نقش اراده در زندگی

برای این که بتوانید اراده قوی داشته باشید و برنامه‌هایی را که مد نظر دارید به اجرا در آورید، برنامه‌ای که در ذیل معرفی می شود اجرا نمایید:

روزنامه آرمان: توانایی‌های بالفعل و بالقوه خود را بشناسید؛ موقعیت خانوادگی، اجتماعی، شغلی، وضعیت جسمانی و حالات روانی و به طور کلی شرایط زندگی و شخصیت خویش را به دقت مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهید.

هدف‌های فرعی و کوتاه مدت را نیز تعیین کنید؛ اگر هدف دراز مدت را بدون هدف‌های فرعی یا جزئی‌تر انتخاب کنید، نمی توانید تصمیم بگیرید و لذا ناامید می شوید. وقتی اهداف جزئی و فرعی شما مشخص شد، به ترتیب اولویت به آنها بپردازید، پس از مدتی وقتی شاهد پیشرفت خود بودید، انگیزه در شما ایجاد می شود که برنامه خویش را ادامه دهید و با این روش می توانید هم اراده قوی داشته باشید و هم اراده خویش را تقویت کنید. اگر اهداف جزئی را در نظر نگیرید، نمی‌دانید که کار را از کجا شروع کنید، لذا هیچ وقت نمی توانید تصمیم بگیرید که آن کار را شروع کنید و به مرور زمان اراده شما نسبت به آن کار از بین می‌رود.

پس از آنکه اهداف و توانمندی‌های خویش را مورد مقایسه و ارزیابی قرار دادید و برنامه ای را در نظر گرفتید که شما را به اهدافتان نزدیک می کند، در اجرای آن تصمیم قاطعیت داشته باشید. برخی از افراد، در اتخاذ تصمیم، دچار وسواس و تردید می‌شوند، در نتیجه این گونه افراد از گرفتن تصمیم که یکی از مقدمات اراده است، باز می مانند. در برابر این عده، گروه دیگری وجود دارند که دچار شتابزدگی در تصمیم هستند، این اشخاص در اتخاذ هر نوع تصمیمی بی مطالعه و دقت و بدون تعیین اهداف و شناخت توانمندی‌های خود، فورا تصمیم می گیرند، زود اراده کرده و زود هم پشیمان می شوند، عیب این عده این است که بی فکر بوده هیچ نوع تفکر و تاملی در کارشان وجود ندارد.

پس یکی از گام‌های اساسی در داشتن اراده قوی و موقعیت در زندگی این است که انسان در ابتدای هر کار تفکر و تامل کند، اهداف خویش را معین کند، توانایی‌هایش را با دید واقع بینانه شناسایی نماید و آن گاه بدون تردید و وسواس بیش از حد، تصمیم گیری کند.البته باید توجه داشت که: چه بسا خود فرد به تنهایی نتواند اهداف و توانایی‌های خود را بشناسد، در این صورت می بایست از پدر و مادر، افراد با تجربه و متخصص مشورت بگیرید.

استواری و پایداری در تصمیم؛ یکی از مراحل اساسی دستیابی به اراده قوی، استواری و پایداری در تصمیم است، سعی کنید در هر کاری که تصمیم می‌گیرید پایدار باشید؛ البته این نیاز به تمرین دارد. ابتدا از کارهای کوچک و جزئی شروع نمایید، مثلا تصمیم بگیرید در طول یک هفته هر روز مسیری را که چندان طولانی هم نیست، پیاده بروید.

تمرین تنش زدایی؛ تنش‌زدایی به معنی استراحت تنها نیست. مثلا صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب برخاستن، در بوستانی نشستن یا به پیاده روی پرداختن و به مغز خود استراحت دادن.

کسب آرامش؛ خشم، عصبانیت، پریشانی تاثیرات زیانبخشی دارند که بستر شکست و سستی اراده می باشند. با آرامش می‌توانیم از این زیان‌ها مصون باشیم.

تاثیر دوستان؛ از افراد و دوستانی که افکار منفی القا می کنند، دوری کنید و با افراد بلند‌همت ارتباط داشته باشید.

ریشه‌یابی ضعف اراده خود؛ مهم ترین راه تقویت همت و اراده این است که ضعف و اراده خود را ریشه یابی کنیم. گاهی این بی ارادگی نوعی بیماری است(مثل وسواس‌هایی که با دارو درمان می پذیرد) گاهی منشأ ارثی دارد؛ که مشاوره‌های اخلاقی روان شناسی و پزشکی می‌تواند راه گشا باشد.

حتما از کلمه، بعدا این کار را می‌کنم، پرهیز کنید. مطمئن باشید بعدا به این زودی نمی‌آید. از همین حالا استفاده کنید چون بعدا واقعا دیر است.

The post نقش اراده در زندگی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *