رد پای انسان های نئاندرتال در قزوین

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: به دنبال انجام اولین فصل کاوش‌های باستان شناختی غارقلعه کرد واقع در آوج، پیشینه سکونت انسان های نئاندرتال (اولیه) در توالی بین ۴۰ تا ۲۰۰ هزار سال در این غار پیش بینی می‌شود.

ایرنا: صنایع دستی و، علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: غار تاریخی قلعه کرد واقع در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع آبگرم شهرستان آوج با داشتن ویژگی‌‌های فوق العاده زیبا و مسحور کننده اوج زیبایی طبیعت را در این منطقه به تصویر کشیده است.
این مسئول یادآور شد: این اثر تاریخی و طبیعی سال ۹۵ با شماره ۳۸۳ در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده است.
خزائلی با اشاره به پیشینه مطالعات تاریخی غار قلعه کرد،اظهار داشت: قدیمی‌ترین محوطه کاوش شده استان قزوین تا پیش از غار قلعه کرد، تپه چهار بنه شهر سگزآباد با قدمت ۵۶۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد بوده و در سال ۱۳۸۸ این غار به عنوان یک زیستگاه دوره پارینه سنگی میانی شناسایی و مطرح شد.
وی افزود: به دنبال انجام نخستین فصل کاوش‌های باستان شناسی در غار قلعه کرد و بر اساس یافته‌هایی چون سر پیکان‌های دوره موستری، سر پیکان لوآلوآ و سنگ ابزارهای برداشت شده با فناوری لوآلوآ پیشینه سکونت در استان قزوین تا ۲۰۰ هزارسال پیش بینی می‌شود.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه تجزیه و تحلیل داده‌های باستان شناختی این غار توسط موزه انسان شناسی پاریس و دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است،اظهار داشت: بر اساس نظر سرپرست هیات کاوش غار قلعه کرد، این غار تاریخی به احتمال زیاد یک کمپ پایه و مورد توجه گروه های انسانی در بازه زمانی بین ۴۰ تا ۲۰۰ هزار سال قبل بوده است.
خزائلی در خصوص ۶ هزار یافته فرهنگی به دست آمده از این غار در طی کاوش‌های سال جاری،تصریح کرد: داده های متنوع استخوانی شامل استخوان‌های اسب، گوزن و خرس و … از این غار به دست آمده که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل این داده‌ها در کنار بررسی نهشته‌های رسوبی مبین حضور پررنگ پستانداران بزرگ جثه ( اسب سانان) در منطقه آوج و نوسانات و تغییرات قابل توجه رطوبتی در دوره پارینه سنگی میانی است.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از انجام دومین فصل کاوش غار قلعه کرد در تابستان ۹۸ خبر داد و خاطر نشان کرد: از مهمترین اهداف سرپرست هیات کاوش در فصل دوم رسیدن به سنگ بستر غار و بازسازی کامل فرآیندهای تشکیل لایه‌های باستان شناختی و نهشته گذاری در غار و تمرکز بر موضوع نوسانات اقلیمی، دستیابی احتمالی به اسکلت انسان عصر پارینه سنگی و بررسی رابطه میان صنایع سنگی دوره پارینه سنگی منطقه زاگرس و شمال فلات مرکزی ایران است.

The post رد پای انسان های نئاندرتال در قزوین appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *