برترین آثار باستانی مصر کدامند؟

مصر باستان یکی از تمدن‌های بزرگ جهان است.پس از ظهور پادشاهی متحد در سال ۳۱۵۰ قبل از میلاد ، یک سری از سلسله‌های پادشاهی در مصر برای سه هزار سال بعدی در آن حکومت می‌کردند. در طول این دوره‌ی طولانی و باور نکردنی ، مصریان باستان برخی از مشهورترین آثار باستانی را ایجاد کردند که هنوز هم باقی است. در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از آثار باستانی جذاب مصر را بیان کنیم.

۱۰.معبد حتشپسوت (Hatshepsut):

معبد حتشپسوت-Hatshepsut

معبد یادبود حتشپسوت، که در دوران ۱۴۷۹ قبل از میلاد در مصر فرمانروایی و حکمرانی می‌کرد ، در زیر صخره دیر ال بهاری در کرانه باختری رود نیل واقع شده است.این یک ساختار ستون‌دار است که توسط معماری به نام سنموت که معمار سلطنتی بوده ، طراحی و اجرا شده است. این معبد بیشتر برای عبادت و احترام به خدای آمون ساخته شده بود. این معبد همان گونه که ذکر شد در کنار صخره ایجاد شده است و دارای تراس سه لایه‌ای است که ۳۰ متر ارتفاع دارد. این تراس‌ها توسط پلکان‌های طولانی به هم متصل شده‌اند و توسط باغ نیز احاطه گشته‌اند.

۹.هرم خمیده:

هرم خمیده-bent_pyramid

هرم خمیده که در دشهور واقع شده است ، دومین هرمی است که توسط فرعون سنفرو ساخته شده است. به طرز مرموزی ، هرم از صحرا در زاویه ۵۵ درجه بالا می‌رود و سپس به طور ناگهانی به یک زاویه ۴۳ درجه تغییر می‌کند. یک نظریه بر آن است که با توجه به شیب زاویه اصلی، وزن باید در اتاق‌های درونی بالا رود و مسیر‌ها نیز بزرگ‌تر گردد. به همین خاطر سازندگان زاویه‌ی کم‌عمق‌تری را اتخاذ کرده‌اند. این تنها هرم در مصر است که پوشش بیرونی از سنگ آهک صیقلی، هنوز هم دست نخورده باقی مانده است.

۸.هرم پلکانی جوزر:

هرم پلکانی جوزر-Djoser

هرم پلکانی جوزر در گورستان سقاره واقع شده و یکی از اولین اهرام ساخته شده در دروان مصر باستان است.این بنا در سده‌ی ۲۷ قبل از میلاد برای عنوان مکانی برای به خاکسپاری فرعون جوزر توسط وزیرش ایمهوتپ ساخته شد. این بنای باستانی در ابتدا به عنوان یک مکان سنتی با سقف مسطح ساخته شد اما بعد از پایان سلطنت جوزر به یک هرم پلکانی به شش لایه تبدیل شد و ارتفاع آن به ۲۰۴ فوت(۶۲ متر) رسید. اتاق‌های دفن در این هرم به صورت زیر زمینی و در تونل‌های پرپیچ وخم مخفی است.

۷.معبد اقصر (Luxor Temple):

معبد اقصر-Luxor

معبد اقصر در کرانه‌ی شرقی رود نیل و وسط شهر باستانی تبس واقع شده و در سال ۱۴۰۰ قبل از میلاد در طول پادشاهی جدید بنا شد. این معبد به سه تن از خدایان مصر به نام‌های آمون، موت و چونز اختصاص یافته بود. معبد باستانی مرکز جشنواره‌های بزرگی مانند اوپت نیز بوده است. در طول جشن‌های سالانه، مجسمه‌های خدایان در امتداد خیابان ابولهول به معبد اقصر همراهی می‌شدند.

۶.ابولهول بزرگ جیزه:

ابولهول بزرگ جیزه-great_sphinx

این مجسمه در فلات جیزه واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آثار باستانی در جهان است اما حقایق اساسی در مورد آن از جمله اینکه مجسمه از روی صورت چه کسی ساخته شده و اصلا مربوط به چه کسی است ، بحث‌هایی وجود دارد. با وجود کوچک‌تر بودن این مجسمه نسبت به اهرام اطراف آن ، هنوز هم می‌توان گفت که ابولهول یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های یکپارچه در جهان است. با وجود شواهد متضاد و نقطه نظرات متفاوت در طول سال‌ها ، هنوز هم دیدگاه سنتی معتقد است که مجسه‌ی ابولهول بزرگ تقریبا در ۲۵۰۰ قبل از میلاد توسط فرعون خفرع ساخته شده است.

۵.هرم سرخ:

هرم سرخ-Red-Pyramid

این هرم توسط فرعون سنفرو ساخته شده است. هرم سرخ اولین تلاش موفقیت آمیز جهانیان در ساخت هرم‌های واقعی با دیوارهای صاف بوده است. با وجود ۱۰۴ متر ارتفاع، این هرم چهارمین هرم بلندی است که در مصر ساخته شده است. آنچه که واقعا این هرم را امروزه خاص کرده است ، کمبود ازدحام در آن است.

۴.دره‌ی پادشاهان:

دره‌ی پادشاهان-Valley-Kings

دره‌ی پادشاهان دره‌ای در مصر است که در سده‌ی ۱۶ تا ۱۱ قبل از میلاد ساخته شده است. مقبره برای پادشاهان و اشراف‌زادگان پادشاهی جدید ساخته شده بود. این دره شامل ۶۳ مقبره و اتاق است که هر کدام اندازه‌های مختلفی دارند. مقبره سلطنتی با صحنه‌هایی از اساطیر مصر تزئین و سرنخی در مورد عقاید و آیین تشییع جنازه‌ی آن دوره است.تنها مقبره‌ی مشهور توت عنخ آمون از بدترین غارتگری آرامگاه در امان مانده است.

۳.ابوسمبل:

ابوسمبل-abu_simbel

ابوسیمبل یک سایت باستان‌شناسی شامل دو معبد عظیم سنگی در جنوب مصر در ساحل غربی دریاچه ناصر است. معابد دوقلو در اصل از کوهستان در زمان سلطنت فرعون رامسس بزرگ در سده‌ی سیزدهم پیش از میلاد کنده کاری شده بودند.در سال ۱۹۶۰ دولت مصر در حال ایجاد سدی بر روی دریاچه‌ی ناصر بود و از نظر باستان‌شناسان با اینکار ،این مکان به زیر آب فرو می‌رفت. به همین خاطر نیز دولت تصمیم به جابه جایی آن گرفت. اینکار اگرچه سخت و طاقت‌فرسا بود ولی به خوبی انجام شد.

۲.کرنک:

کرنک-Karnak

کرنک اگرچه به شدت از بین رفته است اما این بنا هم چنان یکی از بهترین سایت‌های باستانی در مصر است. کرنک یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های مذهبی در جهان است و نشان دهنده دستاورد ترکیبی از نسل‌های بسیاری از سازندگان مصری است.بیشتر کارهای کرنک توسط فراعنه‌ی پادشاهی جدید (۱۵۷۰-۱۱۰۰ پیش از میلاد) انجام شد.معبد کرنک شامل سه معبد اصلی، معابد کوچک‌تر محصور در خشکی، و چند معبد بیرونی واقع در ۲.۵ کیلومتری شمال اقصر است.یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های کرنک، تالار ستون‌داری است که از ۱۳۴ ستون بسیار بزرگ در ۱۶ ردیف ساخته شده است.

۱.اهرام جیزه:

اهرام جیزه-Pyramids

گورستان جیزه ، واقع در مجاورت حومه جنوب غربی قاهره، میزبان معروف‌ترین بناهای تاریخی مصر باستان است.اهرام جیزه در طی سه نسل ساخته شد. این سه نسل شامل خوفو، خفرع و منکورع است. هرم بزرگ خوفو یکی از قدیمی‌ترین و تنها باقی‌مانده از عجایب هفتگانه جهان باستان است.بیش از ۲ میلیون بلوک ساختمانی برای ساخت این هرم استفاده شده و ۲۰ سال ساخت آن زمان برده است.این هرم الهام بخش، ۱۳۹ متر ارتفاع دارد که آن را به یکی از بزرگ‌ترین اهرام در مصر تبدیل کرده است. هرم خوفو دارای سه اتاق دفن اجساد است.

نوشته برترین آثار باستانی مصر کدامند؟ اولین بار در مجله سفر پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *