راهنمای سفر به اصفهان (قسمت اول)

راهنمای سفر به اصفهان

اصفهان یکی از محبوب‎ترین مقاصد سفر در میان توریستان داخلی و خارجی  است. که تمام جاذبه‎هایش از نقش جهان گرفته تا مساجد همگی موجب شگفتی گردشگران می‎شود.  عده زیادی از مردم در هر تعطیلاتی که دست می‎دهد مانند تعطیلات نوروز یا در تابستان  این شهر زیبا و تاریخی را به‎ عنوان مق صد سفر خود انتخاب می‎کنند. داستان سفر به اصفهان  داستانی است که می‎توان آن را مدت‎ها برای دیگر تعریف کرد. اصفهان یک اثر هنری از تلفیق تاریخ و  معماری است. هر گوشه از این شهر چیزی برای متعجب کردن شما دارد. جدا از بناها و دیگر آثار تاریخی این شهر به تمیزی و  نظم شهره است، همین خصوصیت است که آرامش عجیبی را در کل فضای شهر ترزیق کرده است. از آنجا که تعطیلات نوروز نزدیک است و سفر نوروزی به اصفهان نیز یکی از گزینه‎هایی است که همیشه مطرح بوده است؛ پارس توریسم در این یاداشت سعی دارد به‎طور مختصر و مفید راهنمای سفر به اصفهان را برای سفر چند روزه به این شهرستان تهیه کند. با ما همراه باشید.

راهنمای سفر به اصفهان

تاریخچه اصفهان

اصفهان در مرکز ایران قرار دارد. در طول تاریخ گاه از اهمیت بالایی در میان پادشاهان برخوردار بوده و گاهی نیز از سوی آنها مورد کم لطفی قرار گرفته است. اما چیزی که هست این شهر تاریخچه پرباری دارد. روزهای سفید و سیاه زیادی را گذرانده، جنگ‎ها، تجاوزها و بلاهایی مانند قحطی را پشت سر گذاشته و امروز محکم و استوار به‎عنوان نگینی در جهان می‎درخشد.

شهر اصفهان زیا د مورد توجه پادشاهان هخامنشی و ساسانی نبوده است؛ از مهم‎ترین اتفاقات درباره این شهر تا قبل از حکومت‎های اسلامی یکی می‎توان به مهاجرت یهودی‌‎ها ی عراق امروز که در بابل اسیر بودند به این شهر، اشاره کرد. در زمان یزدگرد اول پایگاه نظامی مهمی به نام سپاهان برای تعلیم و اعزام نیروی کمکی در این شهر ساخته شد. اصفهان که در زبان ساسانیان اسپهان خوانده میشد درعنوان ولیعهد نشینی در زمان ساسانیان با ارمنستان رقابت داشت.

در زمان حکومت‎های اسلامی اما نقش اصفهان در تاریخ سیاسی پررنگ تر شد. تا قرن چهارم هجری اصفهان نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر در دست خلیفه عباسی بود. عباسی‎ها کاخی بزرگ در این شهر ساخته و بارویی به گرد شهر کشیدند اما سپاه مرداویج توانست اصفهان را ازچنگال عرب‎ها نجات داده و آن را به عنوان پایتخت برگزیند. در همان زمان بود که این شهر بار دیگر کانون سرایندگان و دانشوران شد. در دوره سلجویان اگرچه اصفهان با یک محاصره طولانی مدت و ویرانی شهر تسلیم این سلسله شد اما در زمان ملکشاه خواجه نصیر  الملک این شهر را به اوج شکوهش رساند با وجود گذشت قرن‎ها مردم اصفهان هنوز ازاین وزیر مدبر به نیکی یاد می‎کنند. در دوران صفوی نیز اصفهان معمولا به‎عنوان پایتخت شناخته می‎شد در این دوره اگرچه  دانشمندان و شاعران راستین پایگاه خود را کمی از دست دارند اما مساجد و آثار و بناهای تاریخی دیگری در این دوره ساخته شد که مجموع آنها را می‎توان شاهکاری در هنر معماری دانست.

از دوران قاجار به بعد نقش سیاسی اصفهان در رخدادهای مهم مانند انقلاب مشروطه، اتفاقاتی که در طول جهان‎های جهانی در کشور رخ می داد و… نقش مهمی ایفا کرد. در زمان رضا شاه این شهر از پایگاه های اصلی حزب توده بود. همچنین این شهر تاثیرگذاری زیادی در جریان انقلاب ۵۷ داشت.

بهترین زمان سفر به اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

اصفهان در دامنه کوه‎های زاگرس در کنار زاینده رود (بزرگ‎ترین رود فلات مرکزی ایران)  قرار گرفته است. آب‎وهوای اصفهان معتدل و خشک است. میزان برف و بارش در این شهر به‎طور کلی متوسط و در سال‎های اخیر کم بوده است. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۳۹درجه و حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۸- درجه است. با توجه به این اطلاعات به‎راحتی می ‎توان حدس زد بهترین زمان از نظر آب‏‎وهوایی برای سفر به اصفهان از شهریور تا آذر و از اسفند تا اردیبهشت است. اما اگر نمی‎خواهید در فصل شلوغ به این شهر سفر کنید  توصیه ما به شما سفر در پاییز است.

جاذبههای گردشگری اصفهان

 جاذبههای گردشگری شهرستان اصفهان آنقدر زیاد است که صحبت درباره همه آنها در حوصله این یاداشت نمی‎گنجد. بنابراین ما در بخش راهنمای سفر به ا صفهان به معرفی چند نمونه از محبوب‎تری ن جاذبه‎های گردشگری این شهر اکتفا می‎کنیم.

میدان نقش جهان

راهنمای سفر به اصفهان

میدان نقش جهان یکی از زیباترین جاذبه‎های اصفهان است که در چهار طرف خود ۴ جاذبه دیگر را جای داده.  معماری میدان نقش جهان به‎صورتی است که مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو در این میدان که به عنوان یکی از بزرگ‎ترین و زیباترین میدان‎های جهان شناخته می‎شود قرار دارند.

میدان نقش جهان و دیگر بناهایی که در آن قرار دارد در زمان صفویه در اصفهان شاخته شد و در سال ۱۳۱۳ به‎عنوان آثار ملی ثبت شد.

درباره کاخ عالی قاپو  باید گفت این کاخ که در ۶ طبقه ساخته شده از شاهکارهای معماری در ایران است. هر طبقه معماری خاص خود را دارد برای مثال  سقف یکی از طبقات به‎صورت آلات موسیقی گچ بری شده است. ساخت مسجد شیخ لطف الله که در روبه روی کاخ قرار دارد حدود ۱۸ سال طول کشید و یقینا آن را باید یک شگفتی در معماری مساجد در جهان دانست. گنبد این مسجد هم از بیرون و هم از درون کاشی کاری شده است. مسجد امام که قبل از انقلاب ۵۷ آن را مسجد شاه نیز می‎ خواندند دیگر بنای موجود در نقش جهان است. این مشجد شاهکاری در معماری و نجاری است که در قرن ۱۱ ساخته شده است. چند کتیبه بر سردر و دو مدرسه در صحن این  مسجد وجود دارد. یکی از مدارس در زمان ناصرالدین شاه مرمت شده که آن را مدرسه ناصری می‎نامند.  اگر در زیر گنبد این مسجد در مرکز قرار بگیرید می‎توانید شاهد انعکاس صوت‎ها باشید. بازار قیصریه  دیگر شاهکار تاریخی در این میدان است. این بازار که به بازار مسکرها نیز معروف است قبلا سه طبقه داشت که طبقه سوم نقارخانه بود. این طبقه امروز ه تخریب شده  است. سردربازار قیصریه شما را به بازار بزرگ اصفهان هدایت می‎کند. در این سردر چند تابلوی مقاشی وجود دارد که روایتگر شکار سلطنتی و اروپایی ها در اصفهان است.

پلها

راهنمای سفر به اصفهان

دو پل بسیار مهم و تاریخی در اصفهان وجود دارد که با زندگی روزمره مردم گره‎خورده‎اند. سی و سه پل یکی از آنهاست. این پل که به پل الله‎وردی خان نیز معروف است ۳۳دهانه دارد و بر روی آن قسمت از زاینده‎رود که از شهر اصفهان می‎گذرد ساخته شده است.سی  و سه پل اصفهان در سفرنامه ها از درجه یک ترین پل‎های جهان و شاکار معماری معرفی شده است. این پل در سال ۱۳۱۰ به‎عنوان اثر ملی ثبت شد. این پل را می‎توان از جمله زیباترین جاذبه‎های  دینی اصفهان در شب دانست.

دومین پل مهم اصفهان پل خواجو  نام دارد. این پل که در شرق سی و سه پل قرار دارد به دلیل معماریف کاشی کاری و تزئیناتش در جهان معروف است. به این پل پ ل شاه، بابا رکن الدین و پل حسن بیگ نیز می‎گویند.

عمارتها

۲ عمارت بسیار مهم نیز در اصفهان وجود دارد. یکی عمارت هشت بهشت و دیگر چهل ستون. عمارت هشت بهشت که در میان پارکی به همین نام قرار  دارد؛ یک عمارت هشت ضلعی در دو طبقه است که ۴ نما دارد. یک حوض هشت ضلعی در وسط عمارت وجود دارد که به آن حوض مروارید می‎گویند.

راهنمای سفر به اصفهان

دیگری عمارت چهل ستون است که در زمان شاه عباس اول احداث شد. ایوان اصلی این عمارت ۲۰ ستون دارد که نقش آن در حوض بزرگی که در ورودی این عمارت قرار دارد می‎افتد و به‎عنوان عمارت چهل ستون معرف ی می‎شود. چهل ستون یکی از شاهکارهای معماری در اصفهان است.

راهنمای سفر به اصفهان

از دیگر جاذبه‎های شهر اصفهان باید به کلیسای وانک، کوه آتشگاه، پارک ناژوان، کوه صفه باغ گل‎ها و باغ پرندگان اشاره کرد.

*در تکمیل راهنمای سفر به اصفهان شما می‎توانید اینجا درباره بهترین رستوران های این شهر بخوانید.

نوشته راهنمای سفر به اصفهان (قسمت اول) اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *