سود ایران از سیزدهمین اجلاس ناملموس یونسکو چیست؟

امکان ثبت جهانی دو پرونده‌ی «یلدا» و «عود» در حالی با حضور کارشناسان ایران در سیزدهمین اجلاس ناملموس بین‌ دولت‌های یونسکو بررسی می‌شوند که ایران امسال هیچ پرونده‌ای برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو ندارد.

ایسنا: در حالی سیزدهمین نشست کمیته بین دولت‌های حراست از میراث ناملموس در جمهوری موریس در جنوب غرقی اقیانوس هند از دو روز قبل (پنجم آذر) آغاز به کار کرده است، که ایران امسال هیچ پرونده‌ای برای ارائه در این اجلاس ندارد، تا بتواند از سهمیه‌ی امسال خود استفاده کند.

محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – در این زمینه به ایسنا می‌گوید: هر چند ایران امسال هیچ پرونده‌ای برای بررسی در این اجلاس ندارد، اما قرار است تیم کارشناسی سازمان میراث فرهنگی تعدادی پرونده‌ی میراث ناملموس را که امکان بررسی آن‌ها در سال‌های آینده به صورت مشترک با دیگر کشورها وجود دارد، در اجلاس به بحث و گفت‌وگو بگذارد.

او دو پرونده‌ی «یلدا» و «عود» را از جمله‌ی این پرونده‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: باتوجه به اعلام فراخوان ایران در سایت یونسکو برای ثبت جهانی «یلدا» به صورت مشترک با کشورهای دیگر، یکی دو کشور درخواست داده‌اند که آن نیز باید در این اجلاس بررسی شوند.

ایران سال ۱۳۹۵، فراخوانی برای ثبت جهانی «شب چله» را در سایت میراث ناملموس ارائه داد تا هر کشورهایی که این آئین را برگزار می‌کنند درصورت تمایل با مدیریت ایران آئین شب یلدا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کنند.

براساس آن‌چه در بخش میراث ناملموس سایت یونسکو اعلام شده است؛ پرونده «مهارت‌های ساخت و نواختن دو تار» قرار است در چهاردهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو از سوی ایران ارائه و بررسی شود.

۱۶ آذر سال گذشته، دو پرونده میراث ناملموس «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، از سوی کشور در دوازدهمین نشست کمیته یونسکو در کره‌جنوبی به ثبت جهانی رسیدند.

The post سود ایران از سیزدهمین اجلاس ناملموس یونسکو چیست؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *