تشکل گردشگری دفاتر مسافرتی تهران دچار مشکل شد

قرار است تشکلی واحد برای تمام جوامع و انجمن‌های گردشگری در کشور ایجاد شود اما در حال حاضر دفاتر مسافرتی در تهران به یک مشکل در ایجاد تشکل استانی برخورد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، ۲۲ مرداد ماه ولی تیموری معاون گردشگری کشور از موافقت و ابلاغ دستور واگذاری امور تصدی‌گری و اجرایی حوزه گردشگری به تشکل‌های غیردولتی و حرفه‌ای، توسط وزیر میراث‌فرهنگی خبر داد و گفت: تشکل‌های گردشگری مسئولیت انجام امور را در چارچوب ضوابط، دستورالعمل‌ها و خط‎ومشی‌های سازمان برعهده می‌گیرند؛ بدیهی است امور قابل واگذاری صرفاً شامل تصدی و خدمات اجرایی است و امور حاکمیتی از قبیل صدور، لغو و… مشمول این ابلاغیه نمی‌شود.

بر این اساس قرار است تشکل های گردشگری در هر استانیبر اساس ساز و کار اعلام شده سازمان تشکیل و به استان معرفی و در نهایت یک نفر به عنوان رئیس تشکل جامع حرفه ای ایران براساس فرایندی دموکراتیک به وزارتخانه معرفی شود.

اقدامی که برخی از افراد فعال در حوزه دفاتر مسافرتی در سالهای گذشته مخالف آن بودند اما اکنون موافق این تشکل شده اند. پیش از خبر اعلامی از سوی معاون گردشگری تعدادی از مدیران دفاتر مسافرتی در تهران اقدام به راه اندازی تشکل استانی کردند که دارای ۹ نفر به عنوان هیات موسس است. مجتبی اعلایی یکی از اعضای هیات موسس تشکل حرفه ای گردشگری استان تهران درباره روند ایجاد این تشکل به خبرنگار مهر توضیحاتی داد و گفت: در سال ۹۵ مسئولان سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفتند تشکل جامعی را راه اندازی کنند به همین منظور دستورالعملی نیز تدوین شد تا بخش خصوصی بتواند به عنوان بازوی اجرایی دولت اختیاراتی را به عهده بگیرد. از طرفی سازمان میراث فرهنگی نیز می گوید اگر از من اختیارات می خواهید باید اساسنامه ای را هم که من می دهم عمل کنید چون الان وقتی انجمنی تشکیل شده یا می شود نماینده طبق ماده ۱۳۱ وزارت کار نماینده این وزارت بر انتخابات نظارت می کند.

وی افزود: انجمن صنفی دفاتر مسافرتی دعوای حقوقی راه انداختند تا اجازه ندهند که دفاتر به اتحادیه نیز تبدیل شوند. یکی از دلایلشان این بود که دفاتر زیر نظر دولت می روند. گرچه همین الان هم از وزارت کار که دولت هست، مجوز می گیرند و برای اتحادیه نیز می بایست از وزارت تعاون مجوز می گرفتند. بعد از آن سازمان میراث فرهنگی برای ایجاد تشکل، برنامه ریزی کرد تا هر استان تشکل حرفه ای خود را داشته باشد و هر کدام یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب کنند و در نهایت تشکل جامع حرفه ای گردشگری ایران شکل بگیرد. در حال حاضر ما چند عنوان انجمن و جامعه داریم. جامعه گردشگری الکترونیک، جامعه هتلداران، جامعه تورگردانان، انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران، انجمن صنفی دفاتر مسافرتی تهران و … که باید همه این ها در قالب یک مجموعه به نام تشکل گردشگری شوند. سازمان میراث فرهنگی که حالا به وزارتخانه تبدیل شده می گوید شما می توانید براساس ماده ۲۵ آیین نامه ایجاد اصلاح تکمیل و … یک نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب و به سازمان معرفی کنید.

اعلایی بیان کرد: از سال ۹۵ که دستورالعمل آن داده شده بود، برخی از انجمن ها این موضوع را به اعضایشان اطلاع ندادند تا شب عید که میراث فرهنگی به انجمن دفاتر تهران اعلام کرد یک نماینده معرفی کند. در ایام عید چند نفر از مدیران آژانسهای مسافرتی به عنوان بازرس در قالب طرح استانداردسازی به دفاتر رفتند و هر چند که متوجه شدند ۷۰ درصد دفاتر مشکل دارند اما مطلع شدیم که می بایست تشکل گردشگری را هم ایجاد کنیم. در روز ۱۲ خرداد سال ۹۸ درخواست زدیم و تیر ماه نه نفر را به عنوان هیات موسس و یک نفر را به عنوان رئیس هیات معرفی کردیم و سازمان میراث فرهنگی نیز ما را به عنوان هیات موسس تشکل حرفه ای گردشگری به رسمیت شناخت.

وی درباره اینکه چرا وقتی یک انجمنی از قبل تشکیل شده با آنها برای تشکیل هیات موسس صحبت نشده گفت: ما به صورت شفاهی به آنها اعلام کرده بودیم اما مخالف بودند. درحالی که ۳۱ تیر ماه متوجه شدیم انجمن ها درخواست تطبیق اساسنامه را داده اند. براساس قانون اگر انجمن ها بخواهند اساسنامه خود را تغییر دهند باید انجمن را ملغی کرده و به تشکل حرفه ای تبدیل شوند. از طرفی بخش نامه ۱۰۰۴۹/۹۷۳۴۰۰ در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که می گوید اگر افراد حقیقی و حقوقی برای تشکیل تشکل درخواست بدهند از این به بعد هیچ درخواستی مسموع نیست. ما در تاریخ ۱۳ خرداد درخواست تشکل کردیم و بر اساس این بخش نامه استان تهران نباید درخواست دیگری را می پذیرفت. ماده ۲۳ دستورالعمل اصلاح و ایجاد نیز می گوید که انجمن های فعلی تا زمان رسیدن انتخابات آینده از طرف سازمان به صورت رسمی شناخته می شوند. بعد از آن اگر اساسنامه خود را تغییر ندهند مشروعیتی برای سازمان ندارند. انتخابات انجمن دفاتر مسافرتی تهران آذر ماه سال ۹۷ بود یعنی تا آن موقع از نظر سازمان مشورعیت داشتند ولی اساسنامه خود را تغییر ندادند تبعات آن این است که در کمیسیون رسیدگی به شکایات دفاتر مسافرتی که ۵ عضو دارد دو عضو انجمن چون اساسنامه خود را تغییر نداده اند اصلا نباید از سوی سازمان دارای مشروعیت باشند چه برسد به اینکه بتوانند در آن کمیسیون نظر بدهند. مگر اینکه سازمان برای آنها حکم زده باشد که ما اطلاع نداریم.

اعلایی در ادامه بیان کرد: حرف ما این است که بخش نامه ۱۰۰۴۹/۹۷۳۴۰۰ برای همه کشور است و در این راستا همدان و خراسان جنوبی توانسته اند که تشکل حرفه ای خود را ایجاد کنند دو استان دیگر نتوانستند به سرانجام برسانند چون انجمن های صنفی جلوی آنها را گرفت. اگر این قانون کشوری است و استانهای دیگر توانستند به سرانجام برسانند استان تهران نیز باید همین کار را انجام دهد. الان ۶۰ درصد از دفاتر مسافرتی همراه ما هستند و هیات موسس را نیز معرفی کرده ایم. هدفمان این است که تشکل گردشگری با چارتی که سازمان تعیین کرده شکل بگیرد. تشکل می تواند اختیارات زیادی داشته باشد. نظارت بر دفاتر مسافرتی، آموزش و راه اندازی صندوق حمایت از دفاتر بخشی از فعالیت های آن خواهد بود.

وی درباره نتیجه مذاکره با معاون گردشگری برای حل این مسئله بیان کرد: قرار شده جلسه ای برگزار کنیم تا به تعاملی برسیم. با معاون گردشگری صحبت کردیم ولی هنوز نتوانسته ایم با مدیرکل او که مسئول نظارت و ارزیابی بر دفاتر مسافرتی است صحبت کنیم چون درخواست جلسه ما را نپذیرفت!

The post تشکل گردشگری دفاتر مسافرتی تهران دچار مشکل شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *