چه خبر از توزیع سفر و سفر آسان؟

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای افزایش و راحتی گردشگری داخلی طرح «سفر آسان» و «توزیع جغرافیایی سفر» را مطرح کرد، حالا با گذشت چند ماه از این طرح، مسئولان می‌گویند همه می‌توانند سفر قسطی بروند ولی برای خلوت شدن استان‌های شمالی از حجم بالای مسافر، نباید خیلی عجله کرد.

ایرنا:وقتی خبر از روزهای تعطیل می شود، برخی به فکرشان می‌رسد تا سفری بروند و آب و هوایی عوض کنند. بسیاری از ایرانی‌ها نخستین و شاید تنها مقصدشان، شهرهای شمالی است. سال هاست که این روال ثابت ایرانی‌ها شده. بسیاری افراد تجربه ماندن در مسیری را دارند که غیر از روزهای تعطیل حدود سه، چهار ساعت راه است ولی در شلوغی های تعطیلات تا ۱۰ تا ۱۵ ساعت طول می کشد. کمبود امکانات اقامتی و در نتیجه افزایش قیمت‌ ها و در ادامه سرگردانی مسافران از جمله تجربه‌هایی است که افراد در تعطیلات در شهرهای شمالی سپر می کنند.

موضوع دیگر، گرانی سفر است. قیمت بلیت هواپیما و اقامت در هتل نیز از جمله عللی است که برخی را از سفر رفتن باز می دارد. بسیاری خانواده ها برای کم کردن هزینه ها و امکان پیدا کردن سفر با خودرو شخصی دل به جاده می زنند و شب‌ را در چادرهای مسافرتی می گذرانند.

برخی دیگر توانی مالی بیشتری دارند، با یک محاسبه سرانگشتی به این نتیجه می رسند که سفر به برخی مناطق گردشگری داخلی از سفر به برخی کشورهای همسایه گران تر می شود؛ بنابراین سفر خارجی را به مسافرت های داخلی ترجیح می دهند. معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نظر معضلات را خوب شناسایی و طرح هایی برای رفع آن مطرح کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که با رویکرد گردشگری داخلی برپا شد، گفت: اگرچه این نمایشگاه عنوان بین‌المللی دارد، امسال سعی شده با رویکرد توزیع سفر و ساماندهی گردشگری داخلی و با بهره‌گیری از مشارکت حداکثری همه بخش‌های استان‌ها، اعم از دولتی و خصوصی که در تهیه بسته سفر دخیل هستند، آن را از نمایشگاه‌های سال‌های قبل متمایز کنیم.

ولی تیموری که افزایش قیمت های ارزهای خارجی را فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری داخلی می داند، افزود: باتوجه به شعاری که داشتیم که گردشگری باید به سمت استان‌ها و شهرها و روستاها هدایت شود، سعی خواهیم کرد در راستای توزیع متوازن سفر و ساماندهی آن گام برداریم. ایران از نظر پراکندگی جاذبه‌های گردشگری توازن دارد و حیف است که مناطق مختلف شاهد حضور گردشگران نباشند.

وی سال گذشته همزمان با اوج گرفتن برخی قیمت‌ها در بخش خدمات؛ به ویژه بلیت هواپیما، از اجرای طرحی به نام سفر ارزان خبر داد که بعدها نام آن به طرح آسان‌سازی سفر اصلاح شد.

وی گفت: بسته سفر ارزان آماده شده و پیش‌پرداختی برای سفر در نظر گرفته شده و مابقی هزینه‌ها نیز در قالب اقساط پرداخت می‌شود. دفاتر مسافرتی با یکی دو بانک صحبت کرده‌اند تا مسافر مجبور نباشد تمام هزینه را یک‌جا پرداخت کند. مثلاً یک خانواده سه‌نفره این بسته سفر را از یک آژانس می‌گیرد، پیش‌پرداختی را می‌پردازد و برای پرداخت بقیه هزینه، به صورت قسطی به توافق می‌رسند. این ویژگی بسته سفر ما است.

حالا که بیش از شش، هفت ماه از اعلام این سیاست‌ها می گذارد از معاونت میراث فرهنگی، سئوال کردیم چه خبر از طرح توزیع سفر، آیا از حجم سفرها به استان های شمالی کاسته شده؟ آیا خانواده‌های متوسط با طرح میراث فرهنگی امکان سفر رفتن را پیدا کردند؟

ولی تیموری در پاسخ به پرسش خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در طرح سفر آسان و یا قسطی قرار بر اخذ وام از بانک ها داشتیم که دفاتر آژانس خودشان پیش قدم شدند و مطرح کردند خودشان حاضر به تقسط هزینه سفرها برای مسافران هستند.

وی افزود: هم اکنون ۷۰ درصد دفاتر آژانس‌های مسافرتی امکان اقساطی کردن هزینه‌های سفر داخلی را به مسافران می دهند و علاقمندان می توانند با مراجعه به این آژانس‌ها از این امکان استفاده کند.

وی از برنامه‌ریزی برای ارائه بسته های ارزان قیمت سفر از سوی میراث فرهنگی خبر داد و گفت: استانداران هر استان موظف شدند با همکاری با مراکز اقامتی، شرکت‌های هوایی، قطار و اتوبوسرانی اقدام به تهیه دو بسته سفر ارزان قیمت استان خودشان کنند و در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار دهند.

تیموری زمان اجرایی شدن این طرح را ابتدای شهریورماه اعلام کرد.

وی تهیه این بسته‌های سفر را در امتداد طرح توزیع جغرافیایی سفر دانست و گفت: در تهیه این سفرها به استان هایی که کمتر گردشگر داشتند، بیشتر توجه شده است.

وی درپاسخ به این پرسش که همچنان جاده های منتهی به استان‌های شمالی در تعطیلات با حجم زیادی ترافیک مواجه است و نشان از سفر زیاد به این مناطق است،‌ گفت: این حجم از سفر به سال های قبل حتی پیش از انقلاب مربوط است و زمان زیادی می گذرد تا تغییر محسوس اتفاق بیفتد و نمی توان انتظار معجزه ای داشت.

این معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساخت و ساز بسیاری از ویلاها را یکی دیگر از دلایل شلوغی استان‌های شمالی دانست و گفت: بسیاری از تهرانی‌ها در شهرهای شمالی ویلا دارند که خانه دوم آنها محسوب می شود که این موضوع نیز به شلوغ شدن جاده ها منجر شده است.

تیموری رویکرد توجه به استان های غربی از حیث حضور گردشگر را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این روزها بخصوص حضور گردشگر در استان های غربی همچون همدان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل چشمگیر است.

وی وجود بیش از یکهزار و ۷۰۰ اقامتگاه بومگردی را در جذب گردشگر در مناطق غربی حائز اهمیت دانست و گفت: در بسیاری از مناطق غرب کشور فاقد هتل هستیم که وجود اقامتگاه بومگردی به جذب گردشگر کمک کرده است.

The post چه خبر از توزیع سفر و سفر آسان؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *