سوغات قم؛ از سوهان تا فرش دستبافت

حرف از سوغات قم که بشود، همه یاد سوهان می‌افتند. سوهان، اصلی‌ترین سوغات قم است و متنوع‌ترین سوهان‌ها را می‌شود در این شهر پیدا کرد، اما همه راه‌ها هم در این شهر به خرید سوهان ختم نمی‌شود.

سوهان

سوهان قم

همین که به قم برسیم، در ورودی و خروجی شهر، تعداد زیادی سوهان‌فروشی پیدا می‌کنیم که دهان‌مان را آب می‌اندازند.

بنا بر شواهد تاریخی، از دوره ناصرالدین شاه، پخت سوهان در قم رونق گرفت. این شیرینی سنتی را از جوانه‌ گندم، روغن، پسته و زعفران درست می‌کنند.

بعضی از برندهای سوهان توانسته‌اند مشتری بیشتری جذب کنند و به خارج از کشور هم صادر شوند. سوهان خودکار در بلوار شهید بهشتی، قبل از میدان ۷۲ تن، سوهان ساعدی‌ نیا در خیابان امام‌خمینی و چمران جنوبی، فروشگاه روح‌الامین در بلوار امین و فروشگاه محمد سیما در خیابان نیروگاه، جزو سوهان‌فروشی‌های معروف شهرند.

در مجتمع گردشگری مهر و ماه در۶ کیلومتری اتوبان قم به تهران و همچنین در مجتمع مهتاب که در کیلومتر ۲۰ اتوبان قرار گرفته هم می‌توانیم سوهان‌فروشی‌هایی پیدا کنیم و حتی چند دقیقه‌ای هم بایستیم و پخته شدن سوهان را از نزدیک تماشا کنیم. بسته به هر سلیقه‌ای، سوهانی متفاوت وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی کرده‌ایم.

سوهان گل: معروف‌ترین نوع سوهان همین نوع است. شیرینی‌هایی که در جعبه‌های فلزی گرد روی هم چیده می‌شوند و وسط‌شان پر از مغز پسته است. هنوز خیلی‌ها سوغات قم را با سوهان گل می‌شناسند.

سوهان گل

سوهان لقمه‌ای: این مدل با قالب تهیه می‌شود و همان طعم و مزه‌ سوهان گل را دارد؛ با این تفاوت که شاید کمی شیک‌تر به‌نظر برسد و برای سوغات بردن و هدیه دادن،‌ انتخاب بهتری‌ باشد. زیر لایه طلایی‌ این نوع سوهان، مغز پسته یا گردو قرار داده‌اند.

سوهان گزی: اگر گذشته از سوهان، گز هم دوست داشته باشیم، می‌توانیم با یک تیر دو نشان بزنیم و سوهان گزی بخریم که هر دو را یک‌جا دارد. وسط این سوهان‌های لوزی‌شکل، تکه‌های گز قرار گرفته و هم مزه گز می‌دهد و هم سوهان.

سوهان حبه‌ای: سوهان حبه‌ای شبیه تکه‌های قند، کوچک و جمع و جور است و برای پذیرایی مناسب.

دو مدل سوهان دیگر هم در سوغات فروشی‌های قم پیدا می‌کنیم که شباهت زیادی به سوهان گل ندارند؛ سوهان کنجدی و سوهان عسلی.

نان کسمه

نان کسمه

از آرد، تخم‌مرغ، شیره یا شکر، زردچوبه و زعفران نان‌شیرینی‌هایی به اسم نان کسمه می‌پزند که خیلی خوشمزه است. قدیم‌ترها نان کسمه را در تنور می‌پختند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قم و مراکز گردشگری این شهر

گز

اگر ترجیح بدهیم به‌جای سوهان گزی، گز را بخریم، نیازی نیست تا اصفهان برویم. در سوغات‌فروشی‌های قم، گز هم می‌توانیم پیدا کنیم.

انجیر نخی آردی

انجیر قم خیلی باکیفیت و معروف است. با انجیر تازه، انجیر آردی دست می‌کنند و به نخ می‌کشند. ممکن است این انجیر را جاهای دیگر مثل بازار تجریش هم ببینیم، اما اصلش مال قم است.

شکلات پیچ یا آب‌نبات زنجبیلی

اطراف حرم حضرت معصومه (ع) فروشگاه‌های زیادی هستند که بعضی‌ها‌یشان شکلات پیچ یا آب‌نبات گورخری می‌فروشند. این آب‌نبات‌ها طعم زنجبیلی دارند و اگر تازه باشند در دهان آب می‌شوند.

میوه

انجیر، کلم قنبید و انار قم معروف است. با کلم قنبید آش می‌پزند. باغ‌های انجیر و انار در قم زیاد است و محصول باکیفیتی هم برداشت می‌کنند.

فرش دستبافت قم

فرش قم

باوجود فرش‌های ماشینی و وارداتی، هنوز بازار فرش‌های دست‌بافت داغ است و خیلی‌ها دوست دارند قالی دست‌بافت در خانه پهن کنند.

قمی‌ها از قدیم در کار بافت قالی و قالیچه بوده‌اند. طراحی فرش قم به اصفهان و کاشان شبیه است و طرح‌های هندسی، شکارگاهی، شاه‌عباسی و موزاییکی بختیاری بین‌شان زیاد می‌بینیم. زمینه‌ فرش قم رنگ روشن مثل کرم، سفید عاجی و زرد دارد. بازار قدیم که خودش یکی از جاهای دیدنی قم به‌حساب می‌آید، فروشگاه فرش دست‌بافت هم دارد.

خرمهره

خرمهره

ساخت خرمهره به دوره اشکانی برمی‌گردد. سنگ‌های آبی فیروزه‌ای که بعضی‌ها برای دور کردن نظر بد از آن استفاده می‌کنند و به چشم نظر معروف است.

سجاده، مهر و تسبیح

مغازه‌های اطراف حرم سوغاتی مثل مهر، تسبیح و انگشتر هم می‌فروشند. سجاده، از جمله سوغات قم است که نزدیک حرم می‌توانیم طرح‌ها و رنگ‌های مختلفش را پیدا می‌کنیم.

نوشته سوغات قم؛ از سوهان تا فرش دستبافت اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *