از نظرآباد تا نیویورک/اینجا ۹ هزار سال تمدن آرمیده است

معاون میراث فرهنگی البرز گفت: محوطه ازبکی هویت فرهنگی البرزنشینان است و می‌تواند به عنوان نماد این استان معرفی شود تا به این ترتیب بخشی از ذهنیت عموم مبنی بر این‌که البرز استانی بی‌هویت است اصلاح شود.

ایسنا: حسین امین افشار با اشاره به قدمت 9 هزار ساله محوطه ازبکی در شهرستان نظرآباد و اهمیت آن، اظهار کرد: مطالعات لازم برای سایت موزه شدن محوطه ازبکی در حال انجام است و امید است به زودی به پایان برسد.

وی ادامه داد: برای ایجاد سایت موزه مقدماتی لازم است‌که‌ ایجاد تابلوهای راهنما، مشخص‌کردن مسیر عبور گردشگران‌ و تأمین شرایط حفاظت مناسب از مجموعه تنها بخشی از آن‌هاست.

وی افزود: برای اجرای طرح‌های مطالعاتی و مرمتی این مجموعه به تخصیص اعتبار ویژه نیاز است که به دنبال جذب بخشی از این منابع مالی هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های محوطه ازبکی برای جذب گردشگر توضیح داد: محوطه ازبکی با پیشینه چند هزار ساله می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شده و با جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش به سزایی در رونق صنعت گردشگری استان داشته باشد.

این مسئول افزود: محوطه ازبکی یکی از معدود محوطه‌های تاریخی جهان است‌که آثار و بقایای 9 هزار سال زندگی مستمر را درخود جای داده است.

معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به این‌که در حال حاضر امکان بازدید عمومی از محوطه باستانی ازبکی وجود ندارد، گفت: بازدید عمومی از این محوطه تاریخی به شرایطی نیاز دارد که هنوز فراهم نشده است.

وی افزود: البته در برخی از ایام سال مثل عید نوروز بلیط فروشی برای بازدید از این مجموعه صورت می‌گیرد تا علاقه مندان بتوانند از این تپه بازدید داشته باشند.

گفتنی است 15 شهریور سال 79 و در حاشیه همایش جهانی گفت و گوی تمدن‌ها در نیویورک، یک خشت از این محوطه به عنوان اولین خشت ساخته شده بشر توسط رئیس جمهور وقت به کوفی عنان اهدا شد که این خشت هم اکنون در موزه سازمان ملل نگهداری می‌شود.

The post از نظرآباد تا نیویورک/اینجا 9 هزار سال تمدن آرمیده است appeared first on توریسم آنلاین.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *