لزوم امضای تفاهم‌نامه سه جانبه برای میدان مشق

معاون میراث فرهنگی کشور می‌گوید: باید تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری تهران و وزارت امورخارجه برای میدان مشق امضا شود تا بتوانیم مصوبه سال ۱۳۸۲ را اجرائی کنیم.

ایسنا: با وجود پیگیری‌های بیش از یک دهه رسانه‌ها برای اجرائی شدن مصوبه ۱۶ سال قبل هیات دولت برای تبدیل میدان مشق به محوطه‌ای تاریخی به عنوان مجموعه‌ی موزه‌های ملی در تهران، هردار تهران و وزیر امور خارجه تفاهم‌نامه‌ای را ظهر چهارشنبه ۲۷ شهریور در راستای توسعه مناسبات با وزارت امور خارجه امضا کردند که در قالبِ آن قرار شده تا «شهرداری تهران اقدامات مربوط به واگذاری ساختمانی از املاک شهرداری به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محدوده میدان مشق به وزارت خارجه را پیگیری کند. ضمن اینکه تکمیل احداث و مدیریت ساختمان خدماتی در زمین متعلق به وزارت امور خارجه براساس طرح مورد توافق، از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

همچنین پیگیری اقدامات مربوط به احداث و بهره‌برداری ساختمانی با کاربری فرهنگی در زمین متعلق به وزارت امور خارجه موسوم به “خانه دیپلمات” و زمین شرقی آن، از دیگر موضوعات مورد پیگیری از سوی شهرداری تهران است.

طبق این تفاهم‌نامه وزارت امور خارجه نیز موضوعاتی مانند خارج کردن بخش‌های اداری و سازمانی وزارت امور خارجه از ساختمان شماره یک به غیر از دفتر وزیر، تخریب ساختمان های شماره ۲ و ۱۰ در صورت امکان نقل و انتقال به ساختمان‌های جدید و تبدیل بخشی از زیرزمین ساختمان شماره ۹ به موزه اشیاء وزارت امور خارجه را پیگیری خواهد کرد.»

صحبت‌هایی که محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری – می‌گوید از هیچ کدامِ آن‌ها اطلاعی ندارد.

او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در مکاتباتم با شهردار تهران، به ما می‌گویند که «شهرداری بیشتر دنبال احیای فضای شهری برای شهر است.» میراث فرهنگی صحبت‌ها درباره‌ی واگذاری همه ی میدان مشق به شهرداری را قبول نمی‌کند، علاوه بر این‌که آن‌ها فقط دنبال احیای فضاهای شهری هستند.

وی با بیان این‌که براساس صحبت‌های انجام شده بین میراث فرهنگی و شهرداری تهران، به زودی تفاهم‌نامه‌ای آماده بین وزیرِ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه و شهرداری تهران آماده می‌شود تا مصوبه‌ی هیات دولت متعلق به سال ۸۲ را اجرائی کنیم، اظهار می‌کند: شهرداری تاکید دارد امضای تفاهم‌نامه‌اش با وزارت امور خارجه برای فضاهای شهری محوطه بوده است و ما اکنون دنبال مصوبه‌ی آن هستیم.

وی با تاکید بر این‌که خود او به عنوان معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حتما این موضوع را تا پایان پیگیری می‌کند، بیان می‌کند: اطلاعی از امضای این تفاهم‌نامه نداشتم، اما در صحبت‌های یکی دو روز گذشته‌ام با شهردار تهران و در پیامکی که به وی دادم تاکید کردم که باید تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین شهرداری تهران، وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منعقد شود، تلاش می‌کنم این تفاهم‌نامه را تا چند روز آینده آماده کنم.

پیروز حناچی – شهردار تهران – شنبه ۳۰ شهریور یک هفته بعد از انتشار نخستین خبرها از امضای تفاهم‌نامه‌اش با ظریف، درباره‌ی جزییات امضای تفاهم‌نامه‌ با وزارت امور خارجه به ایسنا گفت: این تفاهم‌نامه با وزارت امور خارجه در راستای اجرای مصوبه سال ۱۳۸۲ دولت مبنی بر این‌که شهرداری را موظف کرده بود به میدان مشق توجه کند، انجام شده است.

شهردار تهران با اشاره به ویژگی‌های میدان مشق و قرارگرفتن موزه‌های مختلف از جمله ایران باستان، عبرت و غیره ، گفت: می‌توان به میدان مشق به عنوان یک فضای شهری توجه کرد و موزه اسناد وزارت امور خارجه نیز در آن ایجاد خواهد شد. میدان مشق ظرفیت‌های بی‌بدیلی دارد که می‌تواند به عنوان فضای شهری توسعه یافته و مورد توجه قرار گیرد.

این صحبت‌ها در حالی از سوی طالبیان مطرح می‌شوند که هنوز نمی‌توان به این پرسش پاسخ داد که چرا برای برگزاری چنین جلسه‌ای که در آن همه‌ی صحبت‌ها حول بناهای تاریخی این محوطه‌ی تاریخی است و حتی بحث تخریبِ دو ساختمان نیز مطرح می‌شود، هیچ خبری از مسوولان میراث فرهنگی نیست؟

اتفاقی که در طول سال‌های گذشته نیز در زمان انجام هر نوع پروژه‌ای چه ساماندهی محوطه و چه ساخت‌وسازهای اطراف این محوطه‌ی تاریخی میراث فرهنگی هیچ انگاشته می‌شود.

The post لزوم امضای تفاهم‌نامه سه جانبه برای میدان مشق appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *