بازار تجریش؛ بازاری که دلمان برایش تنگ می‌شود

از همان جایی که نشسته‌اید چند دقیقه به بازار تجریش فکر کنید. حتی فکر کردن به این بازار و آنهمه رنگ و بو هم سرحالمان می‌کند. بازار تجریش، شلوغ و سرزنده است و به خصوص نزدیک عید که می‌شود، جای سوزن انداختن ندارد. قدم به قدم، سبزه و سمنو و هفت‌سین می‌فروشند و تماشای همه اینها هر عابری را سر ذوق می‌آورد.

اینطور معروف است که در تجریش می‌توانی میوه وسبزی‌های تازه‌ای که فصلشان تمام شده و دیگر نایابند را پیدا کنی. این بازار مغازه‌های مختلفی دارد و حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشیم، دلمان از گشتن در بین مغازه‌ها و دیدن سبزی‌ها و میوه‌‍‌های رنگارنگ و بوهای خوبی که زیر دماغمان می‌رود، باز می‌شود.

تجریش

تجریش، جایی‌ست که آدم دلتنگش می‌شود. برای همین هم هست که وقتی کسی از ایران می‌رود و دلش برای تهران و خیابان‌هایش تنگ می‌شود، فیلم بازار تجریش را برایش می‌فرستند که هم درعین حال دلتنگی‌اش فروکش کند و هم حسابی دلتنگ‌تر شود.

جز تکیه وسط بازار که مثل کشتی‌ای پر از میوه است، امامزاده صالح از جاذبه‌های تجریش به حساب می‌آید. این امامزاده از پسران امام موسی کاظم بوده و حالا در روز نزدیک به سی هزار نفر به آن سر می‌زنند. امامزاده‌ای که در خود تهران واقع شده و برای گرفتن حاجت و روشن کردن شمع، لازم نیست مسافت زیادی را برای رسیدن به آن طی کنیم. کافی‌ست سوار مترو یا بی‌آرتی‌های تجریش شویم و بعد به مقصد برسیم.

بازار تجریش از میدان شروع می‌شود و تا میدان قدس ادامه پیدا می‌کند.

جز بازار تجریش کجا را ببینیم؟

بازار تجریش در دل خودش چند پاساژ را هم جای داده. بازار طلا و جواهر و بازار قائم که لباس و کیف و کفش دارد، از جمله این پاساژهاست. برای خرید پارچه هم باید به پاساژ میری رفت. پارچه‌های این پاساژ از دیگر پارچه‌فروشی‌های تهران گران‌تر است، اما پارچه‌های تک و خوبی را می‌شود در آن پیدا کرد.

از بازار تجریش که کمی دور شویم، خیابان‌های اطراف، ما را به جاهای خیلی خوبی می‌رسانند.

باغ فردوس

نرسیده به بازار تجریش، باغ فردوس در گوشه‌ای از خیابان ولیعصر جا خوش کرده. باغ فردوس که موزه سینما هم در آن قرار گرفته، عمارتی از دوره قاجار را هم در خودش جای داده.

در خیابان مقصودبیک یا دربندی، کمی که پیاده‌روی کنیم به باغ هنر ایرانی و خانه دکتر حسابی می‌رسیم. انتخاب دیگری هم داریم، اینکه تا میدان قدس برویم و آنجا سوار تاکسی‌های دربند یا درکه شویم و به یکی از خوش آب‌و‌هواترین مناطق ایران پا بگذاریم.

خیابان دربندی

اگر بخواهیم جز بازار قائم، به مراکز خرید بیشتری سر بزنیم، در محدوده تجریش به مرکز خرید ارگ می‌رسیم. مرکز خرید ارگ در خیابان سعدآباد واقع شده و با وجود مغازه‌ها و برندهای زیادی که در آن وجود دارد، پیدا کردن لباس و کیف و کفش و عطر و لوازم آرایشی کار سختی نیست. در این بازار فود کورت و کافه هم وجود دارد.

در خود میدان و ابتدای خیابان دربند هم به مرکز خرید تندیس می‌رسیم، یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید تجریش که مانتو و لباس مجلسی را می‌شود از آن خرید.

در تجریش کجا غذا بخوریم؟

ساندویچ خانلری

بعد از گشت‌وگذار در تجریش، حتما دلمان می‌خواهد چیزی بخوریم و کمی خستگی درکنیم. آش و حلیم سیدمهدی همیشه حاجت آنهایی که دنبال غذای گرانی نیستند را می‌دهد. جز آن، در اینجا هم مثل بیشتر جاهای شهر کباب حرف اول را می‌زند. دور میدان چند کبابی هست که اگر به پولش فکر نکنیم می‌توانیم در آنها کباب خوشمزه‌ای بخوریم.

شمرون کباب دور میدان تجریش و ساندویج خانلری که از ساندویچی‌های قدیم تهران است، از جاهایی‌ست که می‌توان در تجریش برای غذا خوردن روی آنها حساب کرد.

عکس‌ها: خبرگزاری ایسنا و تسنیم

نوشته بازار تجریش؛ بازاری که دلمان برایش تنگ می‌شود اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *