بازدید از «کاخ تاریخی صفی اّباد» بهشهر آزاد شد

با پیگیری های استاندار مازندران و همراهی وزارت اطلاعات، کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر برای بازدید مردم و تغییر کاربری گردشگری آزادسازی شد.

مهر: این کاخ در شهرستان بهشهر به دستور شاه عباس در سال ۱۰۱۰ هجری قمری ساخته شد و در زمان شاه صفی توسعه پیدا کرد. فاصله کاخ تا دریا حدود ۱۶ کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه، این راه زیر زمینی برای جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل که اطراف دریای خزر زندگی می‌کردند، استفاده می‌شد.

در طول سال‌ها این بنای تاریخی دچار حوادث مختلفی شد. در زمان حمله افغان‌ها آسیب دید و در زمان نادر شاه تعمیر و بازسازی شد. این بنا در زمان قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفت. حدود ۷۰ سال پیش هم طعمه حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد. این کاخ قبل از انقلاب در اختیار آمریکایی‌ها بوده اما بعد از انقلاب کاربرد نظامی و امنیتی داشته و در اختیار وزارت اطلاعات بود به همین دلیل بازدید از آن میسر نمی‌شد.

تا اوایل سال ۸۴ تصمیمی درباره آزاد سازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود. تا اینکه رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور تهیه طرح ساماندهی باغ‌ها، دستور آزاد سازی مجموعه صفی آباد را برای قرار گرفتن در طرح ساماندهی داد.

این واگذاری و یا آزادسازی اگرچه با موافقت وزارت اطلاعات همراه بود اما به نتیجه نمی‌رسید. البته در آذر ماه سال ۹۷ علی محمد شاعری نماینده مردم شرق مازندران در مجلس از احداث جاده دسترسی برای این کاخ خبر داده و گفته بود: منتظر اعلام نظر نهایی از سوی وزارت اطلاعات هستیم تا عملیات اجرایی احداث جاده دسترسی به کاخ صفی آباد را آغاز کنیم. اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران باید کاخ صفی آباد را مرمت و بازسازی کند و همچنین وظیفه نگهداری و مدیریت کاخ صفی آباد به لحاظ میراثی در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد؛ البته دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری، منابع طبیعی و محیط زیست نیز همکاری‌های لازم را به منظور ایجاد جاده دسترسی، فنس کشی و فراهم کردن امکانات و تسهیلات لازم برای عموم مردم انجام می‌دهند.

مردم استان مازندران سال‌ها برای بازدید از این بنای تاریخی انتظار کشیده بودند چون هر مسئولی که در استان روی میز ریاست می‌نشست قول آزادسازی آن را می‌داد تا اینکه استاندار مازندران در دیدار با وزیر اطلاعات موافقت نهایی را برای این اقدام گرفت و در خصوص تمهید زمینه‌های لازم برای استفاده عموم مردم از فضای گردشگری کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر گفت وگو و اعلام کرد با حمایت و همراهی وزیر اطلاعات، کاخ تاریخی صفی اّباد بهشهر برای مقاصد گردشگری و بهره گیری عموم مردم آزاد شد.

در این باره احمد حسین زادگان گفت: با همکاری‌های بین بخشی و بهره گیری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های مختلف استان می‌توان زمینه ارتقای نشاط و امید اجتماعی را در جامعه فراهم کرد. در راستای توسعه همه جانبه استان و تمهید فضاهای لازم برای افزایش امید در جامعه همه تلاش و ظرفیت‌های موجود را بکار خواهیم گرفت و کاخ تاریخی صفی آباد بهشهر یکی از فرصت‌های کم بدیل گردشگری برای تحقق این مهم است.

البته در دیدار استاندار مازندران و وزیر اطلاعات غیر از واگذاری کاخ صفی آباد، سواحل مجتمع رفاهی تفریحی وزارت اطلاعات در استان نیز در راستای حفظ حریم ۶۰ متری دریا آزاد شد. ‎

The post بازدید از «کاخ تاریخی صفی اّباد» بهشهر آزاد شد appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *