کشف اثر مهرهای گلی از محوطه تاریخی “ریوی” در خراسان شمالی

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: طی فصل هفتم کاوش بین المللی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی واقع در شهرستان مانه و سملقان، تعداد زیادی اثر مهرهای گلی کشف شد.

محمدجواد جعفری در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: گل مهرهای(اثر مهر) محوطه تاریخی ریوی به همراه خمره های بزرگ در یکی از اتاق‌های ساختمان خشتی واقع‌شده در مرکز محوطه کشف شد که نقش اشکال حیوانی بر روی آن‌ها به نظر می‌رسد مربوط به دوران هخامنشی و اشکانی است.

وی افزود: کشف این گل مهرها و خمره ها در یک ساختمان خشتی بزرگ نشان از وجود سیستم انبارداری و تبادلات اقتصادی گسترده ساکنان محوطه ریوی با سایر سکونتگاه‌های تاریخی منطقه است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: اثر مهر یا گل مهر که امروزه به مهروموم شهرت دارد روشی برای انجام معاملات اقتصادی و تجاری، ارسال کالا و اسناد، انبارداری و نگهداری کالا بوده که از پیش‌ازتاریخ در میان جوامع انسانی رایج بوده است.

وی ادامه داد: هر یک از این اثر مهرها حاوی یکی از اشکال مختلف هندسی، گیاهی، حیوانی و انسانی است که مطالعه آن‌ها اطلاعات بسیار مهمی در خصوص اقتصاد، فرهنگ، هنر و پدیده‌های اجتماعی جوامع تاریخی بازگو می‌کند.

محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور است که بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است.

اکنون کاوش‌های این محوطه تاریخی با همکاری باستان‌شناسان آلمانی در حال انجام است.

The post کشف اثر مهرهای گلی از محوطه تاریخی “ریوی” در خراسان شمالی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *