«مرکز آمار ایران» آمار اولیه سفرهای بهاری ایرانی‌ها در سال جاری را اعلام کرد/ ۱۱۳میلیون سفر در بهار ۹۷

در آستانه تعطیلات نوروزی که یکی از مهم‌ترین مقاطع سفر در طول سال محسوب می‌شود، مرکز آمار ایران اعلام کرده است که در کل بهار سال ۹۷، نزدیک به ١١٣ میلیون سفر انجام شده؛ رقمی که نسبت به بهار ١٣٩۶، ۳/ ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دنیای اقتصاد : براساس گزارشی که مرکز آمار پیش از این اعلام کرده بود تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار سال ۹۶، ۱۰۲میلیون و ۵۹۳هزار و ۹۳۲ مورد بوده است.

اقامت شبانه، همچنان کمتر از نصف

طبق این گزارش در بهار سال ١٣٩٧، ۶٩ درصد از حدود ٢۵ میلیون خانوار کشور حداقل یک سفر داشته‌اند که تعداد خانوارهای سفر رفته نسبت به بهار ١٣٩۶، ١/ ١ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در بهار سال ۱۳۹۶ حدود ۶۸ درصد خانوارهای کشور معـادل ۱۶میلیون و ۹۰۱هزار و ۸۶ خـانوار حـداقل یـک سـفر داشتند؛ در مقابل ۷میلیون و ۷۷۷هزار و ۲۴۸ خانواری که در این فصل هیچ سفری را تجربه نکرده بودند. در همین حال و چنانکه اشاره شد در بهار سال ١٣٩٧، نزدیک به ١١٣ میلیون سفر انجام شده است. در این میان، تعداد سفرهای داخلی در این فصل، بیش از ١١٢میلیون سفر بوده که ۴۵ درصد از آن، با اقامت شبانه و ۵۵ درصد بدون اقامت شبانه بوده است. این درحالی است که تعداد سفرهای داخلی در بهار ۱۳۹۶ نیز ۱۰۲ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۹۳۲ سفر بود که ۴۷ درصد از آنها با اقامت شبانه ثبت شده‌ بودند. اما بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل بهار سال ١٣٩٧، با هدف دیدار دوستان و بستگان با ۵٩ درصد، گردش و تفریح با ٢٣ درصد، درمان با ٨ درصد و زیارت با ٧ درصد انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع ٩٧ درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود ٣ درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

این ترکیب در سفرهای بهاری ایرانی‌ها در سال ۹۶ هم تقریبا برقرار بوده است؛ به این ترتیب که بیشترین سفرها با اقامت شبانه فصل بهار در سال ۱۳۹۶ با هدف دیـدار دوسـتان و بسـتگان ( ۵۶ درصـد) و سـپس بـا هدف‌های گردش و تفریح (۲۶ درصد)، زیارت (۸ درصد) و درمان (۸ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهـداف فـوق در مجموع ۹۶ درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود ۴ درصد از سفرها نیز در فصل بهار با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار صورت گرفته است. الگوی سفر به لحاظ هدف اصلی سفر، در سفرهای بدون اقامت شبانه متفاوت از سفرهای با اقامت شـبانه اسـت. در فصـل بهار، بیشترین هدف اصلی از سفرهای بدون اقامت شبانه، گردش و تفریح عنوان شده است در حالی‌که بیشتـر سـفرهای بـا اقامت شبانه در این فصل، با هدف دیدار دوستان و بستگان بوده است. بر این اساس در بهار سال ١٣٩٧، ٣۴ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، ٢٩ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، ١٩ درصد با هدف درمان و ١٠ درصد با هدف خرید انجام شده است. ٨ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه هم با اهدافی نظیر آموزش، زیارت و کسب و کار انجام شده است. این ترکیب و نسبت در مدت مشابه سال گذشته نیز برقرار بوده است.

مقاصد برتر بهاری

ده استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، فارس، اصفهان، گیلان، هرمزگان، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان‌شرقی مقصد بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در بهار ١٣٩٧ بوده‌اند. در حالی که ده استان مازندران، گیلان، کرمانشاه، فارس، خوزستان، تهران، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اصفهان و خراسان‌رضوی مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در بهار ١٣٩٧ بوده‌اند. بررسی سفرهای بهاری سال ۹۶ از سوی مرکز آمار ایران، پیش از این نشان داده بود شهرهای تهران، مشهد، رشت، شیراز، اصفهان و قم دارای بیشترین تعداد سفر بوده‌اند. اما توجه به این نکته ضروری است که الگـوی گردشـگری از لحـاظ نوع سفر، در این شهرستان‌ها با هم متفاوت بود. عمده سفرها در شهرستان‌های تهران، مشهد، شیراز و اصفهان از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌های رشت و قم از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است.

تثبیت الگوی اقامت

مقایسه دو گزارش از آمار سفرهای بهاری ایرانی‌ها در دو بهار ۹۶ و ۹۷ نشان می‌دهد الگوی اقامت در این سفرها تغییری نکرده و تثبیت شده است. بر این اساس، اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال ١٣٩٧، خانه بستگان و آشنایان با ٧٢ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ٨ درصد، ویلا و آپارتمان شخصی با ٧ درصد، چادر و کمپ شخصی با ۴ درصد، اقامتگاه عمومی و اقامتگاه سازمانی هر یک با ٣ درصد و سایر اقامتگاه‌ها هم ٣ درصد بوده است. در عین حال، بیشترین اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شـبانه خانوارهـا در بهـار سال۱۳۹۶ نیز خانه آشنایان و بستگان با ۷۲ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ۹ درصد و ویلا و آپارتمـان شخصـی بـا ۶ درصـد عنوان شده بود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، نتایج تفصیلی این آمارها هنوز منتشر نشده است اما تحلیل این گزارش‌ها می‌تواند به دستیابی به الگوی سفرهای مردم بیشتر کمک کند و نقشه راهی برای سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری کشور باشد.

The post «مرکز آمار ایران» آمار اولیه سفرهای بهاری ایرانی‌ها در سال جاری را اعلام کرد/ ۱۱۳میلیون سفر در بهار ۹۷ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *