هنر و تمدن جنوب‌شرق ایران با محوریت شهر سوخته

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، ۲۷ آبان‌ماه همایش «هنر و تمدن جنوب‌شرق ایران، با محوریت شهر سوخته» را برای بررسی دستاوردهای پژوهشگران و باستان‌شناسان در منطقه میزبانی می‌کند.

ایرنا:همایش هنر و تمدن حوزه جنوب‌شرق ایران با محوریت شهر سوخته، با همکاری استانداری سیستان‌وبلوچستان، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران به آخرین پژوهش‌ها، یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشگران و باستان‌شناسان درباره این حوزه مهم و بزرگ تمدنی می‌پردازد.

این همایش به دبیری علمی سیدمنصور سیدسجادی سرپرست گروه کاوش‌های شهر سوخته، برگزار می‌شود و اجرای موسیقی محلی، رونمایی از کتاب شهر سوخته، نمایش فیلمی مستند با محوریت این شهر و نمایشگاهی از آخرین یافته‌ها و کاوش‌های باستانی منطقه، از برنامه‌های آن است.

پژوهشگران و متخصصان ایرانی و اروپایی در این همایش، در دو بخش تخصصی به ارایه آخرین دستاوردهای هنری، معماری و تمدنی این شهر می‌پردازند. این همایش، دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ساعت ۹:۳۰، در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران افتتاح می‌شود.

شهر سوخته در کناره جاده زابل به زهدان در کیلومتر ۵۶ زابل قرار دارد. این شهر با قدمتی بیش از پنج‌هزار سال در ساحل رود هیرمند و دریاچه هامون ساخته شده است. مساحت کلی شهر ۲۸۰ هکتار است و به ناحیه مسکونی، ناحیه مرکزی، بخش صنعتی، قبرستان و بناهای یادبود تقسیم بندی شده است. بخش مسکونی این شهر ۸۰ هکتار است که مردم در آن زمان در این قسمت خانه های خود را ساخته و زندگی می کردند.

درست است که امروز این ناحیه به صورت بیابانی بی آب و علف است و فقط درخت گز در آن می روید اما در گذشته از نواحی سرسبز ایران بوده و در آن درختانی مثل افرا، سپیدار، بید مجنون و … وجود داشته است. در گذشته بیشتر تمدن ها در کنار رودخانه ها و دریاچه ها شکل می گرفتند و علت اصلی شکل گیری این تمدن در این محل هم دریاچه هامون بوده که در زمان های قدیم بر خلاف امروز کاملا پر آب بوده است

.در این شهر، صنعت های مختلفی مثل نساجی، سنگ تراشی و جواهرسازی فعال بوده که این شهر را از پیشرفته ترین شهرهای دنیا کرده بود. از میان خرابه های شهر سوخته ۱۲ نوع بافت پارچه ای به دست آمده که صنعت نساجی موفق این شهر را نشان می دهد. در این شهر برای آبرسانی و فاضلاب، سیستمی سفالی کاملا مدیریت شده وجود داشته است.

از دیگر مواردی که پیشرفته بودن این شهر را بر ما آشکار می کند کشف چشم مصنوعی و بازی مشابه تخته نرد از میان ویرانه های موجود است. با بررسی شواهد مختلف در ایران مشخص شده که در زمان ماقبل میلاد مسیح به غیر از شهر سوخته تمدن های دیگری هم در ایران زندگی می کردند. این شهر در سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۹۳ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

اولین بار، کلن بیت که از ماموران نظامی بریتانی بود پس از بازدید از این شهر نام آن را شهر سوخته گذاشت و به این اشاره کرد که آثار آتش سوزی را در آن دیده است. سپس باستان شناسان ایتالیایی به مدت ۱۱ سال در فاصله سال های ۱۳۴۶۶ تا ۱۳۵۷ بر روی این شهر تحقیقاتی را انجام دادند. گفته می شود که علت اصلی نابودی این شهر آتش سوزی نبوده بلکه دلیل اصلی دو عنصر آب و باد بوده که در طی سالیان این تمدن را از بین برده است.

The post هنر و تمدن جنوب‌شرق ایران با محوریت شهر سوخته appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *