راهنمای نوروزی سفر به تهران

تهران در عید خلوت‌تر از همیشه است. خبری از ترافیک نیست و وقتی از خانه بیرون می‌آییم خسته و پشیمان برنمی‌گردیم. بهترین فرصت برای گشت و گذار در شهر و سرک کشیدن به جاهای دیدنی برایمان فراهم است و چرا از دستش بدهیم؟ 

کجا را ببینیم؟

موزه آبگینه

 موزه‌: عید بهترین وقت دیدن موزه‌ها هم هست. پیشنهاد ما هم دیدن دو موزه است. یکی موزه آبگینه و دیگری موزه مقدم. موزه آبگینه در خیابان سی تیر واقع شده، خیابانی که در شلوغی و هیاهوی شهر، به آرامش رسیده.

موزه آبگینه هم خودش دیدنی‌ست، هم  اشیای داخلش، اشیایی که از زمان‌های دور به ما رسیده. ظرف و ظروف سفالی و شیشه‌ای بسیار زیبا، انقدر که آدم دلش می‌خواهد یکی از آن کاسه بشقاب‌ها و تنگ‌های شیشه‌ای را در خانه خودش هم داشته باشد.

موزه مقدم

موزه زیبای دیگر تهران، موزه مقدم است. این موزه که خانه محسن مقدم و همسرش بوده، در حیاطی قرار گرفته که از تماشایش سیر نمی‌شویم. محسن مقدم، اشیای داخل این خانه را از جاهای مختلف جمع‌آوری کرده و در این خانه قرار داده. این موزه در محدوده میدان حسن آباد است.

کاخ گلستان: در نزدیکی بازار و میدان ارگ به کاخ گلستان می‌رسیم. هرچقدر موزه‌های دیگر تهران خلوتند، کاخ گلستان حسابی شلوغ است، چه در عید و چه در مواقع دیگر سال.

کاخ گلستان، تاجگذاری‌های احمدشاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه و محمدرضا پهلوی را به خود دیده. گشایش مجلس موسسان هم در همینجا اتفاق افتاده. دیدنی‌ترین قسمت کاخ گلستان تالار آیینه، جایی که تاجگذاری در آن اتفاق افتاده و خلوت کریمخانی‌ست.

کاخ گلستان

 پل طبیعت: پل طبیعت یکی از اولین جاها برای دیدن و گشتن برای مسافران تهران است. این پل، یکی از نمادهای تهران به حساب می‌آید، از بالایش فاصله ما تا کوه‌ها انگار کمتر است و با خیال راحت می‌توانیم از بالایش رفت‌و آمد ماشین‌ها را در بزرگراه مدرس ببینیم و هروقت خسته شدیم، راه‌مان را به طرف یکی از کافه‌ها و رستوران‌های رو پل کج کنیم.

پل طبیعت دو پارک طالقانی و آب و آتش را به هم وصل می‌کند. دسترسی به پل از میدان ونک، اتوبان حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، ضلع جنوبی اتوبان ممکن است. دسترسی به پارک هم از دو ورودی ممکن است؛ یکی خود اتوبان حقانی و دیگری کوچه کنار پارک در ضلع غربی.

پل طبیعت

کاخ سعدآباد: اگر بخواهیم دیدنی‌های بیشتری از تهران ببینیم باید به سمت شمال شهر برویم. در شمال تهران کاخ موزه نیاوران و کاخ سعدآباد، هردو در محلات خوش آب و هوای تهران قرار گرفته.

کاخ سعدآباد، ۱۸ کاخ مربوط به دوره‌ قاجار تا پهلوی را در خود دارد که با قدم گذاشتن در آنها زندگی شاهان را که زمانی در پستوها نهان بود، می‌توان دید. کاخ سعدآباد در خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار گرفته.

کاخ سعدآباد

کاخ نیاوران: یک روز صبح را می‌توانیم از خانه بیرون بزنیم و در زیر درختان سربه فلک کشیده کاخ نیاوران قدم بزنیم و روزمان اینطور شروع بشود. کاخ نیاوران، کاخ تابستانی شاهان قاجار و پهلوی بوده و این روزها بیشتر جایی‌ست برای اجرای گروه‌های موسیقی. این کاخ در میدان باهنر قرار دارد.

کاخ نیاوران

پارک‌های تهران: حال و هوای پارک‌ها در بهار دیدنی‌ست و به هر طرف که سربرگردانیم، جوانه و تازگی می‌بیینم و بوی خوب به مشاممان می‌خورد. حالا کدام پارک تهران برویم؟ پارک ساعی در خیابان ولیعصر، پارک لاله در بلوار کشاورز تهران،  پارک ملت سر نیایش و پارک جمشیدیه، زیباترین پارک ‌های تهرانند.

دربند: اگر بخواهیم در جای خوش‌آب و هوایی روزمان را سپری کنیم، توی کوچه‌پس کوچه‌های باصفایی راه برویم و همانطور که رودخانه از کنارمان می‌گذرد، روی تخت بنشینم و کبابی بر بدن بزنیم، دربند تهران می‌تواند حاجتمان را بدهد. دربند یکی از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های تهران به حساب می‌آید و همیشه طرفدار دارد.

دربند تهران

بام تهران: برای دیدن شهر و چراغ‌هایش از بالای بلندی و جایی که باد خنکی بوزد و بتوان در گوشه‌ای خلوت کرد باید کجا رفت؟ بام تهران در انتهای خیابان ولنجک، جایی‌ست که هم می‌توان پیاده‌روی کرد، هم غذا خورد و هم در خلوت خود فرو رفت و با تهران برای چند دقیقه‌ای هم که شده تنها شد.

برای اینکه در گشت و گذارمان به کودکان هم خوش بگذرد، می‌توانیم آنها را علاوه بر پارک به باغ کتاب تهران یا یکی از خانه‌های بازی که در مراکز خرید قرار گرفته‌اند ببریم. در مرکز خرید تیراژه و مرکز خرید کوروش این امکان فراهم است.

اطراف تهران کجا را ببینیم؟

دریاچه چیتگر: یک ساعت که از تهران به سمت جاده مخصوص کرج رانندگی کنیم، به دریاچه چیتگر یا خلیج‌فارس می‌رسیم. هم می‌توان در دریاچه قایق‌سواری کرد و هم سراغ تفریح‌های هیجان‌انگیزتر دیگری مثل پرش درآسمان رفت. دور دریاچه پر از رستوران و کافه و مرکز خرید است و غروب کنار دریاچه هم با وجود پرنده‌ها خیلی دیدنی‌ست.

دریاچه چیتگر

روستای افجه: در فاصله دو ساعته از تهران به روستای افجه می‌رسیم. افجه با درخت‌های گردویش، جای خوش آب و هوایی‌ست در ۳۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری لواسان. در این روستا به آبشارهای پرآبی می‌رسیم و هوا برای پیاده‌روی عالی‌ست.

برای رسیدن به این منطقه اول باید به جاده لشگرک برسیم. هر اتوبانی که به شهید بابایی منتهی شود، مسیر درستی‌ست. از اتوبان ارتش و جاده سوهانک هم، بعد از گذشتن از گردنه قوچک به میدان لشگرک می‌رسیم. از این میدان مستقیم می‌رویم تا تابلوی راهنمای روستا جلوی ما سبز شود.

کجا پیاده‌روی کنیم؟

خیابان ولیعصر تهران

در تهران، خیابان‌هایی هست که خانه‌ها و ساختمان‌ها و کوچه‌ها، یاد قدیم را در ما زنده می‌کنند، خیابان‌هایی که هنوز در آنها خبری از نمای کامپوزیت نیست و هنوز خانه‌ها و ساختمان‌ها آجری‌اند و اصیل.

خیابان ایتالیا در بلوار کشاورز یکی از این خیابان‌هاست، خیابانی که درخت‌های دو طرفش روی کل خیابان سایه انداخته‌اند.

خیابان ولیعصر که طولانی‌ترین خیابان تهران است و جایی برای خرید کیف و کفش و مانتو هم برای پیاده‌روی عالی‌ست. برای اینکه به شلوغی مغازه‌ها برخورد نکنیم بهتر است از سر بهشتی پیاده‌روی‌مان را شروع کنیم و مسیر را به سمت شمال ادامه بدهیم.

خیابان سی تیر در خیابان جمهوری که سنگفرش است و تردد ماشین‌ها در آن کم هم جای خوبی برای پیاده‌روی به خصوص در شب‌هاست. دکه‌های غذا و آبمیوه‌فروشی این خیابان، جاذبه‌اش به حساب می‌آیند.

بلوار کشاورز که از میدان ولیعصر شروع می‌شود و تا بیمارستان امام خمینی ادامه پیدا می‌کند هم برای پیاده‌روی مناسب است. می‌توان روی یکی از نیمکت‌های وسط بلوار نشست و رفت و آمد ماشین‌ها و عابران را تماشا کرد و زیر یکی از درخت‌ها، چرت مرغوبی زد.

برای پیاده‌روی بد نیست به پارک‌های تهران هم سری بزنیم. پارک پردیسان و پارک طالقانی جای خوبی برای پیاده‌روی‌اند.

چی بخریم؟

درست است که خلوتی تهران در نوروز خیلی به دل می‌نشیند، اما خلوتی بازار و مراکز خرید چندان باب طبع آدم‌های اهل خرید نیست. بازار تهران و بازار تجریش هرچقدر که در روزهای منتهی به عید شلوغ‌اند، در خود عید سوت و کورند. بنابراین کجا باید خرید کرد؟

از میدان ولیعصر تهران می‌توان کیف و کفش و مانتو و بیشتر چیزهای مورد نیاز را خرید. میدان هفت تیر تهران برای خرید مانتو و فرش مناسب است. مرکز خرید ارگ در میدان تجریش، مرکز خرید تیراژه ۱ و ۲ و مرکز خرید اندیشه در سیدخندان هم جای خوبی برای خریدند. از خیابان بهار می‌توان لباس کودک و نوزاد خرید و برای خرید موبایل و لوازم خانگی می‌توان به خیابان جمهوری رفت.

کجا غذا بخوریم؟

رستوران های تهران

به بحث شیرین و دلچسب غذا در تهران می‌رسیم. تهران، شهر رستوران‌ها و کافه‌هاست و توی هر خیابان یکی دوتا یا بیشتر کافه و رستوران هست.

برای بیشتر ساکنان تهران، محله ستارخان، جایی‌ست که به مراد دلشان هرچه که باشد می‌رسند. کباب ترکی، آش و حلیم و بستنی‌فروشی‌های این محدوده خیلی معروفند. بستنی بابا رحیم در این خیابان زبانزد است. همچنین بهروز و پدرخوانده که یک شعبه در خیابان ستارخان و شعبه‌ای دیگر در خیابان ملاصدرا دارد، به خوشمزگی دونر‌هایش معروف است.

مفهموم غذای خیابانی در تهران، بیشتر در جگرکی‌هایش هویدا می‌شود. در این شهر شلوغ، بعضی جگرکی‌ها هستند که کارشان تازه از ساعت ۱۱ شب شروع می‌شود و تا ۴ صبح ادامه پیدا می‌کند، بنابراین اگر هوس دل و جگر در نصف شب به سرتان زد، در زیر پل پارک وی، سیدخندان و زیر پل چوبی می‌توانید این جگرکی‌های شبانه را پیدا کنید.

برای خوردن دل و جگر خوب جز جگرکی‌های کنار خیابان، جگرکی گلها در ابتدای میدان گلها و جگرکی بهارنارنج در خیابان عظیمی اکباتان خوبند.

جگر در تهران

برای خوردن غذای خاص و خوشمزه می‌توانید به رستوران ویترین در آ. اس. پ بروید. در این رستوران که همه غذاهایش از پیتزا گرفته تا استیک و قلیه ماهی خوشمزه است، همینکه شما مشغول گپ زدن هستید، غذا هم جلوی چشمتان آماده و پخته می‌شود.

برای رفتن به رستوران ایرانی خوب چند انتخاب داریم. رستوران مسلم در سبزه میدان که به ته‌چین، چلوگردن و کبابش معروف است، رستوران گیله گل در مجتمع ونک پارک که به غذاهای شمالی‌اش معروف است، رستوران خوش بین در خیابان سعدی و بعد از منوچهری و رستوران شاندیز در جردن که به شیشلیک‌هایش معروف است و رستوران اس. پی. یو در درکه مناسبند.

برای خوردن کبابی که زیاد گران نباشد، کبابی شب‌های تهران در ابتدای کریم‌خان، کبابی بهار در میدان بهارشیراز و کبابی محمد در دولت و سه راه نشاط به خوبی معروفند.

دیزی در تهران زیاد طرفدار دارد. برای خوردن دیزی خوب جز دیزی ایرانشهر در خیابان کلانتری که خیلی معروف است، می‌توانیم به دیزی‌سرای یحیی در تجریش، خیابان ابراهیم دربندی، چهارراه حسابی سر بزنیم. این دیزی‌سرا هم صبحانه املت و نیمرو دارد و هم برای ناهار دیزی. جای خوب دیگر برای خوردن دیزی در تهران، دیزی گلفام در پاساژ امیر جردن است.

برای خوردن ساندویچ و پیتزا در تهران، پیتزا ساندویچ سروج در خیابان میرزای شیرازی، نبش کوچه هجدهم، ساندویچ باهاماس در خیابان سی تیر، ساندویچ طلایی و ساندویچی چکاوک در خیابان میرزای شیرازی و پیتزا و ساندویچ شیک شک در بزرگراه مدرس، ابتدای ورودی میرداماد، گزینه‌های خوبی‌اند.

پیتزا

رستوران بلامونیکا در خیابان وزرا، نبش کوچه یازدهم و رستوران کاپری در خیابان جم، نبش لطفی، برای خوردن پاستا و پیتزا مناسبند و قیمتشان هم بالا نیست.

صبحانه در تهران کجا بخوریم؟ دیزی‌سرای یحیی را که در بالا گفتیم. همه کافه‌های تهران هم در منویشان به صبحانه پرداخته‌اند. کافه جار در خیابان هجدهم یوسف‌آباد، برادران در میدان شیخ بهائی، ابتدای سئول جنوبی و کافه کاخ نیاوران، از بهترین جاها برای خوردن صبحانه در تهران هستند.

کافه کجا بریم؟

کافه تهرون

شکل و شمایل کافه‌های تهران دو سه سالی‌ست که تغییر کرده و دیگر محدود به فضایی بسته و با چند میز و نیمکت نیست. اما همه این کافه‌ها علیرغم ظاهرشان کیفیت خوبی ندارند، یا خیلی پردود و پرسرو صدا هستند یا خوراکی‌هایشان خوشمزه نیست.

کافه وادی در خیابان انقلاب، ابتدای خیابان فلسطین، کافه بزرگ و مناسبی‌ست.

خانه کتاب وارطارن در ضلع غربی میدان فلسطین، کافه دنج و خوبی دارد.

کافه تهرون در خیابان ویلا (نجات‌الهی)، کوچه خسرو که در خانه‌ای قدیمی و قشنگ واقع شده از دیگر جاهایی‌ست که می‌توان رویشان حساب کرد.

نوشته راهنمای نوروزی سفر به تهران اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *