سرنوشت پرونده قضایی یک شرکت خودرویی درباره عمارت مسعودیه / پایگاه مشروطه خواهان از بلاتکلیفی درمی‌آید؟

مدیر کل دفتر حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی از آخرین وضعیت شکایات صندوق احیا از یک شرکت تولید قطعات خودرو درباره سرنوشت عمارت مسعودیه خبر داد.

ایرنا : عمارت مسعودیه که سرنوشت پر فراز و فرودی داشته، پس از دوره‌ای که در اختیار وزارت آموزش و پرورش بود از نیمۀ دهۀ ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و به دست زنده‌یاد دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی و همکارانش مرمت شد و سپس برای حدود یک دهه مقر پژوهشگاه میراث فرهنگی بود. در این ایام پژوهشکدۀ باستان‌شناسی نیز در یکی از ساختمان‌های جدیدترِ مسعودیه مستقر شد.

در زمان ریاست حمید بقایی در دولت احمدی نژاد که بخش‌هایی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تهران به چند شهرستان انتقال یافت عمارت مسعودیه نیز جبراً تخلیه شد و چند ماه بعد طی قراردادی ۵۹ ساله به «شرکت عظام» واگذار شد تا تبدیل به بوتیک هتل شود.

نکته قابل توجه در عمارت مسعودیه این است که در سال ۸۹ و در دولت احمدی نژاد در مزایده‌ای پر ابهام که فقط یک شرکت کننده داشت برای ۵۹ سال این بنای تاریخی به این شرکت بهره‌بردار فعال در تولید قطعات خودرو واگذار می‌شود تا ظرف مدت ۳ سال اقدام به مرمت و احیا کامل آن کرده و بهره‌برداری آن را در قالب یک بوتیک هتل در سطح استانداردهای بین المللی آغاز کند.

به عبارتی دیگر عمارت مسعودیه از سال ۱۳۸۹ با کاربری مرکز اقامتی و پذیرایی ۵ ستاره برای ۵۹ سال به این شرکت خصوصی واگذار شد اما در سال ۹۵ صندوق حفظ و احیا، شرکت بهره‌بردار را از این عمارت بیرون کرد.

در آن زمان این صندوق عمارت مسعودیه را «بنای ۱۵۰ ساله تاریخی و دومین بنای فاخر پایتخت» خواند و اعلام کرد: «طبق قانون وظیفه اصلی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، واگذاری بهره برداری بناهای تاریخی به بخش خصوصی در قالب نوع خاصی از قرارداد است و طی آن برنده مزایده مکلف می‌شود تحت نظر صندوق احیا اقدام به احیا، بازسازی و مرمت بناهای تاریخی کرده و پس از این مرحله برابر با مفاد قرارداد به بهره‌برداری اصولی از بنای مرمت شده بپردازد.

هم اکنون پس از گذشت ۶ سال و اندی طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری حداکثر ۱۰ درصد مرمت‌، آن هم برای فعالیت‌های تجاری انجام شده و از ابتدای تحویل، بهره برداری غیرمجاز به قصد فقط تحصیل منافع مالی و اقتصادی از این بنای تاریخی صورت گرفته است.

عمارت مسعودیه

رها شدن بنای اصلی عمارت و اقدامات غیراصولی در آن باعث لطمات شدید و بعضاً غیرقابل جبرانی شده است به همین دلیل صندوق احیا با اختیارات قانونی، اقدام به فسخ قرارداد و استقرار در عمارت مسعودیه کرد. هم اکنون نیز شکایات متعددی علیه بهره‌بردار در مراجع قضائی سابق در محاکم قضائی طرح کرده است.
عمارت مسعودیه از سال ۱۳۸۹ با کاربری مرکز اقامتی و پذیرایی ۵ ستاره برای ۵۹ سال به این شرکت خصوصی واگذار شد اما در سال ۹۵ صندوق حفظ و احیا، شرکت بهره‌بردار را از این عمارت بیرون کرد

ابراهیم شقاقی مدیر کل دفتر حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی درباره آخرین وضعیت این شکایات در مراجع قضایی گفت: جلسات دادگاه به پایان رسید و منتظر اعلام رای دادگاه بدوی در خصوص این پرونده هستیم.

وی افزود: این شرکت خصوصی مدعی بود این عمارت برای تبدیل به مرکز اقامتی مناسب نیست و می‌خواسته عمارت را به رستوران‌های سنتی و سفره خانه تبدیل کند که سازمان میراث فرهنگی با آن مخالفت و فسخ قرارداد کرده است.

وی با بیان اینکه طرف‌های دعوا طی جلسات متعدد اقدام به مطرح کردن موارد دعوا کردند و هم اکنون منتظر رای بدوی دادگاه هستیم گفت: در حال حاضر منتظر اعلام رای دادگاه بدوی هستیم.

عمارت مسعودیه مربوط به دوره قاجار در میدان بهارستان است که در ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این باغ عمارت با دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. در واقع نام این عمارت برگرفته از نام مسعود میرزا است.

عمارت مسعودیه در طول سال‌های عمر خود شاهد وقایع بسیاری بوده است. این عمارت در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفر الدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بوده است. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

The post سرنوشت پرونده قضایی یک شرکت خودرویی درباره عمارت مسعودیه / پایگاه مشروطه خواهان از بلاتکلیفی درمی‌آید؟ appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *