مصدق هنوز هم اینجاست… / تصاویر

جسدش بر خلاف وصیتش که گفته بود در کنار شهدای ۳۰ تیر در ابن بابویه دفن شود در احمدآباد نظرآباد به امانت سپرده شد چون شاه گفته بود «زنده و مرده‌اش در احمدآباد»، حال بیش از نیم قرن گذشته و مصدق هنوز هم در خانه‌اش در احمدآباد است.

ایسنا: سال‌هاست که آن «پیرمرد دریا» به قول انگلیسی‌ها اینجا مدفون است. سال‌هاست که دیگر نه نامه می‌نویسد از «زندان ثانی‌اش» و نه درد و دلی دارد برای همرزمان پیشینش که مکتوبشان کند در یک نامه.

این گونه: «دادگاه نظامی مرا به سه سال حبس مجرد محکوم کرد که در زندان لشکر ۲ زرهی آن را تحمل کردم. روز ۱۲ مرداد ۱۳۳۵ که مدت آن خاتمه یافت به جای این‌ که آزاد شوم به احمدآباد تبعید شدم و عده‌ای سرباز و گروهبان مأمور حفاظت من شدند. اکنون که سال ۱۳۳۹ خورشیدی هنوز تمام نشده مواظب من هستند و من محبوسم و چون اجازه نمی‌دهند بدون اسکورت به خارج [قلعه] بروم. در این قلعه مانده‌ام و با این وضعیت می‌سازم تا عمرم به سر آید و از این زندگی خلاصی یابم…»

انتظار مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ به پایان رسید و عمرش به سر آمد و از آن زندگی خلاص شد، گفته بود در ابن بابویه دفن شود اما اگر نشد جسدش را در تابوتی در پذیرایی خانه‌اش در احمدآباد به امانت بسپارند تا وقتی شرایط مهیا شد به ابن باویه ببرند.

 دکتر محمد مصدق

خانه دکتر محمد مصدق با قدمت دوره قاجاریه در شهرستان نظرآباد، روستای احمدآباد قرار دارد، این خانه در جنوب روستای احمدآباد در داخل زمینی که در اصل ملک مادری دکتر مصدق بود، درون حصاری چینه‌ای که با کاه‌گل روکش شده بود ساخته شد.

این خانه تاریخی دارای یک درب اصلی در شمال و یک درب فرعی کوچک در غرب است، درب اصلی شامل دو لنگه درب فلزی بزرگ می‌شود. این خانه به طور کلی از دو بخش ساختمان مسکونی و حیاط وسیع که دور تا دور آن را احاطه کرده تشکیل شده است.

 دکتر محمد مصدق

خانه دکتر مصدق بنای آجری ساده‌ای است با پلان مستطیل شکل در دو طبقه، بام آن نیز به صورت شیروانی فلزی است که چند دودکش آجری در میان آن قرار دارد. در طبقه اول این خانه چهار اتاق و پنج قسمت دیگر شامل ایوان، فضای تقسیم کننده، سرویس بهداشتی، کفش کن و انبار وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به طور کلی وضعیت ظاهری خانه دکتر مصدق یادآورکوشک‌های ساده دوران قاجار است، مشخصه‌هایی چون مصالح آجری، تزئینات محدود و مختصر، ایوان‌ها و ستون‌های چهارگوش، اتاق‌های ساده، درها و پنجره‌های چوبی و بام شیروانی دلیلی بر این ادعا هستند. در یکی از اتاق‌های این خانه خودرو وزارتی دکتر محمد مصدق نگهداری می‌شده است.

 دکتر محمد مصدق

این بنا که می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز باشد وضعیت پیچیده‌ای دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز اخیراً در خصوص وضعیت خانه مصدق با اشاره به بازسازی و حفظ این بنا گفته بود: چند ماه اخیر و همزمان با سفر وزیر اطلاعات این موضوع، مطرح و مقرر شد برای بازسازی این مکان و حفظ اسناد موجود، سازمان میراث فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهد.

 دکتر محمد مصدق

این موضوع در ابتدای سال ۹۷ هم توسط معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز مطرح شده بود؛ حسین امین افشار به ایسنا گفته بود: پیمانکار مرمت خانه مصدق به زودی انتخاب می‌شود. در حال حاضر روند اداری انتخاب پیمانکار در حال انجام است و پس از تأیید پیمانکار مورد نظر و عقد قرار داد، مرمت این خانه تاریخی آغاز می‌شود .

 دکتر محمد مصدق

وی عنوان کرده بود: امید است به زودی طرح مرمت خانه مصدق اجرایی و شرایط برای بازدید عموم مردم از این خانه تاریخی فراهم شود. بدون شک با تخصیص اعتبار مناسب مرمت خانه مصدق در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

 دکتر محمد مصدق

امین افشار خاطرنشان کرده بود: احتمال تبدیل خانه مصدق به خانه – موزه وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد فرایند مرمت آن به سرعت انجام می‌شود.

با وجود این موارد اما هنوز امکان بازدید از خانه مصدق به عنوان یک بنای تاریخی فراهم نیست.

The post مصدق هنوز هم اینجاست… / تصاویر appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *