موزه بریتانیا، بزرگ‌ترین مجموعه‌دار آثار تاریخی ربوده‌شده

یک وکیل برجسته مدافع حقوق بشر، موزه بریتانیا را به نگهداری از بیشترین مجموعه آثار غارت‌شده و ربوده شده در جهان متهم کرد.

ایسنا: «جفری رابرتسون» وکیل مدافع حقوق بشر و مشاور ملکه (QC) که از مؤسسه‌های اروپایی و آمریکایی می‌خواهد گنجینه‌های فرهنگی غارت‌شده توسط استعمارگران را به وارثان حقیقیشان بازگردانند، موزه بریتانیا را به نمایش دادن بزرگ‌ترین مجموعه آثار غارت شده متهم کرده است.

«رابرتسون» در این‌باره بیان کرد :«مسئولان موزه بریتانیا به بزرگ‌ترین دریافت‌کننده آثار ربوده شده تبدیل شده‌اند و بخش اعظمی از آثار غارت‌شده‌ای که در این موزه نگهداری می‌کنند را برای عموم مردم به نمایش نمی‌گذارند.»

این وکیل، موزه بریتانیا را به نگهداری از سه‌ گنیجینه که شامل «مرمرهای الگین، یکی از مجسمه‌های «موآی» و آثار برنزی بنین» می‌شود متهم کرده است. یونان، جزیره ایستر و نیجریه خواهان بازگشت این سه گنجینه هستند.

«رابرتسون» همچینین این موزه را به ارائه سلسه‌ای از دروغ‌های هوشمندانه و بیاناتی به ظاهر صادقانه برای توضیح درباره چگونگی بدست آوردن گنجینه «لرد الگین» با رعایت اصول قانونی متهم کرد.

او موزه‌های جامعی همچون موزه بریتانیا، لوور پاریس و متروپولیتن نیویورک را برای زندانی کردن میراث باارزش مناطق گوناگون که به وسیله تجاوز، دزدی و دورویی از مردم ربوده شده را مورد انتقاد قرار داد.

«جفری رابرتسون» بخش‌هایی از دیدگاه خود را در مورد این موضوع در کتاب خود با عنوان «چه کسی مالک تاریخ است» بیان کرده است.

این وکیل با بیان لزوم بازگرداندن میراث فرهنگی بر اساس قوانین حقوق بشر، به تاثیر مثبت درخواست «امانوئل ماکرون» درباره بازگرداندن میراث فرهنگی آفریقا از موزه‌های اروپایی به وارثان اصلیشان نیز اشاره کرد.

اما یکی از سخنگوی‌های موزه بریتانیا بیان کرد،‌ مجموعه‌ای ‌که با عنوان «مرمرهای الگین» شناخته می‌شود با رعایت اصول قانونی و رضایت مقامات وقت عثمانی به مالکیت این موزه درآمده است.

چندی پیش نیز گزارشی درباره همکاری نکردن موزه بریتانیا برای بازگرداندن آثار تاریخی آفریقا در نشریه گاردین منتشر شده بود.

The post موزه بریتانیا، بزرگ‌ترین مجموعه‌دار آثار تاریخی ربوده‌شده appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *