سپردن امور نمایشگاههای خارجی به بخش خصوصی؛ تهدید یا فرصت؟

حضور در نمایشگاه های خارجی یکی از رویکرد های مهم کشورهای دنیا برای معرفی داشته ها وجاذبه های شان به شمارمی رود.

عباس مهدوی

نمایشگاه های مرتبط با صنعت گردشگری، همواره مورد توجه فعالان این عرصه و شناخت از بازارهای هدف محسوب می شوند.
حتی کشورهای صاحب نام و گردشگرپذیر دنیا هم از این نمایشگاه ها غفلت نمی کنند و می کوشند تا با خلاقیت و نوآوری توجه جهانی را به خود معطوف کنند.
جمهوری اسلامی ایران هم در سال های اخیر به این رویدادها توجه داشته و براساس تقویم نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی ،زمینه حضور فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی را در نمایشگاه ها فراهم کرده است.
دستاوردهای این حضور را نمی توان کتمان کرد و نادیده انگاشت اما می توان اذعان داشت که این حضور در حدوقواره ایران و فرهنگ غنی آن نبوده است.
عمده بار مالی این نمایشگاه ها بر دوش بخش خصوصی و هنرمندان صنایع دستی است و دولت تنها در حد هماهنگ کننده و ایجاد پایون ایران ظاهر شده است.
این در حالی است که گام نخست حضور در چنین رویدادهایی، معرفی ایران و تبلیغات موثر و متناسب با هدفی است که یک نمایشگاه بین المللی دنبال می کند.
معرفی شایسته و آبرومند ایران در نمایشگاه های بین المللی وظیفه اساسی وزارت گردشگری است که می بایست با همکاری وزارت خارجه و رایزنان فرهنگی محقق شود و بخش های خصوصی و فعالان گردشگری بازوان و حلقه های تکمیل کننده این پازل محسوب می شوند.
در سال های اخیر، کانون جهانگردی و اتومبیل رانی به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری عهده دار مدیریت نمایشگاه های گردشگری بوده است.
مجموعه ای که کوشید تا زمینه حضور موثر فعالان گردشگری را در ابعاد بین المللی فراهم کند و با وجود همه ی کاستی ها و افزایش نرخ ارز،به تجربیات ارزنده ای نیز دست یافت.
انتشار فراخوان انتخاب مجری برگزاری نمایشگاه های خارجی از سوی شرکت مادر تخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی، موجب نگرانی فعالان گردشگری و رسانه ای شده است.
این شرکت از مجریان نمایشگاهی،شرکت ها،موسسات ،دفاترخدمات مسافرتی و تشکل ها و صنوف با توجه به سوابق ،تجارب ، استطاعت مالی و فنی، دعوت به همکاری کرده است.
آنچه شرکت توسعه ایران گردی و جهان گردی از آن غفلت کرده نادیده گرفتن ذات حضور در این رویدادهای فراملی است.
اطلاع رسانی و تبلیغات هدفمند و کاربردی ایران و داشته هایش محور اصلی و اساسی تمامی این نمایشگاه هاست.
تجربه نشان داده که بخش خصوصی مطابق با اهداف و درآمدهای خود وارد این عرصه می شود و نگاه کلان و دراز مدتی به این عرصه ندارد.
مروری بر نمایشگاه های پیشین بیانگر این مهم است که بخش خصوصی هنوز با بازارهای بین المللی ،علایق و سلایق بازارهای هدف آشنا نیست و درک درستی از بازدیدکنندگان نمایشگاه های گردشگری ندارد.
این وظیفه حیاتی بر عهده دولت و شرکت های زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی است و سپردن تمامی امور یک نمایشگاه خارجی به مجری خصوصی، مسیر نادرستی است که ماحصلی جز دفاع بد از ایران وخروج ارز از کشور به دنبال نخواهد داشت.

The post سپردن امور نمایشگاههای خارجی به بخش خصوصی؛ تهدید یا فرصت؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *