چرا عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کرد؟

علیرضا محمدعلیزاده فعال حوزه گردشگری و زیارت در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد به بررسی علل افزایش نرخ عوارض خروج از کشور پرداخت.

مهر: در یادداشت علیرضا محمدعلیزاده فعال حوزه گردشگری و زیارت که به بهانه بررسی علل افزایش نرخ عوارض خروج از کشور نوشته شده، آمده است: بر اساس قانون بودجه سال ۹۷، عوارض خروج از کشور از ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰هزار تومان افزایش پیدا کرد. بر این اساس درسفر دوم به خارج از کشور، ۵۰درصد این مبلغ بیشتر می‌شود وبرای بار سوم و سفرهای بیشتر نیز این مبلغ به صد درصد افزایش پیدا می‌کند.

خوب است که جهت بررسی دقیق علت افزایش عوارض خروج از کشور نگاهی به وضعیت گردشگری کشور در سال گذشته داشته باشیم.

تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور در سال گذشته نفر بود۵ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۵۱۰ نفر بود که نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۵ برابر با چهار میلیون و ۹۰۱ هزار و ۴۰۸ نفر و ۴.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

تعداد گردشگران خروجی از کشور در سال ۱۳۹۶، بیش از ده میلیون نفر است نسبت به زمان مشابه در سال ۹۵ رشد ۱۴.۸۵ درصدی رشد را نشان می‌دهد. با توجه به بیشتر بودن تعداد گردشگران خروجی نسبت به گردشگران ورودی، تراز گردشگری ایران در سال ۱۳۹۶ منفی شد.

این اتفاق خوبی نیست که تعداد تورهای خروجی دو برابرتورهای ورودی ما باشد و برای همین تأکید سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بر این است که توسعه‌ پایدار صنعت ایرانگردی به‌گونه‌ای که ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه‌ ششم به حداقل پنج برابر افزایش یابد تا بتوانیم از ظرفیت گردشگری در اقتصاد بهتر استفاده کنیم که اگر افزایشی صورت می‌گیرد، منطقی باشد و اگر قرار است اعتباری از محل خروج گردشگران به‌دست ‌آید، صرف توسعه گردشگری شود و به توراپراتورهایی که در حوزه تورهای گردشگری داخلی فعالیت می‌کنند، اختصاص یابد.

اما علت کاهش گردشگر خارجی به‌خصوص گردشگران عرب حاشیه خلیج فارس، دشمنی عربستان با ایران است. عربستان با تهدید کشورهای حاشیه خلیج فارس به عدم صدور روادید به آن دسته از اعراب که به ایران سفر کرده‌اند موفق به کاهش ورود گردشگران عربی(غیر عراقی) به ایران شد.

به همین علت ۵۰ درصد از ظرفیت گردشگران حوزه خلیج‌فارس و۹۰ درصد از بازار عربستان را از دست دادیم. ۳۰ درصد گردش نقدینگی در صنعت توریست مشهد توسط مسافران عرب تأمین میشد که با توجه به طرح عربستان دیگر این نقدینگی وجود خارجی ندارد. مردم مشهد و کسانی که گذران زندگی روزمره شان به گردشگری وابسته است باید چند سال انتظار بکشد تا موج ورود گردشگران عرب و شیعه حوزه خلیج فارس، به خصوص عربستان به ایران از سر گرفته شود؟

حلقه اول بازار گردشگری ایران، کشورهای همسایه هستند. بیش از ۸۴ درصد گردشگران ورودی ایران از این کشورها هستند. لذا باید تمهیدی اندیشه شود تا این توطئه عربستان خنثی شود.

افزایش عوارض خروج از کشور نباید مانع از اعزام زائران به عتبات عالیات شود هر چند به موجب قانون بودجه سال۹۷ عوارض سفر هوایی به عتبات ۳۷۵۰۰ تومان و عوارض سفر زمینی و دریایی به عتبات ۱۲۵۰۰ تومان تعیین شد و در صورت سفر متعدد هم مبلغ عوارض خروج از کشور افزایش نخواهد یافت ولیکن ضروری است که دو کشور ایران و عراق تصمیم به لغو روادید بگیرند چرا که درغیر این صورت از رونق این سفر معنوی کاسته می‌شود و با لغو روادید، تعداد زائرین طرفین افزایش می یابد.

در خصوص سفر حج نیز نصف مبلغ عوارض خروج از کشور یعنی ۱۱۰ هزار تومان عوارض اخذ خواهد شد که البته در صورت دوبار سفر به حج ۵۰ درصد این مبلغ بیشتر می‌شود و برای بار سوم وسفرهای بیشتر نیز این مبلغ به ۱۰۰درصد افزایش پیدا می‌کند. البته با توجه به شرایط فعلی، سفر زیارتی به بیت الله الحرام فقط شامل حج تمتع است و در صورت توافق بین سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان مبنی بر راه اندازی سفرهای حج عمره این افزایش نرخ عوارض نیز احتساب خواهد شد.

همچنین در سازمان حج و زیارت خبرهایی مبنی بر از سرگیری سفرهای زیارتی به سوریه هست که اگر چنین اتفاقی رخ دهد در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ که به مانند قانون بودجه سال ۹۷ نرخ عوارض خروج از کشور را در نظر گرفته است بر سر تعیین نرخ عوارض، مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

همچنین هزینه‌ روادید گردشگران خارجی به ویژه گردشگران شیعه که جهت زیارت به ایران سفر می‌کنند باید حذف شود یا بسیار اندک باشد تا انگیزه سفر به ایران بیشتر شود. چرا که ورود بیشتر زائر سبب رونق اقتصادی و کاهش بیکاری خواهد شد.

The post چرا عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کرد؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *