تا نوروز/آغاز سفر از طولانی‌ترین راه جنگلی کشور

اینجا برای همه نوع سلیقه جذابیتی منحصر به فرد دارد…از جنگلهای اعجاب انگیز باستانی تا بوی خوش عطر برنج در مزارع شالی…حتی می‌توانید صبح خود را با موسیقی دریا و ساحل آغاز کنید و اگر به ماجراجویی علاقه مندید، غارها، تپه های باستانی، قلعه های پر رمز و راز همه در این منطقه برای گشت ماجراجویانه شما مهیاست و اما اگر طبیعت گردی را برای این سفر انتخاب کرده اید از کلبه های بومگردی اینجا نمی‌توانید دل بکنید…

ایسنا: اگر از جاده سمنان یعنی از کویر به مازندران می آیید، باید از طولانی ترین راه جنگلی کشور برای رسیدن به مازندران عبور کنید. فرزند کویر قطعا ۱۲۰کیلومتر جاده جنگلی برایش حکم مسیر بهشت را دارد، پس حتما دوربین ها را آماده نگه دارید چون قاب های زیبایی در این جاده می تواند شکار لحظه هایتان باشد.

نام “سورت” را تا به حال شنیده اید؟ در “سورت” بازی رنگ‌ها غوغا می‌کند. از جاده سمنان وارد چهاردانگه که شدید نشانی روستای “اروست” را بگیرید، جاده روبروی پاسگاه “تلمادره” شما را به این روستا می رساند. برای دیدن این شاهکار خلقت ظهر حرکت کنید بهتر است.۸ کیلومتر پس از روستای “اروست” و “مالخواست” راه مستقیم خاکی وجود دارد که شما را به این چشمه می رساند.

سه کیلومتر در جاده خاکی که حرکت کنید به یک کانکس نگهبانی می رسید، از آن جا به بعد باید پیاده مسیر را طی کنید زیرا عبور خودرو برای حفظ منطقه ممنوع است. ۳۰ متر پیاده جلو بروید از آن جا پلکان‌های رنگارنگ برای شما خودنمایی می‌کنند.

کرم تا زرد، نارنجی، قرمز و آبی تابلوی منحصر به فردی را رقم زده است که چشم همگان را به خود خیره می‌کند، طعم شور و ترش آن این دریاچه را در لیست عجیب‌ترین دریاچه‌های جهان قرار داده است و جایگاه‌های پلکانی آن جلوه ای بی‌نظیر دارد.

بهتر است غروب به روستاهای اطراف بروید و شب را در اقامتگاه‌های مسیر کیاسر به ساری بگذرانید. روستای “اروست” و”مالخواست” برای روستاگردان محل بکر و دیدنی خواهد بود.

راستی اگر هنوز هوای چهاردانگه شما را سرمست کرده و قدری بیشتر دلتان خواست در اینجا اطراق کنید “قلعه شاهدژ” در روستای “بالاده” می تواند برای شما جذاب و دیدنی باشد.

*توقف تاریخ در “وستمین”

چهاردانگه هنوز دیدنی‌های بسیار برای شما دارد، گوردخمه‌های اشکانی به تازگی در جریان حفر لوله‌های گاز در منطقه وستمین کشف شده که می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جذابیتی بکر باشد. تاریخ در اینجا توقف کرده و هنوز صدای شمشیرهای جنگجویان اشکانی را می‌توان در این منطقه شنید. برای کشف و شهود بیشتر می‌توانید به سایت موزه “وستمین”در ۵ کیلومتری جنوب شرق کیاسر در روستای وستمین سر بزنید.

*شهر “دیگ ها”

“کیاسر” روستایی در دوره سلجوقی بوده که در دوره معاصر به دلیل توسعه به شهر تبدیل شده است. دیگ‌های این شهر در نوع خود منحصربفرد بوده و غالبا به عنوان سوغات عرضه می‌شود. چادرشب، نمد، لوازم چوبی، سفال از جمله صنایع دستی این شهر میان دشتی است. پارک ملی کیاسر جز پارک‌های ۱۹ گانه ملی ایران و دارای تنوع گیاهی و جانوری بی‌نظیر برای گردشگران است.

*طنازی های “الندان”

دریاچه‌ای در روستای الندان چهاردانگه که آبش تنها از برف و باران تامین می شود. در ۷۰کیلومتری ساری است. رایحه بنفشه های وحشی و گیاهان دارویی در کنار طنازی های چشمه “الندان”شما را مدهوش می کند.

اگر قدری نیاز به آرامش روحی دارید پیشنهاد ما اقامت در یکی از هتل‌های منطقه است. می توانید شب را در هتل رویایی در ۱۲کیلومتری ساری و یا هتلی در ۵۵ کیلومتری پایتخت مازندران به آرامی و لذت سرکنید. اگر هم کلبه های بومگردی را بر قید و بندهای هتل ترجیح می‌دهید برای اقامت به خانه های روستایی در “مالخواست”بروید. در اقامتگاه های بومگردی حتما از طعم بی نظیر غذاهای محلی لذت خواهید برد.

*رویایتان را در “چورت” به واقعیت تبدیل کنید

خورشید که در آسمان جای گرفت می‌توانید به دریاچه نقره فام کارتون آن شرلی بروید و رویایتان را به واقعیت تبدیل کنید. ۳۰کیلومتر پس از سورت در ۶۰کیلومتری ساری چشمتان به جمال دریاچه‌ای زیبا روشن خواهد شد. اینجا برای گرفتن سلفی های زیبا معرکه است.

برای دیدن برج “رسکت”نیز از دوراهی سدسلیمان تنگه و کیاسر به سمت سد بروید. اطراف سد می‌توانید دمی با خانواده به تفرج و تفریح بپردازید.

*ساری شهر تاریخ و بهارنارنج

اگر در نوروز به پایتخت مازندران آمدید حتما از تورهای نوروزی آن استفاده کنید، مطمئن باشد ضرر نخواهید کرد. ساری یک شهر تاریخی بوده که در دوره های تیموری، صفوی و قاجار شکل گرفته است. می توانید به بافت قدیمی این شهر در چهاراه برق بروید، عمارت ۱۵۰ساله کلبادی دنیایی حرف برای شما دارد.

خانه فاضلی هم در کنار این عمارت زیبا مکانی برای تامل است. از راه خانه کلبادی می‌توانید به حمام وزیری دوره قاجار بروید اینجا از مشهورترین ابنیه تاریخی ساری به حساب می آید. روزگاری مسجد جامع ساری نیز از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر به حساب می آمد که سال پیش نیمی از آن در آتش سوخت و اکنون در دست مرمت است، گویی اینجا پیش از مسجد، آتشکده زرتشتیان بوده و بعدها به نخستین مسجد مازندران نبدیل شده است.

بازارهای محلی ساری را از دست ندهید، چیزهای جالبی برای خرید سوغاتی در آن پیدا خواهید کرد. بقعه امامزاده یحیی و مقبره سلطان زین العابدین را فراموش نکنید. راستی استراحت در کنار رودخانه تجن با عطر درختان نارنج را حتما تجربه کنید.

پارک ملل در حاشیه رودخانه تجن و ساری قرار دارد، پارک شهید زارع نیزدر سه کیلومتری رودخانه بوده و عجیب زیبا و آرامش بخش است. علاقه مندان به محیط زیست می توانند رقص زیبای آهوی ایرانی را در پناهگاه حیات وحش سمسکنده و دشت ناز با چشمان خود ببینند.

اما آن‌هایی که بیشتر جاذبه های تاریخی برایشان اهمیت دارد می‌توانند از جاده فرح آباد خود را به ساحل برسانند و آنجا مجموعه تاریخی فرح آباد را رویت کنند؛ مسجد و حمامی که به اندازه تاریخ رازهای نهان دارد.

اگر طی طریق گرسنه تان کرد فراوان رستوران در مسیر قرار دارد، اغلب آنها غذاهای با کیفیت ارائه می دهند. رستوران شالی و اکبرجوجه و حاج حسن معمولا طرفداران بسیاری دارد.

The post تا نوروز/آغاز سفر از طولانی‌ترین راه جنگلی کشور appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *