بلیط اکونومی هواپیما چه فرقی با سایر بلیط‌ها دارد؟

هر ساله تعداد زیادی از مردم با هواپیما به شهرهای مختلف سفر می‌کنند و با توجه به نوع سفرشان و بودجه‌ای که دارند بلیط هواپیما می‌خرند. برطبق آمار  ۷۰درصد آنهایی که با هوایپما سفر می‌روند، بلیط اکونومی می‌خرند، چون قیمت این نوع بلیط در مقایسه با بلیط‌های درجه یک و درجه تجاری پایین‌تر است و برای کسانی که مرتب با هواپیما سفر می‌روند مناسب‌تر. در اینجا چند نکته‌ را درباره بلیط اکونومی هواپیما نوشته‌ایم.

ارزان بودن

بلیط توریستی

مهم‌ترین مشخصه بلیط درجه اقتصادی یا economy class که به آن بلیط استاندار و توریستی هم می‌گویند، ارزان بودنش است.

بلیط اکونومی نسبت به دو نوع متفاوت دیگر بلیط یعنی بلیط درجه یک یا first class و بلیط تجاری یا business class  از پایین‌ترین قیمت برخوردار است. تهیه این نوع بلیط به مراتب راحت‌تر از انواع بلیط هواپیماست و معمولا با تخفیف‌های بالاتر و بهتری ارائه می‌شود. این نوع بلیط با حرف اختصاری Y نشان داده می‌شود و بلیط‌های چارتری و تخفیف‌دار در بیشتر مواقع از این نوع کلاس پروازی هستند.

امکانات محدود

غذای هواپیما

وقتی بلیط اکونومی می‌خریم، انتظارمان چندان نباید بالا باشد. انتخاب این نوع بلیط هواپیما به این معناست که قرار است در راهرو و کابین اصلی هواپیما که تعداد زیادی صندلی دارد، بنشینیم و خبری از تشریفات پیش از پرواز نیست.

ما باید حداقل یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم و بعد از مراجعه به کانتر ایرلاین مورد نظرمان،‌ شماره صندلی‌مان را باز هم بدون هیچ انتخابی از متصدی کانتر بگیریم.

فاصله کم صندلی‌ها

بلیط اکونومی

با خرید بلیط درجه اقتصادی، ما روی صندلی‌هایی نزدیک به هم، با فضایی محدود می‌نشینیم و فاصله ردیف‌های صندلی‌ها هم از هم کم است. فاصله ما با صندلی جلویی حدودا ۷۰ سانت است و راهرویی که صندلی‌مان در آن قرار دارد شلوغ و احتمالا پرتردد خواهد بود.

شاید برای همه این تفاوت‌ها هم باشد که‌ چند ایرلاین مطرح در دنیا احساس کردند که اسم بلیط اکونومی بار معنایی چندان مثبتی برای مسافران ندارد و آن را تغییر دادند. مثلا ایرلاین کانادا اسم این بلیط را به Hospitality تغییر داده و بریتیش ایرویز هم به این بلیط عنوان World Traveler داده است.

تفاوت بلیط اکونومی با بلیط درجه یک و تجاری

بلیط فرست کلاس

وقتی ما بلیط درجه یک یا first class  انتخاب می‌کنیم، از خدمات لوکسی برخوردار می‌شویم. علاوه بر صندلی و احتمالا کابین خصوصی، از حمام، انواع و اقسام غذاهای موجود در رستوران هواپیما، سرویس بهداشتی جداگانه و اینترنت و تلویزیون هم برخورداریم و البته جدا از دیگر مسافران سوار هواپیما می‌شویم.

اما بلیط اکونومی خدماتی کاملا معمولی دارد؛ اگر پرواز ما همراه با پذیرایی باشد، حق انتخابی نداریم و تنها از غذایی که برای بخش درجه اقتصادی درنظر گرفته شده استفاده می‌کنیم، سرویس بهداشتی هم عمومی‌ست و احتمالا خبری از دراز کشیدن روی صندلی هم نخواهد بود. شاید برای همین در پروازهای طولانی نشستن روی صندلی اکونومی خیلی خسته‌کننده باشد.

اگر بلیط اکونومی را انتخاب کرده‌ باشیم،‌ درصورتی که زودتر به فرودگاه برسیم، شانس اینکه جای بهتری را در پرواز پیدا کنیم داریم، اما خیلی هم نباید به این شانس دل بست.

بلیط اکونومی برای آدم‌های خوش‌سفر و اهل معاشرت انتخاب بهتری‌ست، چون می‌توانند در طول سفر با دیگر مسافرها صحبت کنند و تجربه‌ها و خاطراتشان را باهم در میان بگذارند.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید در اولین سفر با هواپیما بدانید

چطور سرگرم شویم؟

کار با لپ تاپ در هواپیما

برای اینکه سفر با هواپیما در صندلی‌های درجه اکونومی ساده‌تر بگذرد، می‌توانیم به فکر سرگرمی‌هایی برای خودمان باشیم. همیشه بعد از بلند شدن هواپیما در آسمان،‌ می‌توانیم از دستگاه‌های الکترونیکی مثل لپ‌تاپ استفاده کنیم، دیدن فیلم در لپ‌تاپ یا خواندن کتاب و همینطور گوش دادن به موسیقی می‌تواند کاری کند که زمان زودتر بگذرد و در یک چشم به هم زدن در فرودگاه مقصد باشیم.

نوشته بلیط اکونومی هواپیما چه فرقی با سایر بلیط‌ها دارد؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *