در زمان بارش برف چگونه رانندگی کنیم

در زمان بارش برف چگونه رانندگی کنیم

 پارس توریسم: در بسیاری از شهرهای کشور ما فقط روزهای معدودی در سال بارش برف اتفاق می افتد به همین سبب ممکن است شهروندان این شهرها به نکاتی که می بایست حین رانندگی در روزهای برفی رعایت کنند، بی توجه باشند.

در هنگام بارش برف چگونه رانندگی کنیم تا دچار سانحه رانندگی نشویم


همین موضوع سبب می شود تعداد تصادفات در این روزها افزایش یابد. لازم نیست رانندگی در خیابان ها و جاده های برفی را سال ها تجربه کرده باشید. در این گزارش چند نکته مهم درباره چگونگی رانندگی در هوای برفی را یادآوری می کنیم تا صحیح و سالم به مقصدتان برسید.

ماشین خود را آماده کنید

در هنگام بارش برف کمی زودتر از خانه بیرون بزنید تا خودروی خود را روشن کنید و به آن فرصت بیشتری برای گرم شدن بدهید. از ضد یخ در رادیاتور ماشین خود استفاده کنید و قبل از حرکت کردن تمام برف ها را از روی ماشین خود پاک کنید. شیشه جلوی اتومبیل، چراغ های جلو و راهنماها و شیشه های بغل و عقب و برف پاکن ها و بخاری را بازدید و تمیز کنید.

با دنده ۲ برانید

از دنده دوم برای رانندگی استفاده کنید. بسیاری از اتومبیل‌های اتوماتیک دارای ویژگی حالت “برف” برای گیربکس هستند، در حالی که برای رانندگی با خودروهای دنده دستی، دنده “۲” را پیشنهاد می شود.  ضمنا از رانندگی در لبه راه ها و یا شانه های راه خودداری کنید.

حفظ سرعت و نحوه رانندگی

در هنگام بارش برف ، سرعت مناسب را حفظ کنید – نه خیلی سریع برانید که کنترل ماشین را از دست بدهید و نه آنقدر آهسته برانید که ترافیک ایجاد کنید.

ترمز، فرمان و شتاب را تا آنجا که ممکن است کنترل کنید و  تنها در صورتی که ناچار به استفاده از ترمز شدید، فقط از ترمز بدون کلاچ استفاده کنید. رانندگی زمستانی بسیار ساده است.  باید جهت فرمان را در جهت مخالف سُرخوردن اتومبیل قرار دهیم. سرخوردن عقب اتومبیل معمولا درحالت پیچیدن و یا دایره زدن اتفاق می افتد، و در این مواقع به هیچ عنوان ترمز نکنید و فرمان را در جهت حرکت اتومبیل بچرخانید و پا را از روی گاز برداشته و تا وقتی اتومبیل به حالت مستقیم درنیامده از استفاده از دنده سنگین تر خودداری کنید.

حفظ فاصله تا ۵ برابر بیشتر در برف و یخبندان است

فاصله خود را با خودروهای جلوی خود تا ۵ برابر بیشتر از شرایط عادی حفظ کنید. در زمان بارش برف ممکن است یکی از اتومبیل های اطرافتان کنترل خود را از دست بدهد و شما نیز دچار سانحه شوید.

حفظ فاصله تا ۵ برابر بیشتر در برف و یخبندان است

نکته اصلی رانندگی ایمن در برف، صاف بودن فرمان، کنترل شتاب دهنده و ترمزها است. چون حرکات تند و تیز با فرمان به راحتی تایرهای لاستیکی را در جاده های برفی به این سو و آن سو می برد، بنابراین هر چه چرخش چرخ، فشار ترمزها و حرکت دریچه گاز ملایم و تدریجی باشد؛ خطر کمتری شما را تهدید می کند. فرض کنید یک فنجان قهوه را روی صندلی کناریتان گذاشته اید و باید به گونه ای رانندگی کنید تا این فنجان قهوه روی صندلی نریزد.

دور را نگاه کنید

چند متر دورتر از مسیری که در آن رانندگی می کنید را تصور کنید و کارهای بعدی را مورد پیش بینی قرار دهید. هنگام خیس شدن جاده، دو برابر فاصله خود را با ماشین جلویی حفظ کرده و هنگام بارش برف تا پنج برابر و حتی بیشتر این فاصله را حفظ کنید تا رانندگی تان با دقت و با خیال راحت و تمرکز بیشتری صورت بگیرد.

به چراغ‌های چشمک زن توجه کنید

به چراغ های چشمک زن در جاده توجه داشته باشید و حتما قبل از هر حرکتی در جاده از چراغ های راهنما استفاده کنید تا رانندگان دیگر را، از تصمیم خود با خبر کنید.

لاستیک های زمستانی مناسب انتخاب کنید

داشتن لاستیک های مناسب فقط یک نکته راهنمایی و رانندگی نیست بلکه یک نکته مهم برای بقا است. دلیل این امر آن است که تعبیه مجموعه ای از چهار لاستیک زمستانی (که معمولاً آن را “لاستیک برفی” می نامند) در واقع بهترین کاری است که می توانید برای بهبود حاشیه ایمنی خود انجام دهید و سطح اضطراب خود را در آن جاده های پوشیده از برف کاهش دهید. لاستیک های مناسب در زمستان باعث ایجاد کشش به مراتب بیشتر در برف، برفک و یخ می شوند. با این حال علاوه بر این نوع لاستیک ها میتوانید از زنجیرچرخ نیز استفاده کنید.

به هنگام سُرخوردن چگونه خودرو را متوقف کنیم؟

از ترمز کردن بپرهیزید. ضربه زدن به ترمز در روی یخ. چرخ ها را قفل می کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می شود در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته بر روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود و یا آرام بر روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.  از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد.

همچنین می بایست خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا در این حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به راننده می دهد.

از برداشت پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید. گاز را به طور متعادل نگه داشته تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری نمائید.

اگر در برف اتومبیل مان خراب شد چه کنیم؟

اگر نمی توانید ماشین خود را در هنگام بارش برف جابجا کنید، قبل از هرچیز از شن و ماسه استفاده کنید. آنها را زیر چرخ های جلوی خودرو بریزید تا مسیر حرکت هموار شود. در غیر این صورت می توانید ماشین را روشن کنید و  گرم باشید. با این حال، بسیار مهم است که لوله اگزوز توسط برف مسدود نشود زیرا گاز مونواکسید کربن بسیار سمی است و می تواند وارد خودرو شود.

اگر خطری وجود دارد که ممکن است دود وارد خودرو شود، ماشین را در هر ساعت بیست دقیقه خاموش کنید. در اتومبیل خود بمانید یا نزدیک آن باشید. در برف سنگین، به راحتی ممکن است گم شوید یا از وسیله نقلیه خود دور شوید. در صورت لزوم، می توانید یک تکه پارچه با رنگ روشن را بر روی اتومبیل خود آویزان کنید تا دیگران بدانند که در آنجا هستید.

 

منبع: مشرق نیوز

نوشته در زمان بارش برف چگونه رانندگی کنیم اولین بار در پارس توریسم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *