پیش‌بینی بازار سفرهای تابستانی

در حالی فصل تابستان شروع شده که برخی از بررسی‌ها در بازار گردشگری داخلی روزهای نوروز و تعطیلات خرداد ماه نشان می‌دهد بسیاری از مسافرانی که پیش از افزایش نرخ ارز و نوسانات پس از آن، مقاصدشان کشورهای همسایه و ارزان بود، به‌جای آن به طرف مقاصد داخلی حرکت کردند.

دنیای اقتصاد: اما آن‌طور که باید از شرایط سفرهای داخلی باتوجه به هزینه‌هایی که پرداخت می‌کردند، رضایت نداشته‌اند. موضوعی که کارشناسان گردشگری معتقدند می‌تواند تهدیدی برای سفرهای داخلی در فصل تابستان نیز باشد.در این بین، برخی از فعالان گردشگری پیش‌بینی می‌کنند امسال شاهد افزایش سفر تابستانی باشیم، اما این افزایش سفر مربوط به سفرهای بی‌کیفیت خواهد بود. به نظر می‌رسد مردم اگر قصد سفر داشته باشند، بیشتر با خودروی شخصی خواهد بود و در مراکز اقامتی غیررسمی به ویژه باتوجه به بهتر شدن آب و هوا در این فصل در چادرها اقامت خواهند داشت. از طرف دیگر نیز به باور آنها، مقاصد جدید نمی‌تواند منبع اتکای مناسبی باشد؛ چون زیرساخت‌ها در این مقاصد به مقدار کافی فراهم نیست و به این ترتیب نمی‌توان گردشگر داخلی را به چنین مقاصدی دعوت کرد. گرچه برخی کارشناسان نیز بر این باورند که ورود گردشگر به مقاصد جدید می‌تواند دلیلی برای توسعه زیرساخت‌ها باشد، با این وجود این امکان در حال حاضر موجب رشد گردشگر داخلی در مقاصد جدید و کمتر شناخته شده نخواهد شد.بر همین اساس سهند عقدایی، مدیر یکی از آژانس‌های طبیعت‌گردی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به این نکته تاکید دارد که تعداد سفرهای داخلی تابستانی باتوجه به شرایط فعلی تغییر محسوسی نخواهد داشت و تنها اقشاری که سفر داخلی می‌کنند ممکن است تغییر پیدا کنند: «تقاضای سفر مانند سال‌های گذشته باقی خواهد ماند؛ اما آن فردی که در گذشته سفر خارجی ارزان‌قیمت می‌رفت، حالا به سفرهای داخلی رجوع می‌کند و آنکه سفر داخلی می‌رفت، دیگر سفر را به دلیل افزایش هزینه‌ها از سبد خرید خود حذف کرده است.» به گفته او، تجربه نشان داده با وجود استقبال از مقاصد تازه و طبیعت‌گردی از آنجا که زیرساخت‌ها در این مقاصد به اندازه کافی وجود ندارد رضایت مسافر برآورده نخواهد شد: «فردی که در گذشته با مبلغ نه چندان زیاد به سفر خارجی می‌رفت و از امکانات مطلوبی بهره می‌برد، حالا با همان مبلغ و حتی بالاتر به سفر داخلی می‌رود و برای همین از امکاناتی که دارد رضایت ندارد و حجم نارضایتی هر روز نسبت به گذشته افزایش پیدا می‌کند.»

در همین حال، به باور بسیاری از فعالان گردشگری افزایش سفرهای داخلی در صورت وقوع، زمانی می‌تواند برای صنعت گردشگری مفید باشد که در قالب یک بسته سفر و استقرار در مکان‌های رسمی صورت گیرد. امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان تهران نیز با اعتقاد به این موضوع به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «سفر به‌عنوان راهی برای گذران اوقات فراغت یک نیاز به حساب می‌آید. اما زمانی در صنعت گردشگری تاثیرگذار است که در شکل یک بسته سفر صورت گیرد؛ متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش سفر داخلی با خودروی شخصی و اقامت در اقامتگاه‌های غیررسمی هستیم که تاثیری در بهبود اقتصاد گردشگری ندارد.» او با بیان اینکه چنین سفرهایی نه تنها بر جوامع میزان اثر مثبتی نخواهد داشت که آسیب‌هایی را نیز به همراه خواهد آورد، اشاره می‌کند که زیرساخت‌ها برای معرفی مقاصد جدید وجود ندارد؛ در حالی که در این زمینه لازم است تسهیلاتی فراهم شود: «باتوجه به شرایط موجود آنچه به گردشگری کشور کمک خواهد کرد تسهیلات و آسان‌سازی سفر است که اگر خارج از این موضوع باشد آسیب سفرها بیشتر از منفعت آن خواهد بود.»

به نظر می‌رسد از آنجا که فصل تابستان یکی از فصول اوج سفرهای داخلی است، اگر مسوولان و دست‌اندرکاران گردشگری نتوانند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند، این فرصت درآمدی از دست می‌رود؛ در حالی که این موقعیت می‌تواند گامی برای توسعه هر چه بیشتر گردشگری داخلی و حتی شناسایی نقاط ضعف باشد. کارشناسان تاکید می‌کنند اگر جریان سفر با چنین وضعیتی پیش برود، تنها عایدی‌اش برای مقاصد، آسیب‌های محیطی، اجتماعی و حتی اقتصادی خواهد بود.

The post پیش‌بینی بازار سفرهای تابستانی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *