با مسمومیت غذایی در مسافرت چه کنیم؟

یکی از اتفاق‌های ناخوشایندی که ممکن است در سفر پیش بیاید و برنامه‌هایمان را به‌هم بریزد، مسمومیت غذایی در مسافرت است. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد سفرش با بیماری خراب شود و از گشت‌وگذارها و خوش‌گذرانی‌ها جا بماند؛ بنابراین بهتر است با رعایت چند نکته ساده، از یک دردسر بزرگ پیشگیری کنیم.

آب آشامیدنی

خنکی آب‌ آبشارها و رودخانه‌ها همیشه هوس‌انگیزند؛ اما بهتر است برای اطمینان بیشتر آنها را نخوریم و آب معدنی همراه داشته باشیم. یادمان باشد بطری آب معدنی یک‌بار مصرف است و نباید چندبار از آن استفاده کرد؛ چون همین موضوع می‌تواند باعث مسمومیت در مسافرت شود. بهتر است در سفرهای کوتاه، برای محیط‌زیست هم که شده، قبل از حرکت به اندازه کافی آب آشامیدنی همراه‌مان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: چطور در سفر مراقب زمین باشیم؟

غذاهای خیابانی

مسمومیت با غذای خیابانی

امتحان مزه‌های تازه و غذاهای محلی یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌‌های سفر است. اما همین غذاهای محلی اگر بهداشتی نباشند، ممکن است شما را مسموم کنند و هیجان سفر را از بین ببرند. تا جایی که ممکن است از دست‌فروش‌ها غذا نخرید. کار بهتر این است که از محلی‌ها آدرس رستوران‌های خوب را بپرسید و غذاهای محلی را در رستوران‌های خوب امتحان کنید. در سایت‌هایی مثل فوراسکوئر هم می‌توانید به رستوران خوب برسید.

کنسروها

همیشه مسمومیت، با خوردن یک داروی ساده خوب نمی‌شود. مسمومیت بوتولیسم که با مصرف غذاهای کنسروی یا کشک غیرپاستوریزه اتفاق می‌افتد نشانه‌های زیادی دارد؛ دوبینی، تاری دید، ناتوانی در حرکت، اختلال در حرف زدن، سخت شدن بلع، خشکی و درد گلو از علائم مسمومیت با کنسروها هستند. اگر بیمار سریعا داروی ضدسم دریافت نکند، احتمال مرگ هم وجود دارد.

کافی‌ست کنسروها را ۲۰ دقیقه بجوشانید تا خیالتان راحت بشود.  قبل از جوشاندن هم البته حواستان باشد که کنسروها برآمدگی یا نشتی نداشته باشند. اگر بوی بدی هم از غذای کنسروی احساس کردید، از خیرش خوردنش بگذرید.

چه غذاهایی را در سفر نخوریم؟

مسمومیت در سفر

باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها می‌توانند باعث مسومیت غذایی در مسافرت شوند. غذاهای آبکی مثل خورشت‌ها گزینه‌ خوبی برای غذای سفر نیستند. کباب کوبیده، ماهی پخته، سوسیس، کالباس یا الویه هم خیلی سریع فاسد می‌شوند. بهتر است از غذاهایی که سس یا خامه دارند هم صرف‌نظر کنید. پنیر یا شیر غیرپاستوریزه و آب آلوده هم باعث مسمومیت می‌شوند. پوست میوه‌ها را بکنید و سبزیجات پخته بخورید و به غذاهای مانده یا نیم‌پز هم فکر نکنید.

هیچ وقت نمی‌توانیم از تازگی مواد اولیه و غذاهای رستوران‌های بین راهی مطمئن باشیم. آیا سبزیجات ضدعفونی شده‌اند؟ گوشت‌ها خوب پخته‌اند؟ اصلا چقدر اصول بهداشتی رعایت شده؟ می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که زمان صرف غذا به شهر مقصد رسیده باشید. اگر از خانه با خودتان غذا بیاورید و آن را در یخ‌دان خنک نگه‌ دارید، خیال‌تان از بایت خوردن غذای سالم راحت‌ است.

بیشتر بخوانید: وسایل مورد نیاز برای سفر با خودرو شخصی

اگر غذا را در اتاق هتل سفارش می‌دهید، آن را بیشتر از یکی دو ساعت در دمای اتاق نگه ندارید. در برنامه‌های طبیعت‌گردی هم از خیر خوردن قارچ و میوه‌های خودرو بگذرید. یادتان باشد ممکن است چند ساعت یا حتی یک روز بعد علائم مسمومیت غذایی دیده شوند.

چه غذاهایی برای سفر مناسب هستند؟

اسنک‌های خانگی، لقمه‌های سالمی مثل نان و پنیر، نخود و کشمش، سیب، خرما، انجیر خشک، گردو، بادام، پسته، تخمه کم‌نمک، کتلت، کوکو و تخم‌مرغ پخته، غذاهای مناسبی برای بین راه هستند. همیشه یک بسته لیموترش شسته هم همراه داشته باشید که کمک بزرگی‌ست.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن برای مسافرت

نشانه‌های مسمومیت غذایی چیست؟

نشانه‌های مسمومیت غذایی

با همه این‌ها ممکن است جایی حواسمان نباشد و دچار مسمومیت غذایی شویم. پس بهتر است علائم آن را بشناسیم تا زودتر درمان را شروع کنیم؛ درد شدید شکمی، گرفتگی عضلات شکم، سرگیجه، اسهال، تهوع، استفراغ، تب، سردرد و بیشتر شدن بزاق از این علائم هستند که شایع‌ترین آنها همان تهوع و اسهال است.

درمان‌ مسمومیت غذایی در مسافرت

در مسمومیت‌های شدیدی که بدن تحمل نگه داشتن هیچ مایعی را در معده ندارد، باید سریع به پزشک مراجعه کرد. اگر پشت سر هم استفراغ کردید یا در ادرار خون دیدید، معطل نکنید. یادمان باشد مبتلایان به بیماری‌های مزمن، کودکان و سالمندان تحمل کمتری دارند و باید آنها را سریع‌تر به بیمارستان برسانیم.

بیشتر بخوانید: چطور با سالمندان سفر کنیم؟

در سفرهای خارجی، بیمه مسافرتی را فراموش نکنید و از قبل مطمئن شوید کدام بیمارستان‌ها این بیمه را می‌پذیرند.

اگر مسمومیت شدید نباشد، ممکن است بعد از چند ساعت رفع شود و گاهی هم چند کار ساده حالتان را بهتر می‌کند.

مایعات برای درمان مسمومیت

اسهال و استفراغ آب بدن را کم می‌کنند و همین کم‌آبی خطرناک است، بنابراین باید آرام و باطمانینه آب زیاد نوشید. نوشیدنی‌هایی مثل آب سیب یا دوغ بدون گاز هم برای مسمومیت خوبند. سوپ رقیقی که با آب گوشت و سبزیجات پخته شده، معده را آرام می‌کند. سیر، آب لیموترش و دم‌نوش‌هایی مثل زنجبیل و بابونه هم به بهتر شدن حالتان کمک می‌کنند.

با این‌که شوق گردش و بیرون رفتن دارید، کمی استراحت باعث می‌شود زودتر حالتان خوب شود و بقیه روزهای سفر را از دست ندهید. تا یکی دو روز بعد از مسمومیت هم غذاهای سبک بخورید؛ مثل غلات پخته، موز، برنج، فرنی، پودینگ، پوره سیب‌زمینی، آب‌میوه رقیق، آبگوشت و بیسکویت‌های شور.

ضدعفونی دست‌ها

بعضی از نکته‌ها شاید خیلی تکراری به‌نظر برسند، اما نادیده گرفتن همین نکته‌های ساده می‌توانند باعث مسمومیت  غذایی در مسافرت شوند؛ پیش از غذا خوردن باید دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. بعد از سیگار کشیدن، استفاده از سرویس بهداشتی و دست‌زدن به حیوانات یا گوشت و مرغ خام هم دست‌ها باید حتما ضدعفونی و شسته شوند. موقع بستن چمدان، ژل آنتی‌باکتری، دستمال مرطوب و ضدعفونی‌کننده‌های دیگر را فراموش نکنید، چیزهایی که جزو وسایل مورد نیاز سفر هم هستند.

نوشته با مسمومیت غذایی در مسافرت چه کنیم؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *