تا نوروز/سعدالسلطنه؛ مرکز خریدی پر از اصالت ایرانی

فرصت کمی تا آغاز تعطیلات عید نوروز باقی ‌مانده و برای یک سفر مفید و متفاوت در این ایام، چه بهتر که زودتر مقصد خود را انتخاب کنیم.

دنیای اقتصاد: در فرصت باقی‌مانده هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی خواهیم کرد. مبنای معرفی این جاذبه‌ها که از میان جاذبه‌های ملموس و ناملموس هستند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و… است. برای آنکه بیشتر از این جاذبه‌ها بدانید، می‌توانید رد آنها را در اینترنت جست‌وجو کنید.
برای گشت و گذار و دیدن مکان‌های دیدنی حتما لازم نیست کیلومترها از شهر فاصله بگیرید. کافی است گوشه چشمی به شهرهای اطراف خود هم بیندازید. از جمله این شهرها قزوین است با تاریخچه چندصد ساله که می‌تواند برای شما یک سفر خاطره‌ساز به ارمغان آورد. شهری که اصالت در آن موج می‌زند. نشانه‌های اصالت یک شهر را هم می‌توان در عناصر شهری آن جست‌و‌جو کرد. عناصری که هر کدام حرفی و روایتی از پیشینه و تاریخ یک شهر را در دل خود دارند. سعدالسلطنه در قزوین یکی از زیباترین این روایت‌هاست. مجموعه‌ای با عمر نزدیک به یک قرن، پر از نشانه‌های اصیل یک بازار قاجاری و متناسب با نیاز امروز مردم شهر.

کاروانسرایی که به دستور باقرخان سعدالسلطنه حاکم قزوین، در عهد ناصری بنا شده؛ مجموعه‌ای است با وسعتی نزدیک به ۲ هکتار که عنوان «بزرگ‌ترین کاروانسرای درون‌شهری ایران» را در شناسنامه خود دارد. سعدالسلطنه در گذشته تنها به تجارت و داد و ستد تجار اهل قزوین اختصاص داشت و اگر کاروانی تجاری از شهرهای دیگر می‌رسید، در حیاطی که امروز با نام «نگارالسلطنه» شناخته می‌شود، بار خود را خالی می‌کرد. سعدالسلطنه برخلاف کاروانسراهای دیگر صرفا مختص اتراق مسافران نبود، بلکه بیشتر کاربرد تجاری داشت. با این حال امکاناتی همچون حمام و آب انبار هم در این مجموعه برای استفاده تجاری که از شهرهای دیگر وارد قزوین شده بودند وجود داشت.

حالا ۵ سالی می‌شود که سعدالسلطنه لباس نو به تن کرده تا امروز مسافران و اهالی شهر بتوانند در دالان‌ها و چارسوق زیبای این مجموعه تاریخ یک شهر را مرور کنند. یک خوش‌اقبالی که با آمدن این کاروانسرا خواهید داشت این است که در سعدالسلطنه به نسبت مراکز خرید دیگر، کمتر نشانی از اجناس چینی پیدا خواهید کرد. حجره‌ها صنایع‌دستی و انواع شیرینی‌های سنتی شهر را دارد و کافه‌هایش هم همسو و هماهنگ با فضای کلی مجموعه طراحی شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت سعدالسلطنه امروز تنها «بزرگ‌ترین کاروانسرای درون‌شهری ایران» نیست، بلکه یکی از باکیفیت‌ترین و اصیل‌ترین مراکز خرید هم به شمار می‌رود که می‌توانید در این فضا غرق شده و آنچه دوست دارید از اصالت ایرانی و داخلی تهیه کنید را به دست آورید.

The post تا نوروز/سعدالسلطنه؛ مرکز خریدی پر از اصالت ایرانی appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *