هر آنچه که باید درباره گرجستان بدانید

راهنمای سفر به گرجستان

گرجستان یکی از کشورهای اروپای شرقی است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه ایرانیان برای سفر قرار گرفته است. این کشور در واقع مرز بین آسیا و اروپا میباشد.

گرجستان تقریبا کشور کوچکی است اما با این حال تنوع آب‎وهوایی بالایی دارد. این تنوع خود یکی از فاکتورهایی است که سفر به این کشور را جذاب می‎کند. از دیگر فاکتورها می‎توان به طبیعت زیبا، جاذبه‎های تاریخی و فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به فرد اشاره کرد.

راهنمای سفر به گرجستان

صنعت گردشگری در کشور گرجستان سابقه طولانی مدتی ندارد. از سال ۲۰۰۰ دولت این کشور به اهمیت صنعت گردشگری پی برده و شروع به تهیه زیرساخت‎های لازم برای توسعه این صنعت کرد. گرجستان بیشتر تمرکز خود را برای توریستی کردن یکی دو شهر خود گذاشته است. تفلیس گرجستان شهری در این کشور است که تقریبا بیشترین گردشگر را به خود جذب می‎کند. سالانه تعداد زیادی از سفر دوستان تور تفلیس را به‎عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‎کنند.

پارس توریسم قصد دارد در این یاداشت از مجموعه یاداشت‎های جهانگردی یک راهنمای کوچک برای آشنایی با کشور گرجستان ارائه دهد. با ما همراه باشید.

درباره گرجستان

گرجستان یکی از کشورهای اروپای شرقی است که از شمال با روسیه و از جنوب با ترکیه و ارمنستان هم مرز است. همچنین از غرب چشم‎اندازی به دریای سیاه دارد. مردم گرجستان مسیحی ارتودکس هستند، زبان گرجستان به‌‎طور رسمی گرجی است. فرهنگ مردم گرجستان به فرهنگ قفقاز باز می‎گردد و به‎عنوان یکی از غنی‎ترین فرهنگ‎های دنیا به شناخته می‎شود. گرجستانیها در رقص ید طولایی دارند انواع رقص‎های زیبا و منحصر به فرد در میان رسوم این مردم وجود دارد. رقص کارتولی، رقص جیرانی، رقص خورومی، رقص پارتسا و رقص آچارولی نمونه‎هایی از این رقص‎هاست. گرجی‎ها بزرگ‎ترین قوم گرجستان هستند که در تمام  کشور پراکنده می‎باشند و قدرت اصلی نیز در دست آنهاست. آذری‎ها، ارمنی‎ها، روس‎ها و آسی‎ها از دیگر قومیت‎هایی هستند که در این کشور زندگی می‎کنند.

راهنمای سفر به گرجستان

پوشش زنان در گرجستان تقریبا تقلیدی از مدلهای دهه ۶۰ اروپاست. زنان معمولا دامن کوتاه می‌‎پوشند. شلوار جین هم در میان‎ آنها پر طرفدار است.  در میان زنان      گرجی  لوازم ارایش طرفدار زیادی ندارد و معمولا دختران ارایش نمی‎کنند. زنان میانسال گرجی هم معمولا دامن تیره می‎پوشند. پسران گرجی نیز معمولا تیپ اسپرت می‎زنند و زیاد اهل استفاده از کروات و کت و شلوار نیستند.

جاذبههای گردشگری گرجستان

 همانطور که ذکر شد جاذبه‎های طبیعی و تاریخی یکی از فاکتورهای جذابیت گرجستان برای جهانگردان است. معمولا مردم تور گرجستان را انتخاب می‎کنند تا از این جاذبه‎ها دیدن کنند.

اولین جایی که می‎توانید در گرجستان از آن دیدن کنید قلعه ناریکالا است. این قلعه در شهر تفلیس قرار دارد و از زیباترین جاذبه‎های گردشگری گرجستان محسوب   می‎شود. قدمت قلعه ناریکالا به قرن چهارم باز می‎گردد ولی در دوره‎های تاریخی مختلف پس از آن نیز بخش‎هایی به آن اضافه شده و در نهایت در زمان مغول‎ها به این شکل در آمده و نام ناریکالا روی آن گذاشته شده است.

راهنمای سفر به گرجستان

کلیسای Gergeti Trinty یک کلیسای زیبا و منحصر به فرد بر روی یک تپه سرسبز  می‎باشد که در سفر به گرجستان بازدید از آن را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید. این کلیسا در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است. در پشت کلیسا نمایی از کوه قفقاز را می‎بینید. در واقع ویژگی منحصربه فردی این کلیسا همین چشم‎انداز اطراف آن است. برای رسیدن به کلیسای Gergeti Trinty لازم است ۳ساعت پیاده کوه‎پیمایی کنید.

راهنمای سفر به گرجستان

جاذبه بعدی که در گرجستان باید از آن دیدن کنید اوپلیستسیخه می‎باشد. این شهر یکی از بزرگ‎ترین و قدیمی‎ترین شهرهای سنگی است که در دل صخره‎ها تراشیده شده است. در این شهر سنگی ترکیب معماری مسیحی و غیر مسیحی دیده  می‎شود. این شهر در سال ۲۰۰۷ به‎عنوان میراث یونسکو ثبت شده است.

راهنمای سفر به گرجستان

شهر باتومی را هم باید به‎عنوان یکی از جاذبه‎های توریستی کشور گرجستان در نظر گرفت. تور باتومی که از تورهای پرطرفدار است و در واقع این شهر بندری سالانه هزاران توریست به خود جذب می‎کند. در باتومی رستوران‎ها، کافه‎ها و تفریحگاه‎های ساحلی فراوانی وجود دارد. همچنین پارک دلفین‌ها، باغ گیاه‌شناسی، تله‌کابین آرگو، پارک آبی، آکواریوم از دیگر جاذبه‎های این شهر است.

راهنمای سفر به گرجستان

از دیگر جاذبه‎های   گرجستان می‎توان به باردزیا، برجومی، تفلیس و کوه قازبگی اشاره کرد.

بهترین زمان برای سفر به گرجستان

همانطور که گفته  شد گرجستان آب‎وهوای متنوعی دارد. غرب این کشور از آب‎وهوای نیمه گرمسیری و شرق آن از آب‎وهوای قاره‎ای بهره می‏‎برد.گرجستان را باید یک کشور چهار فصل دانست که فصل پر گردشگر و کم گردشگر در  آن وجود ندارد. یعنی همه ایام سال  برای سفر به گرجستان مناسب است. با این وجود بهار را می‎توان بهترین فصل برای سفر به گرجستان دانست زیرا  هوا در بهترین وضعیت خود قرار دارد.

سفر به گرجستان در فصل زمستان اما یکی از گزینه‎هایی است که با توجه به فصل ی که در حال حاضر در آن قرار داریم؛ بسیاری از افراد به آن فکر می‎کنند. همانطور که ذکر شد گرجستان کشوری چهار فصل است بنابراین زمستان هم می‎تواند فصلی مناسب برای سفر باشد. در زمستان می‎توانید با  ورزش‎های زمستانی مانند اسکی سفر خود به گرجستان را جذاب‎تر کنید.

راهنمای سفر به گرجستان

هزینه‎های سفر به گرجستان

برای خیلی از کسانی که قصد سفر به گرجستان را دارند این سوال مطرح است که  ” برای سفر به گرجستان دلار ببریم یا لاری”؟  قبل از هر چیز باید بدانید هر ۱۰۰ دلار   با ۱۶۵ لاری گرجستان  برابری  می‎کند. بهتر است با توجه به نوسانات ارزی در کشورمان دلار همراه خود ببرید. در گرجستان به راحتی می‎توانید  دلار را به لاری تب دیل کنید  و برای انجام این کار به م شکل نخواهید خورد.

جدا از مساله دلار یا لاری بسیاری از کسانی که قصد سفر به گرجستان را دارند چگونگی هزینه‎های این سفر سوال است. در بخش هزینه‎های سفر به گرجستان باید به ۳فاکتور هزینه خوراک، هزینه اقامت و هزینه حمل و نقل توجه کرد. در گرجستان هتل‎ها و اقامتگاه‎ها با قیمت‎های مختلف پیدا می‎شود که شما بسته به هزینه‎ای که می‎خواهید بکنید می‎توانید یکی از این اقامتگاه‎ها را انتخاب کنید. همچنین برای اجاره آپارتمان یا اتاق اشتراکی می‎توانید از سرویس AirBnBاستفاده کنید. هزینه اقامت در گرجستان برای یک شب بین ۷۰ تا ۴۰۰ لاری است.

برای حمل و نقل سعی کنید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. برای سفر بین شهری می‎توانید از قطار و مینی بوس استفاده کنید. برای حمل و نقل شهری نیز می‎توانید مینی بوس استفاده کنید. هزینه مینی‎بوس برای سفرهای بین شهری ۱۰ تا ۲۵لاری و برا  ی سفر های درون شهر ی  ۷لاری می‎باشد. اگر گروهی مسافرت می‎کنید استفاده از وسایل حمل و نقل خصوصی می‎تواند برای شما ارزان در بیاید.

در مورد خوراک نیز شما می‏‎توانید با هر قیمتی که بخواهید در گرجستان غذا پیدا کنید. هم رستوران ارزان قیمت و هم رستوران لوکس و لاکچری در این کشور وجود دارد. شما باید بر اساس هزینه‎ای که برای سفر خود در نظر گرفته‎اید رستوران خود را انتخاب کنید. خوردن یک وعده غذا در یک رستوران معمولی حدود ۱۹لاری و در فست‎فودهایی مانند مک دونالد حدود ۱۱ لاری برای شما هزینه خواهد داشت.

سوغات کشور گرجستان ؟

کشور گرجستان نیز مانند هر جای دیگری صنایع‎دستی با خوراکی‎هایی مخصوص به خود دارد که برای  سوغات مناسب هستند. یکی از سوغات‎های معروف این کشور چورچخلا است. یک سوغات خوشمزه گرجی که با انواع مغزها مانند بادام، فندق و… درست می‎ شود. خنجر گرجی  نیز می‎تواند سوغات بسیار خوبی باشد. می‎توانید به راحتی از بسیاط دستفروش‎ها  از بازار بریج یک حنجر گرجی با نقش  و نگار زیبا تهیه کنید. پنیر گرجی یک سوغات خوشمزه دیگر از کشور گرجستان است که می‎توانید ان را به راحتی از سوپرمارکت‎ها و مغازه‎ها در سرتاسر گرجستان بیابید. جواهرات خصوصا زیورآلات نقره یکی از جذاب‎ترین  یادگارهایی است که می‎توانید از گرجستان بیاورید. این زیور آلات به شیوه سنتی ساخته می‎شوند. ازدیگر سوغات‎های گرجستان باید به مرباهای محلی، روسری پشمی، رومیزی‎های سنتی، ادویه،کلاه پاپاخی و کانتسی اشاره کرد.

سوغات گرجستان

نوشته هر آنچه که باید درباره گرجستان بدانید اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *