نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی تهران در موزه ملی ایران» گشایش یافت

نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی تهران در موزه ملی ایران» به مناسبت هفته پژوهش و پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

میراث آریا: این نمایشگاه با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ـ فرهنگی، ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه 12 تهران،دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و مهرشاد کاظمی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان تهران و دبیر جشنواره پژوهشی جایزه تهران، امروز جمعه 23 آذرماه 1397 گشایش یافت.
جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: «همیشه تصور بر این بوده است که تهران شهری جدید است و بنا به ذائقه و سلیقه آقامحمدخان قاجار به پایتختی برگزیده شده است و این تصوری نادرست از پایتخت ایران او است اما در مخازن موزه ملی ایران آثار و شواهدی وجود دارند که گواه تاریخ هشت هزار ساله تهران است.»
این نمایشگاه که با همکاری معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و شهرداری تهران به مناسبت هفته پژوهش و پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران در موزه ملی ایران برگزار شد، 147 اثر شاخص از یافته‌های حاصل از فعالیت‌های باستان‌شناختی در مناطق چشمه‌علی ری، دروس، سلطنت‌آباد، قیطریه و ری باستان به نمایش گذاشته شده است.
در این نمایشگاه دو اثر کمتردیده شده چشمه‌علی به چشم می‌خورد که اهمیت پژوهشی ویژه‌ای دارند. نخست بوته سفالی ذوب فلز که مدرکی برای آشنایی مردمان این ناحیه با ذوب فلزات در بیش از 5700 پیش است و دوم کاسه لبه‌واریخته چشمه‌علی که نشان می‌دهد این منطقه در 5200 سال پیش وارد فاز فرهنگی آغاز نگارش شده و از این منظر با مناطق باستانی شوش، چغامیش، سیلک، ملیان و یحیی قابل مقایسه است.
پیروز حناچی، در 17مین روز کاری خود در مقام شهردار تهران، در راستای برنامه‌های تهران گردی، علاوه بر شرکت در افتتاح این نمایشگاه از نمایشگاه‌های جانبی موزه ملی از جمله نمایشگاه «هنرمندان خودآموخته» و «نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند» در موزه ملی ایران بازدید کرد و در دفتر یادبود موزه چنین نوشت:
«بسمه‌تعالی. بازدید از موزه‌ها، مرور تمدن پر ارج بشری و الهام از طبیعت و تاریخ انسانی است. از همکاران موزه ملی ایران برای راه‌اندازی [نمایشگاه] تهران تشکر می‌کنم. پیروز حناچی. 97.09.23».
نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی تهران در موزه ملی ایران» از امروز به مدت دو هفته تا 7 دی‌ماه 97 به روی عموم علاقه‌مندان از ساعت 9 تا 17 گشوده است.

The post نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی تهران در موزه ملی ایران» گشایش یافت appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *