بهترین جاها برای تماشای بارش شهابی کجاست؟

در زندگی شهری، چراغ خیابان‌ها، خانه‌ها و ماشین‌ها آنقدر آلودگی نوری ایجاد می‌کنند که ستاره‌ها خیلی کم‌سو به‌نظر می‌رسند. بنابراین آنهایی که دلشان می‌خواهد آسمان صاف و پرستاره و نوربارانی ببینند، دنبال بهترین جاها برای تماشای بارش شهابی می‌گردند، چیزی که به سادگی نمی‌توان از خیرش گذشت.

بارش شهابی در طول سال چندین بار اتفاق می‌افتد. معروف‌ترین آن برساوشی است که آن را می‌توانیم از نیمه‌ مرداد تا نیمه شهریور ببینیم. بارش جباری هم آخر مهر در آسمان دیده می‌شود. بارش جوزایی در آذر و بارش ربعی هم در دی اتفاق می‌افتد. بارش شهابی بازه مشخصی دارد، ولی اوج آن یک روزه است.

در هر جایی که نور شهری کم باشد، می‌شود شهاب‌ها را دید. کافی‌ست از شهرهای بزرگ دور شویم و به جایی برویم که دارای افق باز و فاقد آلودگی نوری باشند. بعد، باید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر ‌کنیم تا چشم‌مان به تاریکی عادت کند.  نیازی هم به وسایل حرفه‌ای مثل تلسکوپ و دوربین نداریم.

کویر مرنجاب

مرنجاب

در کمتر جایی مثل کویر می‌شود ستاره‌ها را آنقدر روشن و نزدیک احساس کرد. کویر مرنجاب نزدیک کاشان واقع شده و یکی از جاهایی‌ست که پذیرای علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی و تماشای شهاب‌هاست. مسیر تهران تا آران و بیدگل با ماشین حدود ۳ ساعت است. در بلوار ارتش آران و بیدگل، تابلوی راهنمای کویر مرنجاب را خواهیم دید. از آران و بیدگل تا کویر مرنجاب حدود ۴۰ کیلومتر مسیر خاکی در پیش داریم.

کاروانسرای پاسنگان

کاروانسرای پاسنگان

کاروانسرای پاسنگان در دوره ساسانی ساخته شده و در طول سال‌های گذشته چند بار بازسازی‌اش کرده‌اند و این روزها به اقامتگاه سنتی تبدیل شده. این کاروانسرا را در بزرگراه قم به کاشان پیدا می‌کنیم. از قم تا اینجا حدود نیم ساعت راه است.

خوبی کاروانسرای پاسنگان این است که برای اقامت جای خوب و راحتی‌ست و امکانات لازم برای رصد آسمان را دارد. در محوطه‌ کاروانسرا، سفره‌خانه سنتی و سوغاتی‌فروشی هم هست. برای کاروانسرای پاسنگان هم تور ستاره‌شناسی برگزار می‌شود.

کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام

جایی نزدیک گرمسار، کاروانسرایی دیدنی قرار گرفته که اسمش کاروانسرای قصر بهرام است. این کاروانسرا متعلق به دوره ساسانی‌ست و  به ثبت ملی هم رسیده، ولی برای دیدن بارش شهابی و رصد آسمان باید مجوز محیط‌زیست داشت.

از تهران تا کاروانسرای قصر بهرام ۳ ساعت فاصله است و از گرمسار تا اینجا ۲ ساعت طول می‌کشد.  برای رسیدن به این کاروانسرا از شهر صنعتی چرم‌شهر باید بگذریم.

کاروانسرای ده نمک

کاروانسرای ده نمک

اگر از گرمسار مسیرمان را به‌سمت آرادان ادامه بدهیم، به روستای ده ‌نمک و کاروانسرای شاه‌ عباسی این روستا می‌رسیم. از تهران تا اینجا کمی بیشتر از ۲ ساعت و از گرمسار ۳۵ دقیقه راه است.

کاروانسرای ده نمک از دوره صفوی به‌جا مانده و یکی از جاهای مناسب تماشای شهاب‌ باران است. چند سالی‌ست که این کاروانسرا به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده و امکانات کافی برای اقامت و رصد دارد.

ایستگاه ۷ تله‌کابین توچال

توچال

توچال، پاتوق کوهپیمایی و اسکی‌ست. اما در شب‌های شهاب‌باران، علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی و شهاب‌ها به اینجا می‌آیند. اگر زمان کافی نداشته باشیم که برای دیدن شهاب‌ها از شهر خارج شویم، ایستگاه ۷ توچال گزینه‌ خوبی به‌نظر می‌رسد. باید با تله‌کابین به ایستگاه ۵ برویم و از آنجا خط بعدی را سوار شویم که به ایستگاه ۷ می‌رود. هتل توچال نزدیک این منطقه است و اگر مشکل تنفسی نداشته باشیم، می‌توانیم در هتل توچال بمانیم.

پایگاه نجوم دامغان

پایگاه نجوم دامغان

با ۴ ساعت رانندگی از تهران به روستای وِرکیان می‌رسیم. پایگاه نجوم دامغان در روستای ورکیان قرار گرفته. اول به سمنان می‌رویم و در ۵ کیلومتری دامغان به مقصد می‌رسیم. پایگاه علوم و ستاره‌شناسی ورکیان از سال ۱۳۸۹ کارش را شروع کرده و جای مناسبی برای تماشای بارش شهابی‌ست.

شهمیرزاد

شهمیرزاد

در شهمیرزاد سمنان هم می‌شود بارش شهابی را دید. سفر از تهران تا شهمیرزاد بیشتر از ۳ ساعت طول می‌کشد. در این مسیر از گرمسار و سمنان می‌گذریم. شهمیرزاد، شهر خوش‌آب‌وهوایی‌ست که گذشته از سرسبزی و صفایش، آسمان صاف و تمیزی برای دیدن شهاب‌ باران دارد.

اگر نخواهیم چادر بزنیم و در دل طبیعت بمانیم، می‌توانیم در هتل ‌سنگسر مهدیشهر اقامت کنیم که فاصله‌ چندانی تا شهمیرزاد ندارند.

خانقاه علاءآلدوله سمنانی

خانقاه علاء الدوله سمنانی

از تهران که راه بیافتیم تا سمنان کمتر از ۳ ساعت فاصله داریم. در صوفی‌آباد، در فاصله ۵ کیومتری سمنان خانقاه علاء‌الدوله سمنانی قرار گرفته که افق باز و آسمان تمیزی دارد. این خانقاه آرامگاه عارف بزرگی به اسم علاءالدوله بوده. البته از قبل باید هماهنگ کنیم و اگر سرزده برویم، ممکن است اجازه ورود پیدا نکنیم. سفر با تورهای رصد انتخاب خوبی به‌نظر می‌رسد.

روستای قورتان

روستای قورتان

از تهران تا روستای قورتان اصفهان حدود ۵ ساعت و نیم راه است. این روستا در جاده کویر ورزنه به اصفهان قرار گرفته. سایت تفریحی واحه در کویر ورزنه گزینه‌ بعدی برای رصد آسمان و دیدن باران شهابی‌ست.

کویر سه قلعه

کویر سه قلعه

سه قلعه در استان خراسان رضوی قرار گرفته و تا تهران ۱۱ ساعت فاصله دارد. یکی از آسمان‌های شفاف و پرستاره را همین‌جا می‌شود دید. اینجا اقامتگاه بومگردی هم دارد و خیال‌مان راحت است که جای مناسبی برای ماندن داریم.

روستای قلعه بالا در منطقه خارتوران

روستای قلعه بالا خارتوران

روستای قلعه بالا، روستای پلکانی قشنگی‌ست که در منطقه‌ حفاظت‌شده خارتوران قرار گرفته. خوبی اینجا جز آسمان پرستاره‌اش، داشتن اقامتگاه بومگردی‌ست. از روستا تا تهران حدود ۶ ساعت راه است و مسیرمان از شاهرود و میامی می‌گذرد.

کویر مصر

کویر مصر

کویر مصر برای طبیعت گردان و عاشقان طبیعت اسمی بسیار آشناست و از بقیه کویرهای ایران طرفدار بیشتر دارد. این کویر هم جای مناسبی برای دیدن شهاب‌باران است. روستای مصر از توابع خور و بیابانک در استان اصفهان است و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده. مصر را به دریای شنی کویر هم می‌شناسند.

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد در شمال شرقی کاشان قرار گرفته و قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی‌اش از نظر معماری بسیار باارزش است.

در این کویر هم همان سکوت خاص کویر حاکم است و چشم‌انداز ریگ‌های روان و شنی. از تهران تا کویرابوزیدآباد ۴ ساعت راه است. از اتوبان تهران-قم باید حرکت کنیم. با عبور از قم و با ادامه راه در آزادراه امیرکبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان می‌شویم.

در کاشان وارد بلوار قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به یک دو راهی می رسیم که در سمت چپ قرار دارد.  باید به سمت چپ بپیچیم تا با ادامه مسیر به ابوزید آباد برسیم.

نوشته بهترین جاها برای تماشای بارش شهابی کجاست؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *