یخ‌بسته آبشار هملون، زمستان بهترین وقت است.

وسایل موردنیاز

اگر بخواهیم در فصل سرما و بارندگی به‌ دیدن آبشار یخی هملون بیاییم، گذشته از زنجیر چرخ برای ماشین، لباس خیلی گرم، عینک مناسب برف، بادگیر، بارانی، کلاه، دستکش و کفش مناسب یا پوتین لازم داریم. دمای دره حدود ۱۰ درجه از جاده اصلی پایین‌تر و حسابی سرد است. غذای سبک و آب کافی هم باید برداریم.

جاذبه‌های نزدیک

دره هملون

دره هملون: با یک ساعت و نیم پیاده‌روی می‌توانیم همه جای دره هملون را ببینیم. این دره شیب تندی ندارد و اگر برفی نباشد، راه‌ رفتن در آن سخت نیست. یک ساعت که جلو برویم، به باغ‌های باصفای این منطقه می‌رسیم. این باغ‌ها در تابستان‌ها پر از درختان سیب، گیلاس و آلبالو هستند. سر راه‌مان گیاهانی مثل گون و آویشن هم وجود دارند.

غار هملون: اینجا با دو غار روبه‌رو هستیم که به آنها هملون کوچک و هملون بزرگ می‌گویند و در دره‌ هملون قرار گرفته‌اند. با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از اول دره به غار می‌رسیم. اول وارد هملون کوچک می‌شویم و بعد از حدود ۵۰ متر به هملون بزرگ می‌رسیم. درازای هملون بزرگ ۱۰۰ متر است. برای سر زدن به این غار باید با اصول غارنوردی آشنا باشیم و تجهیزات لازم همراه ببریم.

رودخانه هملون

قلعه استوار: در تنگه هملون، قلعه استوار قرار گرفته که عمرش به قرن ۴ یا ۵ هجری می‌رسد. در گذر زمان بخش‌های زیادی از قلعه خراب شده، ولی بقایای آن‌را می‌شود دید. نزدیک قلعه، غار استوار قرار گرفته که غاری سه طبقه است.

رودخانه هملون: اگر در بهار و اول تابستان به اینجا بیاییم، رودخانه هملون پرآب است. این رودخانه که به رودخانه شمشک می‌ریزد، به باغ‌های سرسبز هملون نزدیک است.

پیست اسکی شمشک: برای علاقه‌مندان اسکی، پیست اسکی شمشک، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ورزش و تفریح است. به‌خصوص که اینجا به تهران نزدیک است و امکانات کافی مثل هتل و رستوران هم دارد.

پیسک اسکی شمشک

فشم: این منطقه در مسیر ما قرار گرفته و می‌توانیم در راه برگشت سری به رستوران ‌های فشم بزنیم. فشم به آب‌وهوای خوب و باغ‌رستوران‌هایش معروف است.

کجا اقامت کنیم؟

هتل جهانگردی شمشک

هملون مقصد سفری یک روزه‌ست. اما ممکن است بخواهیم مدت بیشتری را در هوای تمیز و طبیعت تماشایی  آن گذرانیم. در این صورت هتل جهانگردی میگون نزدیک‌ترین اقامتگاه است.

قیمت رزرو هتل از ۳۲۰ هزار تومان برای اتاق دو تخته شروع می‌شود. هملون، بین شمشک و دیزین قرار گرفته، پس به هتل شمشک هم می‌شود فکر کرد. قیمت اقامت در هتل جهانگردی شمشک از ۱۶۷ هزار تومان برای اتاق یک تخته شروع می‌شود.

این قیمت‌ها مربوط به بهمن ۱۳۹۷ هستند.

عکس‌ها: خبرگزاری تسنیم و کانون فرهنگسرای شفق

نوشته آبشار یخی هملون؛ آبشار یخ‌زده‌ای در همسایگی تهران اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *