میراث جهانی یونسکو در فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی – گردشگران خارجی از کجا دیدن می کنند؟

میراث جهانی یونسکو در ایران

به هر گوشه ای از ایران که سفر کنید اثری از جاذبه های تاریخی مشاهده می کنید. حتی در برخی از شهرهای کشور مانند کرمانشاه، یزد، تبریز، شیراز و اصفهان تعداد این آثار تاریخی به قدری زیاد است که بازدید از جاذبه های هر کدام در یک سفر امکان پذیر نیست. اما از میان تمام این آثار برخی از ارزش ملی و جهانی بیشتری برخوردارند.

برخی آثار ثبت ملی شده اند و برخی از آن ها به طور بین المللی ثبت شده اند. در این مطلب قصد داریم در مورد میراث جهانی یونسکو در استان های فارس، آذربایجان شرقی و اصفهان را معرفی کرده و اطلاعاتی کامل در مورد آن ها ارائه دهیم. مراکز این استان ها (شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز) همواره در طول تاریخ در مرکز توجه بوده اند و در دوره های مختلف نیز، سال ها پایتخت ایران بوده اند.

معرفی میراث جهانی یونسکو در شهرهای شیراز، تبریز و اصفهان

این آثار به قدری ارزشمند و شگفت انگیز هستند که سالانه میلیون ها گردشگر خارجی از آنها بازدید میکنند؛ اما احتمالا بسیاری از مردم کشور خودمان از ارزش آن ها غافل شده اند.

میراث جهانی یونسکو در استان فارس

  • تخت جمشید، فارس – تاریخ ثبت: ۱۹۷۹
  • پاسارگاد، فارس – تاریخ ثبت: ۲۰۰۴
  • باغ ایرانی، باغ ارم، فارس – تاریخ ثبت: ۲۰۱۱
  • منظر باستانی ساسانیان، فارس – تاریخ ثبت: ۲۰۱۸

در ادامه توضیحی جامع اما مختصر در مورد هر یک از این موارد ارائه می دهیم.

تخت جمشید در شهرستان مرودشت استان فارس

تخت جمشید که یکی از آثار تاریخی شناخته شده ایران در سطح بین المللی است مجموعه کاخ هایی بوده که در زمان هخامنشیان و دوران حکومت پادشاهان، داریوش بزرگ، خشایارشاه، اردشیر اول ساخته شده است. این مکان به هزار ستون یا صد ستون هم شهرت دارد و از نمادهای تمدن شگفت انگیز و باشکوه هخامنشیان است.

پاسارگاد در شهرستان پاسارگاد استان فارس

این شهرستان کوچک که نام آن هم پاسارگاد است مقبره و یادگاری از کوروش کبیر است. البته این مجموعه تنها یک مقبره نیست و شامل موارد جذاب دیگری هم می شود. باغ سلطنتی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دوکوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه قدس و تنگه بلاغی برخی دیگر از جذابیت های این مجموعه هستند.

باغ ارم و باغ ایرانی فارس

یکی از جذاب ترین آثار تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو باغ های ایرانی هستند. باغ ارم یکی از این باغ های ایرانی محسوب می شود که به دلیل بهره گیری از ساختار متفاوت و معماری منحصر به فرد توجه گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است. همین مسئله نشان دهنده غنای هنر و معماری ایرانیان است.

منظر باستانی ساسانیان – جدیدترین میراث جهانی یونسکو در ایران

تا پیش از معرفی این مجموعه اثر، ۲۲ میراث جهانی یونسکو در ایران وجود داشت، اما به ثبت منظر باستانی ساسانیان این تعداد به ۲۳ افزایش یافت. در منظر باستانی ساسانیان ۸ اثر منحصر به فرد معماری، ۲ شهر تاریخی و بسیاری از آثار تاریخی دیگر قرار دارد. این اثر در سال ۲۰۱۸ (۹۷) به ثبت جهانی رسید.

میراث جهانی یونسکو در استان آذربایجان شرقی

  • بازار تبریز – تاریخ ثبت: ۲۰۱۰

تنها میراث جهانی این استان بازار تبریز است. شاید بتوانیم به راحتی یکی از دلایل فروش بلیط تهران تبریز را بازدید از آثاری همچون بازار تبریز بدانیم. مساحت یک کیلومتری این بازار باعث شده به بزرگترین بازار سرپوشیده در جهان تبدیل شود.

البته آثار ارزشمند بسیاری در این استان وجود دارد، اما متاسفانه از میان آثار بی نظیر این استان تنها این بازار به عنوان میراث جهانی شناخته شده. نکته مهم و جالب دیگر در مورد تبریز این است که تبریز استانی پر رفت و آمد است و پرواز تبریز تهران و مسیرهای مشابه از پررفت و آمد ترین مسیرهای پروازی کشور هستند.

میراث جهانی یونسکو که در استان اصفهان قرار دارند

  • میدان نقش جهان، اصفهان – تاریخ ثبت: ۱۹۷۹
  • مسجد جامع اصفهان – تاریخ ثبت: ۲۰۱۲
  • قنات ایرانی، قنات مون، اصفهان – تاریخ ثبت: ۲۰۱۶
  • قنات ایرانی، قنات وزوان، اصفهان – تاریخ ثبت: ۲۰۱۶

نکته مهم در مورد قنات های ایرانی این است که این قنات ها که در شهرهای مختلف ایران قرار دارند به طور یکجا ثبت شده و محسوب می شوند و به عنوان یک گزینه در میان ۲۳ اثر معرفی می شوند، اما در این مطلب هر کدام از این موارد به طور جداگانه معرفی می شود.

میدان نقش جهان در اصفهان

میدان زیبا و تاریخی نقش جهان با طول ۵۰۷ متر و عرض ۱۵۸ متر به عنوان دومین میدان بزرگ جهان شناخته می شود. هر ساله گردشگران خارجی بسیاری برای بازدید از آثاری همچون میدان نقش جهان به اصفهان سفر می کنند.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان یکی از قدیمی ترین مساجد و مکان های مذهبی در سراسر ایران است. بخش های مختلفی که در این مسجد بزرگ قرار دارند باعث ارزشمند تر شدن آن شده اند. گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، مدرسه مظفری و دیگر آثار موجود در این مسجد باعث جذابیت هر چه بیشتر این مکان تاریخی هستند. سبک معماری قابل تحسین این مسجد باعث جلب توجه هر چه بیشتر آن است.

قنات های ایرانی در اصفهان – قنات مون

قنات های ایرانی که در شهرهای مختلف ایران پراکنده شده اند به دلیل برخورداری از سیستم های پیچیده در زمان قدیم و معماری منحصر به فردشان به عنوان اثری مهم محسوب می شوند. یکی از این قنات ها، قنات مون است که دو طبقه بوده و آب هیچ کدام از طبقات آن به یکدیگر نفوذ نمی کند.

قنات های ایرانی در اصفهان – قنات وزوان

یکی دیگر از مجموعه قنات هایی که به عنوان قنات های ایرانی ثبت شده است و در استان اصفهان قرار دارد قنات وزوان است. این قنات در بخش میمه شهرستان شاهین شهر قرار دارد. این قنات منحصر به فرد در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسید و سپس در سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از قنات های ایرانی ثبت جهانی شد.

در پایان پیشنهاد می کنیم اصفهان را برای یک سفر به قلب تاریخ ایران در نظر بگیرید. برای خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان با بهترین قیمت نیز می توانید به وبسایت سامتیک مراجعه کنید.

نوشته میراث جهانی یونسکو در فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی – گردشگران خارجی از کجا دیدن می کنند؟ اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *